noodloop en egr
Geplaatst: 08.01.2014 - 15:32
Nieuw op het forum, dus eerst even een korte intro.
Na ruim 16 jaar Subaru in jl. juni overgestapt op een Volvo. Een V70 D5 (185 pk) Summum van mei 2008. Een mooie combinatie van parelmoerblauwe lak en beige interieur. Levert me alom complimenten op!
Na een grote beurt met waterpomp, distrubutieriem en vier nieuwe banden direct op vakantie heen en weer naar Siciliƫ. Veel mooie, ontspannen en probleemloze kilometers.
Maar dan nu toch het probleem. Ik heb het internet, inclusief uiteraard dit forum, al afgestroopt en kom wel tot een herkenning van dit probleem, maar nog niet tot de oplossing die ik nodig heb. Vandaar toch dit nieuwe topic.
Een week of zes geleden schoot de auto, rijdend over de snelweg (100 km/h), in de noodloop. Geen melding op het display en nadat de auto even had uitgestaan was alles weer normaal, maar vervolgens op de terugweg hetzelfde.
Uitgelezen bij de garage: egr-klep.
Achtereenvolgens:
- egr klep gereinigd
- weer in de noodloop; egr klep vervangen (origineel Volvo)
- weer in de noodloop; software egr klep gereset
- weer in de noodloop; sensor schoongemaakt/gangbaar gemaakt
- weer in de noodloop; sensor vervangen (bij wijze van proef met een exemplaar uit een andere Volvo)
- weer in de noodloop; WAT NU????
En telkens met dezelfde melding in de boordcomputer: egr klep.
De auto schiet op geheel willekeurige momenten in de noodloop. Bij constant rijden, afremmend, na 15 km, na 120 km, met cc uit of aan, geen pijl op te trekken. Ik ga vervolgens over op handschakeling waardoor ie net even wat vlotter trekt. De auto stottert niet, rijd (uiteindelijk) gewoon keurige snelwegwaarden, het duurt alleen lang voordat je er bent... En nadat ie dus even heeft uitgestaan is alles weer normaal.
Weet iemand hier de oorzaak/oplossing van/voor aan te wijzen? Ik ben inmiddels al een flink stuk armer en het eind lijkt maar niet in zicht...
Na ruim 16 jaar Subaru in jl. juni overgestapt op een Volvo. Een V70 D5 (185 pk) Summum van mei 2008. Een mooie combinatie van parelmoerblauwe lak en beige interieur. Levert me alom complimenten op!
Na een grote beurt met waterpomp, distrubutieriem en vier nieuwe banden direct op vakantie heen en weer naar Siciliƫ. Veel mooie, ontspannen en probleemloze kilometers.
Maar dan nu toch het probleem. Ik heb het internet, inclusief uiteraard dit forum, al afgestroopt en kom wel tot een herkenning van dit probleem, maar nog niet tot de oplossing die ik nodig heb. Vandaar toch dit nieuwe topic.
Een week of zes geleden schoot de auto, rijdend over de snelweg (100 km/h), in de noodloop. Geen melding op het display en nadat de auto even had uitgestaan was alles weer normaal, maar vervolgens op de terugweg hetzelfde.
Uitgelezen bij de garage: egr-klep.
Achtereenvolgens:
- egr klep gereinigd
- weer in de noodloop; egr klep vervangen (origineel Volvo)
- weer in de noodloop; software egr klep gereset
- weer in de noodloop; sensor schoongemaakt/gangbaar gemaakt
- weer in de noodloop; sensor vervangen (bij wijze van proef met een exemplaar uit een andere Volvo)
- weer in de noodloop; WAT NU????
En telkens met dezelfde melding in de boordcomputer: egr klep.
De auto schiet op geheel willekeurige momenten in de noodloop. Bij constant rijden, afremmend, na 15 km, na 120 km, met cc uit of aan, geen pijl op te trekken. Ik ga vervolgens over op handschakeling waardoor ie net even wat vlotter trekt. De auto stottert niet, rijd (uiteindelijk) gewoon keurige snelwegwaarden, het duurt alleen lang voordat je er bent... En nadat ie dus even heeft uitgestaan is alles weer normaal.
Weet iemand hier de oorzaak/oplossing van/voor aan te wijzen? Ik ben inmiddels al een flink stuk armer en het eind lijkt maar niet in zicht...