Pagina 1 van 3
D2 powershift of D3 geartronic
Geplaatst: 11.01.2014 - 13:44
door Rob2
Ik ben supertevreden over mijn C30 D2 !
Alleen mis ik de automatische versnellingsbak, dus overweeg na
1,5 jaar de C30 in te ruilen voor een ( gebruikte ) S60 automaat.
Rekening houdend met budget...., is er keus tussen 2012 D2 powershift,
of een 2011 D3 geartronic. Ik ben in de C30 wel tevreden over de motor,
maar benieuwd hoe die i.c.m. Automaat en S60 presteert.
Binnenkort ga ik beide eens proberen, maar wellicht zijn hier al tips of
advies te krijgen. ( een 5 cylinder is natuurlijk wel lekker...) Ga ik een oudere Volvo rijden , of kies is voor lichtere motor......?
Geplaatst: 11.01.2014 - 13:47
door rsnhakan
Powershift schijnt veel problemen te geven. Ik zou voor de Geartronic kiezen

Geplaatst: 11.01.2014 - 14:32
door BlackcurrantV70
Absoluut de D3 geartronic, voor mij NOOIT geen powershift meer.
De D3 geeft ook nog een pak meer rijplezier dan een D2tje
Geplaatst: 11.01.2014 - 14:56
door Kurt1975
Naar mijn mening is de D2 echt wel te licht voor een S60.
't Is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar de 163pk sterke D3 (in My2011) is een zalige motor.
Bij een proefrit kon de automaat mij niet helemaal overtuigen, daarom voor een handbak gekozen.
Maar als eerder gezegd is dit persoonlijk, ga met allebei eens rijden, bekijk de uitvoering en de staat van de auto's, en maak dan een doordachte keuze!
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:15
door lint
De powershift bak is niet geheel storingsvrij tijdens de gebruiksduur van de auto.
Geplaatst: 11.01.2014 - 16:22
door Rob2
Ok, de powershift heeft z'n kwaliteit nog niet bezewezen zeg maar.....,
Ik heb na de Volvo 850 meer dan 12 jaar terug nooit meer in een Volvo automaat gereden,
wel in een paar BMW's waarvan de automaten mij zeer goed zijn bevallen ( steptronic )
Ik zal eerst eens proefrit gaan maken, al kun je over de levensduur/kwaliteit van een
Powershift met 30k op de teller natuurlijk weinig zeggen....
Geplaatst: 11.01.2014 - 17:25
door BlackcurrantV70
Wij hebben onze C70 2.0D met powershift na anderhalf jaar en 17.000km ingeruild voor een D3 geartronic, alleen wegens aanhoudende problemen met de powershift, wij noemden hem al "slowershift".
Nu zijn we aan onze 4e Volvo met geartronic en nog nooit problemen gehad.
Geplaatst: 11.01.2014 - 20:47
door V40Rdesign
Powershift is een heel traag schakelende bak met veel problemen. Omdat het een dubbelkoppelings bak is is hij zzeker geen bak die goed bij een diesel past. Altijd een GT nemen ipv powershift.
Geplaatst: 11.01.2014 - 21:33
door Thom
Dit lijkt mij idd ook geen lastige keuze; de koppelrijke vijfcilinder die er geweldig aan sleurt vs. de toch wel lichte 1.6 diesel met een wispelturige, trage automaat..
Geplaatst: 11.01.2014 - 21:43
door arnoud
Heb net vorige week mijn D3 met Geartronic ingeleverd, na 188.000km nooit één probleem gehad. Een prima combinatie.
Geplaatst: 11.01.2014 - 21:54
door 100mb
Heb gisteren een V60 D2 met Powershift ingeleverd op een PIH.
Een D5 met Geartronic (oké, in mijn geval een D6) is wellicht geen eerlijke vergelijking met een D3, maar geloof mij, als je een beetje plezier van de auto wilt hebben, zou ik absoluut niet voor de D2 met Powershift gaan!
Geplaatst: 12.01.2014 - 00:30
door Bluesbroeder
Oei, Hoor nu wel heel veel slechte berichten over D2 en powershift.

. Maar weinig motivaties.
Kan dit toegelicht worden, kan ik me voorbereiden.
Geplaatst: 12.01.2014 - 04:07
door V40Rdesign
Bluesbroeder schreef:Oei, Hoor nu wel heel veel slechte berichten over D2 en powershift.

. Maar weinig motivaties.
Kan dit toegelicht worden, kan ik me voorbereiden.
Ik heb er een tijdje mee gereden toen mijn auto voor langere tijd bij de garage stond en naar de importeur moest. Mijn bevindingen zijn als volgt:
Bak is erg traag met schakelen. Het kost de bak erg veel tijd als je vol gas geeft om wakker te worden en weten wat hij moet doen. Bijv je rijd 90 en je wilt even een auto inhalen gaat hij terug schakelen naar 4 de versnelling en dan mega in toeren op schakelen. Dit duurt allemaal zo lang dat je je de volgende keer bedenkt of je die actie nog een keer moet doen.
Doordat deze bakken voor benzine motoren ontwikkeld worden hebben zij heel erg de nijging om altijd de toeren hoog te houden en dat is juist bij een licht diesel funest voor de trekkracht. Ik heb met de bak ook in een T4 gereden en daar doet hij het iets beter.
Geplaatst: 12.01.2014 - 08:42
door BlackcurrantV70
De onze in de C70 2.0D bleeft zeker 5 sec stilstaan als je van R naar D schakelde en probeerde weg te rijden, er gebeurd gewoon niks, en dan plots schiet de auto vooruit.
Hetzelfde probleem als je aan een rotonde komt en gas los laat, je laat de auto uitrollen, geef dan terug gas en het duurt weer enkele seconden voor de auto wil optrekken.
Wij wonen aan een drukke baan en als we achteruit uit de garage reden en dan van R naar D schakelden, was het gewoon gevaarlijk omdat de auto niet direct wou vertrekken.
Stel je voor dat er een vrachtwagen aankomt en je auto wil niet vertrekken....
Geplaatst: 12.01.2014 - 10:52
door Rob2
Even over die automaat, als ik me niet vergis is de geartronic een ouderwetsere
automaat, en (op papier) niet zo gerobotiseerd als de powershift.
Ik dacht dat de powershift zoiets was als de DSG van de VAG groep.
Maar als het hier zo lees gaat 'm dat niet worden.
Ik reed afgelopen week even in de auto van mijn vader, een 8 traps automaat
in een bmw 320d, dat is echt het summum van zijdezacht schakelen....
Geplaatst: 12.01.2014 - 12:22
door arnoud
De Powershift is een heerlijke versnellingsbak als je gewoon vooruit rijdt. Hij is gewoon slecht bij de les als het gaat over het reageren op het gaspedaal. En dat is zeker even wennen. Je moet inderdaad weten wanneer je wel en niet nog ergens voor langs kunt duiken door een dot gas bij te geven (hint: zorg dat je goed afstand kunt schatten

)
De geartronic is duidelijk voelbaar in het schakelen, maar is wel meer bij de les.
En ik moet zeggen, de nieuwe 8 traps automaat in mijn nieuwe D4 is zeker in "S"-stand erg goed bij de les... De andere standen zijn vooral zuinig en dus soms een beetje sloom.
Geplaatst: 12.01.2014 - 12:45
door Mark1975
Recent in een V60 T4 met Powershift gereden. Niet als prettig ervaren. Gewoon meerijdend met het verkeer geen problemen. Echter bij inhalen of sneller accelereren toont ie zich een drama Queen. Gaat een aantal verzetten terug en komt dan net onder de toerenbegrenzer op gang met veel kabaal. Nee. Dat kan wel beter. De GT is zeker niet de snelste maar voelt op dat gebied veel prettiger aan.
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:29
door RoaldH
Tijdens het oplossen van een storing een V40 T4 Powershift meegekregen en de dag daarna een XC70 D4 Geartronic. Het karakter van een benzinemotor past beter bij een Powershift dan wanneer je deze bak koppelt aan diesel. Ik vond de V40 nogal nogal nerveus, door het continue op en neer schakelen. De Geartronic is gewoon rustiger...
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:30
door V40Rdesign
Rob2 schreef:Even over die automaat, als ik me niet vergis is de geartronic een ouderwetsere
automaat, en (op papier) niet zo gerobotiseerd als de powershift.
Ik dacht dat de powershift zoiets was als de DSG van de VAG groep.
Maar als het hier zo lees gaat 'm dat niet worden.
Ik reed afgelopen week even in de auto van mijn vader, een 8 traps automaat
in een bmw 320d, dat is echt het summum van zijdezacht schakelen....
De GT is een automaat ouderwets of niet maar een echte automaat. Dus met een koppelomvormer daadoor voel je hem wel schakelen.
Powershift en bijv DSG zijn dubbel koppelinsbakken. Dus eigenlijk een handbak welke door een computer wordt bestuurd. Hij kan dan ook zo snel schakelen omdat hij twee koppelingen heeft. Nadeel is dat de software de bak moet aansturen en deze is bij de powershift niet in orde. Een DSG van de laatste reneratie is prima de eerste generaties hadden de zelfde problemen.
De bak van BMW is een goeie bak net zoals de nieuwe GT 8 speed in mijn T5 en de D4 van arnoud. Gewoon een automaat dus en geen dubbel koppelingsbak
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:34
door mjeuring
Hoe rij je eigenlijk weg in een Powershift? Gewoon gasgeven, net zoals bij een GT?