Pagina 1 van 2

Krasjes in lak nieuwe volvo V60 PIH - Ember Black - opgelost

Geplaatst: 09.01.2014 - 21:13
door Dwin
In de lak van mijn nieuwe volvo V60 Hybride zitten overal kleine krasjes.
Ik heb gekozen voor de Ember Black inscription metallic, omdat deze een mooie prachtige goude gloed geeft wanneer de zon erop schijnt.
Maar dan zie je overal ook van de kleine krasjes, alsof de lak verkeerd gepoetst is.
Ik heb dit bij de dealer nagevraagd, maar deze zegt dat dit normaal is bij deze lak. Klopt dit, hebben andere volvo bezitters ook krasjes in de lak

Geplaatst: 09.01.2014 - 21:24
door Discovery
Tuurlijk zijn deze krasjes niet normaal op een nieuwe auto. Mogelijk dat iemand met een doek waaraan vuil zat op over de auto is gegaan, waarna de krasjes zijn ontstaan. Heb je zelf de auto al gewassen of door de wasstraat gehaald?

Geplaatst: 09.01.2014 - 21:35
door Dwin
Discovery schreef:Tuurlijk zijn deze krasjes niet normaal op een nieuwe auto. Mogelijk dat iemand met een doek waaraan vuil zat op over de auto is gegaan, waarna de krasjes zijn ontstaan. Heb je zelf de auto al gewassen of door de wasstraat gehaald?
Ik heb mijn auto zelf nog niet gewassen. In de showroom van mijn dealer stond dezelfde Volvo met zelfde lak. En daar zag ik ook die krasjes.
Ik zal morgen een foto proberen te maken, waarop de krasjes hopelijk te zien zijn.

Geplaatst: 09.01.2014 - 21:42
door v60pih
Dat komt omdat je Volvo in een uurtje wordt opgepoetst naar afleveringsniveau.

Bezoek een echt bedrijf, die een dag zoet is met je auto, en je hebt een smetteloos resultaat (kost wel wat natuurlijk).

Geplaatst: 09.01.2014 - 22:07
door alexmem
Krasjes in cirkelvorm? Hier idem, zelfde lak.

Geplaatst: 09.01.2014 - 22:29
door Fredhead
Komt inderdaad van (verkeerd) poetsen voor de aflevering.
Krasjes zijn er wel weer uit te krijgen bijvoorbeeld door de auto professioneel te laten poetsen als je dit zelf niet wil doen

Geplaatst: 09.01.2014 - 22:40
door lint
Op kosten van de dealer professioneel poetsbedrijf inschakelen en de krasjes laten verwijderen.

Geplaatst: 10.01.2014 - 06:00
door V70/2.4D/2003
Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D

Geplaatst: 10.01.2014 - 08:23
door Kurt1975
Ik heb ook Ember black, en na een half jaar nog steeds geen krasjes, swirls, e.d. op te vinden. Zeker op een donkere, speciale kleur vallen deze dingen feller op, en doen ze voor mij afbreuk aan het luxegevoel.
De auto wordt met de "twee emmer methode" gewassen. Dit heb ik altijd gedaan en heb al veel positieve opmerkingen gekregen, ook als ik mijn auto's terug verkocht.
Zeker bij de dealer om een oplossing vragen. Dat ze het druk hebben gehad met zoveel afleveringen, maakt niet uit.
Een nieuwe auto moet in perfecte staat afgeleverd worden!

Geplaatst: 10.01.2014 - 09:05
door ex-Mooseman
Donkere kleuren, en vooral zwart, zijn heel besmettelijk voor wat men 'swirls' noemt.

Dit zijn kleine krasjes veroorzaakt door het meeslepen van kleine (zand)korreltjes over de lak, of door bv. het etiket van je poetsdoek. Op zwarte lak is dit heel goed zichtbaar in de zon.
Zoals hierboven al aangehaald, nemen dealers het niet al te nauw met de poetsbeurt bij een aflevering. Het moet vooral snel gebeuren. Een auto afleverklaar zetten in drie kwartier is geen uitzondering. Het gebeurt ook meestal niet door de meest capabele monteur, maar door een stagiair, of door een obscuur bedrijfje.

De lak van Volvo is echt knetterhard (te vergelijken met die van VAG/BMW/...), een volledige correctie met enkel je armspieren mag je dan ook al bijna vergeten. Met een Dual Action Polisher (DAP) krijg je dit heel gemakkelijk weg. Een goede polish op de juiste polijstpad, een paar uurtjes werk, en daarna terug een verse laag wax er op, en je hebt de mooiste auto van de straat.

Wil je toch met de hand aan de slag, dan ga je beter camoefleren dan corrigeren. Een gekende produkt is hier Autoglym Super Resin Polish: je gaat de kleine krasjes opvullen, waardoor je opnieuw een gave reflectie krijgt.
Dit zal twee à drie wasbeurten stand houden.
Een ander produkt is Poorboys BlackHole, nog gladder en nog meer shiny, maar standtijd is nog korter, vandaar dat men dit gewoonlijk aftopt met een wax (maar dan een zonder of met heel weinig cleaners, genre Poorboys Natty's Blue Paste (more shine) of Collinite n° 845 Insulator Wax (lasts longer).

Als je al dit werk gedaan hebt, en tevreden zit te genieten van een biertje, wil je dit natuurlijk zo lang mogelijk in stand houden.

Een juiste was-methode is dan ook heel belangrijk. Landgenoot Kurt1975 haalde hierboven de twee-emmermethode aan, en dat is idd de juiste manier.
Kort:
1) je spuit zoveel mogelijk loszittend vuil van je wagen af (met een tuinslang, of HDreiniger. Bij heel veel vuil kun je een foam overwegen, maar daarvoor heb je weeral aangepast materiaal nodig.
2) je wast je velgen (bij felle vervuiling gebruik je een velgenreiniger. Pas op: sommige zijn heel zuur, en kunnen je lak aantasten (een velg is ook gelakt, btw). Je gebruikt hiervoor een aparte emmer en washmitt, eventueel een borstel.
2) Je wast je wagen van boven naar beneden, paneel per paneel. Liefst gebruik je hiervoor geen spons, maar een washmit (van lamswol, microfiber of een zn. rasta-mitt, in omgekeerde volgorde van prijs). Je spoelt deze uit in emmer 1, je neemt weer zeepsop in emmer 2. Let er op dat de shampoo die je gebruikt, zo PH-neutraal mogelijk is, zoniet wordt je wax in no time gestript. Dreft => out of the question.
Als je water vuil wordt: verversen.
3) je spoelt je wagen uitgebreid af. Ideaal is dat je dit doet met een zn. 'open straal': een dikke straal water, zoals die bv. uit een tuinslang zonder kopstuk komt. Als je wagen in de wax staat, dan ga je zien dat heel wat van het water gewoon van je wagen af zal lopen. Heb je geen tuinslang: met een grote gieter (zonder broeskop) kan dit ook.
4) je droogt je wagen af. Eens je een echte droogdoek hebt gebruikt, dan wil je niet anders meer. Deze nemen enorm veel water op, en verminderen de kans op micro-krasjes. Ik spuit dan een klein beetje detail-spray op mijn doek, en een pufje op elk paneel voor ik het afdroog. Op deze manier krijgt je waxlaag een boost, en houdt ze langer stand. Zo voorkom je ook de zn. waterspots (kalkplekjes van opgedroogd water).
Ik vind het gemakkelijkst te beginnen met de ramen, daarna de verticale panelen (deuren, kofferklep,...), dan de motorkap, en ten slotte het dak. Het water loopt makkelijkst weg van de verticale panelen, en terwijl je deze dan afdroogt, kunnen het dak en de motorkap al wat aan de lucht drogen.

Kost dit meer tijd dan de traditionele wastechniek (spons, 1 halfvolle emmer met Dreft, oud zeemvel of T-shirt). Waarschijnlijk een beetje wel, maar het resultaat is zoveel beter.

Welkom in de wereld van de detailfreaks ;).

Geplaatst: 10.01.2014 - 09:23
door Driven2Shine
Deze krasjes op nieuwe auto`s worden vaak veroorzaakt door de wasstraat maar dat hoeft niet zo te zijn bij elke dealer.

Meestal heeft de dealer een abonnement op de dichtstbijzijnde wasstraat om zo heel snel de auto aflever klaar te maken.
Of er loopt in het weekend een student die een uur de tijd heeft om de auto van binnen en van buiten showroom klaar te maken.
In een uur iets showroom klaar maken resulteert in krasjes (vieze doeken, verkeerde methoden etc etc).

Geplaatst: 10.01.2014 - 09:50
door DrRossi
lint schreef:Op kosten van de dealer professioneel poetsbedrijf inschakelen en de krasjes laten verwijderen.
+1

Geplaatst: 10.01.2014 - 09:52
door DrRossi
V70/2.4D/2003 schreef:Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D
Pfft kleien, de auto is kets nieuw !

Geplaatst: 10.01.2014 - 10:49
door BillyBob
+1 hier:

Auto heeft nog geen wasstraat gezien maar staat al sinds de eerste meter vol krasjes. Was zo bij aflevering en is blijkbaar een gangbare praktijk. Nieuwe auto's gaan eens vlug door de krasstraat, snel afleveren en klaar.


PS ex-Mooseman: jij bent duidelijk een kenner, wow
Misschien kan je meteen mijn hele auto eens onder handen nemen op 01/02? ;-)

Geplaatst: 10.01.2014 - 11:36
door Driven2Shine
DrRossi schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D
Pfft kleien, de auto is kets nieuw !
En dan nog kan er flinke vervuiling op zitten van het transport.
Denk aan industriële vervuiling etc. als een auto staat te wachten op het terrein of als deze per trein word vervoert.

Het hoeft niet altijd maar is wel degelijk mogelijk.

Geplaatst: 10.01.2014 - 13:02
door Gizmoke
Mijn wagen is ook nog maar enkele maanden (gewoon metallic zwart) en deze is ook al gekleid (een weekje of 2 geleden)

Bij aflevering vond ik ook al kringen terug. Gewassen, gekleid (met fijne) en de LAVA wax van chemical guys erop (niet de beste voor zwarte wagens, maar deze had ik nog) en het verschil is enorm. Ook merk je al een enorm verschil dat de lak nog veel gladder is dan bij aflevering.

En toeval wil, nou ja toeval, recht over de garage is een gewone car wash en daar gaan ze altijd langs.

Ik gebruik ook altijd de 2/3 emmer methode bij het wassen met, in mijn geval, volgende emmers. Ongelooflijk welk vuil er altijd onder de gridguard terug te vinden is.

Geplaatst: 10.01.2014 - 13:28
door Dwin
Dank je allemaal. Met jullie feedback en commentaar ben ik naar mijn dealer teruggegaan.... en zij gaan dit netjes voor me oplossen. Volgende week wordt mijn auto professioneel behandeld op kosten van de dealer !

Geplaatst: 10.01.2014 - 13:33
door DrRossi
Driven2Shine schreef:
DrRossi schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Gewoon zelf doen zoals het hoort. Kleien, polish, glaze en afsluiten met een sealant. Mooiste is met een dual-action poetsmachine. Check de site van onze Steve www.driven2shine.nl, krijg je nog korting ook :D
Pfft kleien, de auto is kets nieuw !
En dan nog kan er flinke vervuiling op zitten van het transport.
Denk aan industriële vervuiling etc. als een auto staat te wachten op het terrein of als deze per trein word vervoert.

Het hoeft niet altijd maar is wel degelijk mogelijk.
I stand corrected !

Geplaatst: 10.01.2014 - 13:34
door DrRossi
Dwin schreef:Dank je allemaal. Met jullie feedback en commentaar ben ik naar mijn dealer teruggegaan.... en zij gaan dit netjes voor me oplossen. Volgende week wordt mijn auto professioneel behandeld op kosten van de dealer !
Dat is goed om te horen.

Hou je ons op de hoogte ?

Geplaatst: 10.01.2014 - 15:06
door ex-Mooseman
BillyBob schreef: PS ex-Mooseman: jij bent duidelijk een kenner, wow
Misschien kan je meteen mijn hele auto eens onder handen nemen op 01/02? ;-)
No way, ik ben maar een simpele hobbyist, als je kijkt naar het werk van de echte freaks.
Mijn auto is pas drie weken geleden licht gepolijst geweest en heeft een laagje blackhole gekregen, en staat weeral vol swirls. Met het vuil die nu op de weg ligt, is dit echt bijna niet te vermijden, tenzij je een garage-queen hebt.

En heel je wagen aanpakken op 01/02... ik vrees dat we dan in tijdsnood komen ;).