Pagina 1 van 4
Tankinhoud Diesel by de PIH
Geplaatst: 13.01.2014 - 16:41
door Broek
Ik heb pas 1 keer getankt en toen kon ik 37 liter kwijt maar de tank was nog niet helemaal leeg. In het boekje staat 45 liter, maar ik hoor ook 67 liter?
Wat is het nu?
Geplaatst: 13.01.2014 - 16:43
door DanielV
45 voor de PIH.
Geplaatst: 13.01.2014 - 17:02
door WouterJ
46 Past ook weet ik inmiddels

Geplaatst: 13.01.2014 - 18:19
door Electricfan
Als in het boekje 45 staat lijkt me het een overbodige vraag. 67.5 is voor de standaard V60. Meer is volgens mij ook niet mogelijk.
Dat je 46 in je tank hebt gekregen is misschien een afwijking van de pomp? Of dusdanig vol getankt dat dit wordt afgeraden en daarom niet wordt genoemd? Te vol tanken is niet goed als de benzine/diesel gaat uitzetten bij lage/hoge temperaturen.
Geplaatst: 13.01.2014 - 18:48
door Broek
Ik vraag het omdat bij mijn auto( PIH dus!) bij de aflevering 60 liter diesel werd "geladen" en in rekening gebracht -bij de leasemaatschappij-, vond ik vreemd....bij navraag bij de dealer gaf deze aan dat er wel 67 liter kan worden getankt....nog vreemder dus....
Geplaatst: 13.01.2014 - 19:11
door 100mb
Broek schreef:Ik vraag het omdat bij mijn auto( PIH dus!) bij de aflevering 60 liter diesel werd "geladen" en in rekening gebracht -bij de leasemaatschappij-, vond ik vreemd....bij navraag bij de dealer gaf deze aan dat er wel 67 liter kan worden getankt....nog vreemder dus....
Ik zou toch gauw een andere dealer gaan zoeken als ik jou was.
Geplaatst: 13.01.2014 - 19:56
door v60pih
60 liter in een pih.. dan heeft er 1 flink staan te knoeien. Een liter meer aangeven op 45 liter lijkt mij ook onwaarschijnlijk.
Geplaatst: 13.01.2014 - 19:57
door lint
Dat riekt naar oplichting en bedrog!
Geplaatst: 13.01.2014 - 20:22
door tomtom
Behoorlijk! Ik zou hem nog eens uitnodigen met een lege tank; kan hij er 60 liter in krijgen dan betaal jij…..is het (veel) minder, dan betaald hij; een idee

?!
Geplaatst: 13.01.2014 - 21:53
door Broek
Ik hou het nog ff op een "misverstand" :--)).
Wordt vervolgd....
Geplaatst: 13.01.2014 - 22:38
door eriksc
Ik heb laatst 46,5 liter getankt. Dat was wel schrikken.
Dan heb ik hem toch bijna helemaal leeg gereden.
In vorige Volvo, een V70N, kon ik trouwens 73,5 liter erin krijgen terwijl 70 liter werd opgegeven. Lijkt van Volvo dus een extra veiligheidsmarge te zijn.
Geplaatst: 13.01.2014 - 23:14
door Superfunky
eriksc schreef:Ik heb laatst 46,5 liter getankt. Dat was wel schrikken.
Dan heb ik hem toch bijna helemaal leeg gereden.
In vorige Volvo, een V70N, kon ik trouwens 73,5 liter erin krijgen terwijl 70 liter werd opgegeven. Lijkt van Volvo dus een extra veiligheidsmarge te zijn.
Dat kan bij iedere brandstoftank. Iedere tank heeft een soort overloop of reservoir. Bij sommige auto's kun je die zelfs handmatig openen door het tankpistool tegen een soort palletje in de vulopening te duwen waardoor dit reservoir opent. Als je dus meer tankt dan de maximale inhoud, dan was a; de tank flink leeg! En b; sta je brandstof in de overloop te pompen. Dit is eigenlijk niet de bedoeling, dus beter eerder stoppen.
Zo ver leeg rijden is trouwens ook niet goed.
Geplaatst: 13.01.2014 - 23:21
door Jan Hagel
[quote=Zo ver leeg rijden is trouwens ook niet goed.[/quote]
Waarom niet? Moderne motoren zijn hier toch wel tegen beveiligd?
Daarnaast is het mij ook niet duidelijk waarom het slecht voor de motor is als de tank nokkievol wordt getankt...
Geplaatst: 13.01.2014 - 23:30
door Jan Hagel
Iemand trouwens al de d6 dieseltank leeggereden? Ben wel benieuwd of die dan nog op de batterij blijft doorrijden of dat die dan ook automatisch stoppen....
Geplaatst: 13.01.2014 - 23:31
door slagschip-s60
Ligt altijd wat gruis in de tank rij je hem leeg zuigt ie dat mee de filter in en daarom is niet helemaal leeg rijden beter
Geplaatst: 13.01.2014 - 23:32
door Superfunky
Jan Hagel schreef:Zo ver leeg rijden is trouwens ook niet goed.[/quote schreef:
Waarom niet? Moderne motoren zijn hier toch wel tegen beveiligd?
Daarnaast is het mij ook niet duidelijk waarom het slecht voor de motor is als de tank nokkievol wordt getankt...
Ik zei ook niet dat het slecht is voor de motor, ik zei dat het niet de bedoeling is. Het reservoir dient als overloop voor het uitzetten van brandstof bij temperatuurverschillen.
Beveiligd? Tegen wat? Dat in de bodem van de tank bezinksel zit? Nee hoor. Zeker bij een PiH die eens in de 5.000 km eens gaat tanken, zou ik dat maar niet te vaak doen. Brandstof wordt oud en gaat dan "bederven". Allemaal marginaal natuurlijk, maar iemand die altijd z'n tank helemaal leeg rijdt, vraagt om afzetting van sludge in de motor en vooral je turbo en EGR vinden dat heerlijk!
Geplaatst: 13.01.2014 - 23:37
door v60pih
Ah, ik moet er dus ook nog een oil catch can op laten zetten.
Geplaatst: 14.01.2014 - 00:02
door Jan Hagel
Was het niet zo dat de tank beveiligd is doordat je 'm simpelweg niet leeg kunt rijden? Ofwel, ook als ie leeg lijkt en niet meer wil starten zit er altijd nog een paar liter in. Juist om de hiervoor genoemde problemen te voorkomen?
Als je dit zo leest, dan zou het dus verstandig zijn om de tank eens in de zoveel tijd te reinigen? Om de troep eruit te halen? Heb nog nooit gehoord dat dat gebeurt, laat staan of het mogelijk is?
Geplaatst: 14.01.2014 - 08:22
door knakworst
Is daar niet een brandstoffilter voor, die eens in de zoveel tijd wordt vervangen?
Geplaatst: 14.01.2014 - 08:34
door diesel01
Mijn broer, die het zonde van zijn tijd vind om te tanken, deed dat vroeger ook en heeft dus 2 maal leeg gestaan.
De eerste keer kon hij op de startmotor bij een pomp komen, de 2e keer op de A2 heeft het videostysteem hem gezien en die stuurde klpd ers naar hem toe.
Het sleepje kostte €450 voor een artikel 5 "het in gevaar brengen van overig verkeer"
Wanneer verstuivers het laatste restje diesel krijgen aangeboden waar zooi inzit dan kun je ze vervangen en dat ligt dan ongetwijfeld aan Volvo.