LPG brandstofmeter stuk

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Sinds kort doet de LPG brandstofmeter het van mijn V40 bi-fuel (MY2003) het niet goed meer. Het probleem ontstond toen ik bij een pomp ging tanken waar ik normaal niet tankte. Ik vermoed dat ze hier een hogere druk gebruiken want er ging iets meer in dan normaal. De hele week bleef de meter op 100% staan en nadat ik opnieuw getankt heb aan het einde van de week staat nu de meter op 0%. De meter geeft dus aan dat de tank volkomen leeg terwijl hij helemaal vol is.

Misschien moet ik het even afwachten, maar vervelend is het wel, want ik wil niet steeds de tank volledig leeg rijden want dat is slecht voor de LPG pomp.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en is dit makkelijk te verhelpen?

groet

Feddo
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het is of de meter of de vlotter in de lpg tank.
Check de bedrading in de lpg tank onder het deksel.
De meter werkt op inductie,die meter kun je er los afschroeven en kijken of er niets mis is met de bedrading..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Bedankt ik ga de bedrading checken. Dat lijkt me makkelijker dan de vlotter in de LPG tank nakijken.
MarioC70 schreef:Het is of de meter of de vlotter in de lpg tank.
Check de bedrading in de lpg tank onder het deksel.
De meter werkt op inductie,die meter kun je er los afschroeven en kijken of er niets mis is met de bedrading..
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Inmiddels ben ik er achter wat de oorzaak is (denk ik). Toen ik de beschermkap opende van de gastank kwam ik er achter dat er water onder in de bodem lag, onder de LPG tank.
Ik heb geen flauw idee waar dit vandaan komt, ik vermoed dat er een flesje water is gaan lekken wat ik achterin had liggen, maar de achterbak is verder niet nat, misschien is dat al weer opgedroogd. Uit de LPG tank kan het niet komen.
Er stond dus behoorlijk wat condens in die gesloten ruimte, en dat lijkt me niet bepaald goed voor de LPG brandstof meter. Ook niet voor het chassis overigens. Ik heb de kap er af gehaald en al het vocht er zoveel mogelijk uit gehaald met tissues. Nu even alles op laten drogen en kijken wat dat gaat doen. Met de bedrading van de meter is niks mis, dus ik denk dat condens de boosdoener was.

Hopelijk gaat de meter het starks weer doen. De brandsstofmeter op de tank geeft nu 10% vulling aan, terwijl de tank helemaal vol zit. Nu kan ik ook niet meer op LPG rijden, ik vermoed omdat het systeem denkt dat de tank leeg is.

Hopelijk was het inderdaad een flesje water wat is gaan lekken en is het probleem straks opgelost als al het vocht verdampt is. Misschien even met de fohn er overheen...

Vroeger zou ik hem meteen naar de dealer hebben gereden, maar dankzij dit forum probeer ik er eerst zelf uit te komen. De vorige keer ging dat ook goed.
Bedankt voor het meedenken.
groet

Feddo
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat metertje kun je er af schroeven,goed droog maken en weer terug monteren.
Het systeem schakelt automatisch,s terug naar benzine als hij denkt dat de tank leeg is,dat klopt.
Je kunt het metertje handmatig weer op vol zetten en dan kijken of hij blijft werken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Bedankt voor de tip, ik heb het net even bekeken. Gewoon een kwestie van het plugje losmaken en met een imbussleutel de bouten losmaken waarmee de meter vast zit.

Waarschijnlijk kan ik beter niet op gas kan rijden zonder meter, toch? Dan schakel ik gewoon terug op benzine zolang die meter er niet op zit. Ik vermoed dat ik niet eens naar LPG kan omschakelen zonder meter als het motormanagement vanuit de meter een signaal moet krijgen dat de LPG tank gevuld is.
Ik kan toch wel mat de auto rijden zonder dat die LPG meter er in zit?

De meter is trouwens niet echt nat hoor, maar ik denk dat hij het door de hoge luchtvochtigheid niet meer doet.

Hoe zet ik het metertje handmatig op vol? Gewoon het raampje er afschroeven en met mijn vinger de wijzer verplaatsen? Tijdelijk de wijzer met een stuk kneedgum fixeren?

Als dit opdrogen van de meter niet de oplossing zou zijn, is dan de volgende stap deze LPG brandstofmeter vervangen?

Nogmaals bedankt voor de input en excuses als ik te veel vraag.

Feddo
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Met een magneetje kun je de wijzer verplaatsen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

OK, ga ik proberen. Maar zo te zien is hij van plastic.

Ik zit nu op mijn werk en ik zou hem het liefst nu al vanaf schroeven.
Kan ik dan straks zonder meter naar huis rijden?
groet

Feddo
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

magneetje aan de onderkant houden en zo de wijzer verplaatsen.
zo werkt het namelijk in de auto ook.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Aan de onderkant zit de tank, ik ga hem er boven houden, kijken wat dat doet.

Als ik hem er af schroef kan ik dan nog blijven rijden op bezine?
Just checking....

groet

Feddo
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Ik heb de gasmeter losgekoppeld en dan kan ik inderdaad nog op benzine rijden.

Maar het metertje er af schroeven is wel een ander verhaal. Als ik met een imbus de bouten losschroef dan ontsnapt gas. Is dat de bedoeling?
Moet ik eerst de tank leeg laten lopen in de buitenlucht voordat ik de meter er af kan schroeven? Zonde van zo'n volle tank, maar als het moet dan moet het.
Met dat ontsnappend gas laat ik het liever door een garage uitvoeren moet ik zeggen. Zou ik hem dan beter naar mijn volvo dealer kunnen brengen of een gas boer?
Of zal ik gewoon de tank leeg laten lopen en dan een nieuwe meter bestellen en die er op zetten?

De truuk met de magneet werkte niet, zelfs niet met mijn sterkste magneet. Maar ik denk dat hij wel weer op LPG gaat lopen als de meter weer werkt.

Groet

Feddo
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Oeps, ik had de verkeerde te pakken, ik had de schroefjes moeten losdraaien en niet de moeren. Met het magneetje werkt het voor de gek houden nu ook, als ik hem aan de achterkant houdt.
Ik ga nu testen of de auto wel op LPG rijdt als ik de wijzer fop met een magneetje aan de achterkant.

Ik ga de meter een nachtje thuis leggen, boven de verwarming, kijken of hij het morgen wel weer doet. De volgende stap is doormeten of misschien een niet metertje kopen.
Ik hoop dat het niet in de binnenkant van de tank zit want dat zou ook nog kunnen.

Groet

Feddo
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Yes! Als ik de meter voor de gek houdt rijdt hij gewoon op LPG. Kan ik morgen iig weer op lpg rijden. Hopelijk droogt de meter goed boven de verwarming en kan ik morgen weer zonder magneetje op lpg naar mijn werk rijden.

Groet

Feddo
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Graag gedaan.. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik zeg je: Het is toverij! Die MarioC70 is een wizard...

:)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Daar zijn de meningen over verdeeld. :)
Maar evengoed bedankt..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Nou, mij heb je anders geweldig goed op weg geholpen. Werk je in een garage ofzo?
Ik begin er steeds meer lol in te krijgen om problemen met mijn auto zelf op te lossen.
Scheelt ook nog een hoop geld.
Ik ben echt superblij met dit forum!

Ik hoop dat de meter het morgen zonder magneet doet. Anders moet ik een nieuw metertje kopen. Iemand een idee waar ik zoiets haal?
Bij de lokale gasboer of via internet?
Een google search op 1352-51 hj levert niet zo veel op.

Groet

Feddo
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Al gevonden!
Helemaal makkelijk als het een Nederlands product is:
http://www.schramifa.com/index.php?id=uk&pid=2
Het is de L7.

Die oude V40's zijn echt made in Holland.
Oerhollandse degelijkheid.
In ieder geval een stuk geschikter voor gas dan de V50, dat geeft alleen maar problemen met de kleppen.
Jammer dat volvo gestopt is met bi-fuel te produceren.
Gemiste kans.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Feddo schreef:Al gevonden!
Helemaal makkelijk als het een Nederlands product is:
http://www.schramifa.com/index.php?id=uk&pid=2
Het is de L7.

Die oude V40's zijn echt made in Holland.
Oerhollandse degelijkheid.
In ieder geval een stuk geschikter voor gas dan de V50, dat geeft alleen maar problemen met de kleppen.
Jammer dat volvo gestopt is met bi-fuel te produceren.
Gemiste kans.
Klepspeling controleren bij jou auto kan dus ook.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Feddo
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.11.2011 - 12:06

Ik heb nu een V40 bifuel en met de vorige V40 bifuel heb ik 3 ton gereden zonder ooit de kleppen te moeten stellen.
Tussendoor heb ik even een V50 phase II op lpg gehad maar dat was geen succes.

Vanochtend heb ik op LPG naar mijn werk kunnen rijden, maar op een gegeven moment gaf hij toch aan dat de LPG tank leeg is terwijl dat niet het geval zou moeten zijn. Misschien straks toch maar met een magneetje op de meter naar huis rijden. Aan de hand van de km stand kan ik inschatten wanneer de tank ongeveer leeg zou moeten zijn.

Wat is de volgende stap? LPG brandstofmeter doormeten of vervangen?
Of zou het ook nog aan de binnenkant van de tank kunnen zitten?
Of gewoon maar even kijken wat er de komende tijd gebeurd? Ik ga straks een paar vochtvreters halen en die leg ik er in, kijken wat dat doet. Onder de LPG tank is het nog wel vochtig, daar kom je ook niet bij.

Bedankt voor het meedenken
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”