Pagina 1 van 1
MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 25.01.2014 - 19:41
door Griffin
Na de nodige proefritten met o.a. een V40 heeft Griffin nu een gebruikte V60 T3 in het vizier. Wat zijn de zwakke plekken van de V60 en de T3 motor? Waar op te letten bij de proefrit?
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 26.01.2014 - 18:27
door Kurt1975
Geen ervaring met een benzine, maar heb hier wel al dingen horen voorbijkomen als een te beperkt koppel.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 26.01.2014 - 18:32
door lancer
Ik heb geen problemen gehad met mijn MY12 T3
Als je hem veelvuldig op de staart trapt moet er om de 15-20.000 wat olie bij.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 27.01.2014 - 10:40
door V40Rdesign
Waar in de V40 de T3 en T4 nog wel eens wat vermogens problemen voor doen is het voor de S/V60 nooit een probleem geweest wel eens in een V60 T3 gereden en die gaat prima met verkeer mee maar is zeker geen strepen trekker. Technisch weet ik niet of het sterke motoren zijn.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 27.01.2014 - 10:54
door Griffin
lancer schreef:Als je hem veelvuldig op de staart trapt moet er om de 15-20.000 wat olie bij.
Hoe veel is "wat olie"? Is het blok aan de buitenkant helemaal nat van de olie of is het een kopje dat de uitlaat uit gaat?
V40Rdesign schreef:Waar in de V40 de T3 en T4 nog wel eens wat vermogens problemen voor doen is het voor de S/V60 nooit een probleem geweest
Opmerkelijk. De V60 is toch een wat zwaardere jongen dan de V40. Maar wellicht vraagt de V60 om een wat rustiger rijgedrag (dat is een van de hoofdredenen om de DS3 te vervangen - het rijdt leuk maar erg zenuwachtig).
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 27.01.2014 - 22:38
door Soepkop
Ik heb 76.000 hele fijne kilometers afgelegd met mijn vorige V60 T3. Motorisch geen enkele storing, nooit olie bij hoeven vullen: hij verbruikte geen druppel. Na circa 30.000 kilometer door de dealer laten tunen met Polestar tuning. Vermogen steeg daarmee van 150 tot 180pk. Omdat het koppel gelijk bleef (240nm) maakte deze tuning weinig verschil. Ik heb de T3 leren kennen als een stille, soepele en zuinige motor met voldoende power.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 29.01.2014 - 22:26
door Griffin
Nou, we gaan het meemaken - zaterdag 2 proefritten. Eentje met een V60 T3 (bijna nieuw), de andere met een V60 2.0T uit 2011. Griffin is erg benieuwd naar het verschil.
@Soepkop: de Polestar tuning maakt de T3 als het goed is wel soepeler, het koppel blijft over een breder toerengebied in stand. Dat moet je toch merken als je terugschakelt?
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 30.01.2014 - 10:27
door Summum
Succes zaterdag. De 2.0T vind ik een prettige motor! Standaard al 203pk, maar met een Polestar-kuurtje nog op te waarderen naar 240pk (T5). Dat is wel een behoorlijk verschil met de T3 hoor. Overigens ervaar ik de auto als minder snel dan hij feitelijk is, wellicht door het gemak waarmee de versnelling gepaard gaat.
Als de 2.0T die je gaat bekijken ook nog eens beter is uitgerust, dan zou ik het wel weten....
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 30.01.2014 - 20:03
door Soepkop
@Griffin: inderdaad merk je verschil. Ik vond de motor na tuning ook zeker fijner, maar wereldschokkend zijn de verschillen niet. Het was destijds een aanbieding en de auto stond op mijn zaak, dus vond ik het de investering wel waard. Privé zou ik de volle prijs er achteraf niet voor over hebben.
Veel plezier zaterdag!
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 31.01.2014 - 08:43
door V40Rdesign
Rica is ook nog een oplossing is een stuk goedkoper!
Standard/RICA
Vermogen van 150pk naar 200pk
Koppel van 240 nm naar 304 nm
Hier heb je echt een vermogens stijging en de auto wordt er zeker zuiniger van.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 01.02.2014 - 21:11
door Griffin
Nou, vanochtend proefgereden dus. Eerst de V60 2.0T: kapotte stuurbekrachtiging waardoor een heel vreemd stuurgedrag ontstaat. Monteur heeft er nog naar gekeken, eerst maar eens de banden op spanning gezet (2.0 bar i.p.v. 2.6 bar), vloeistof van de stuurbekrachtigingspomp gecontroleerd (was voldoende), kortom echt iets meer mee aan de hand. Daarbij heeft de auto een continue afwijking naar rechts. Heeft het ding toch een klap gehad in het verleden? Volgens mij is'ie krom en dus laten we die lekker staan. Wel onbegrijpelijk dat je er als (groot!) autobedrijf niet voor zorgt dat een wagen tip-top in orde is als je hem wil verkopen! Kwa motorvermogen kom je niks te kort, maar het houdt ook niet echt over - had er veel meer van verwacht.
Daarna de T3. Die rijdt natuurlijk niet bepaald zo spannend als de DS3 die hij zou moeten vervangen, maar juist het continue uitdagen dat de DS3 doet is een van de de redenen om hem te vervangen. Deze T3 in de V60 voelt trouwens net zo levendig aan als de T4 in de V40CC die we een maandje terug reden, helemaal niet slecht. Wat wel tegenviel: er passen niet eens 2 golfsets (2 cartbags + trolleys) achter in de V60 zonder de bank naar beneden te doen. Dat ging in de DS3 ook niet, maar met achterbank plat kan je daar twee tassen overdwars in krijgen en kunnen te trolleys er nog ruim achter. In de voorganger van de DS3 (een 9-3 hatchback) ging het allemaal makkelijk, hoe kan het dat de V60 zo veel kleiner is van binnen?
Verder zijn de stoelen niet des Volvo's; als je gaat zitten prikken eerst de wangen van de stoel in je schouders en dan pas krijg je ondersteuning in het midden waardoor altijd je schouders wat naar voren geduwd worden als je eenmaal zit. Flink draaien aan de lendesteun zorgt er voor dat de hele stoel vlakker wordt waardoor dat effect afneemt, maar helemaal verdwijnt het niet. Aangezien Griffin een chronisch probleem heeft in schouders + nek is'ie daar extra gevoelig voor.
Griffin en missus Griffin zijn er dus nog niet uit; wordt het deze V60 of toch een Mazda CX-5?
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 01.02.2014 - 21:52
door saab99gl1984
Hallo,
Heb in bijna een jaar 40.000 km gereden in mij V60 T3. Hij bevalt mij prima in het dagelijkse verkeer en tijdens langere vakantieritten. Heb hiervoor een Citroen C5 met 1.6 THP gehad en die was misschien iets feller onderin de toeren, maar erg missen doe ik het niet. T3 is in mijn optiek een betrouwbaar blok dat probleemloos zijn werk doet. Heb de C5 vroegtijdig in mogen leveren aangezien ik daar alleen maar storingen mee had (bekende 1.6THP ellende met distributieketting, nokkenas en interne vervuiling). T3 heeft geen slag verkeerd geslagen en olie heb ik nog nooit bij hoeven vullen.
Wat betreft de stoelen: heb zelf ook problemen gehad met mijn rug en na een week of twee was ik weer gewend aan de stoelen in de V60. In 1 dag vanuit Zuid Frankrijk naar Nederland en je stapt fit uit.
Alexander
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 01.02.2014 - 23:05
door Griffin
saab99gl1984 schreef:
Citroen C5 met 1.6 THP gehad en die was misschien iets feller onderin de toeren, maar erg missen doe ik het niet.
Een C5 THP is dan ook een totaal anders afgestelde wagen dan een DS3 THP. De DS3 is bijterig, altijd bij de les en voelbaar snel. Je speert er mee weg, constant op zoek naar de gaatjes waar je in kan vliegen als het druk is. Je hoekt 'm even snel om die slome duikelaar voor je heen, voordat die in de gaten heeft dat je niet meer in z'n binnenspiegel zichtbaar bent zit je er al voor. Van 0 naar de 100 in 7,3 seconden en de tussenacceleratie van 80-120 is zo gepiept. De afstelling van het onderstel lokt dat eens te meer uit, het is geen skateboard maar ook zeker geen vliegend tapijt.
Het Prince THP blok in de C5 is meer vloeiend krachtig, minder bruusk. Anders afgesteld, andere overbrengingen.
Wat betreft de stoelen: heb zelf ook problemen gehad met mijn rug en na een week of twee was ik weer gewend aan de stoelen in de V60. In 1 dag vanuit Zuid Frankrijk naar Nederland en je stapt fit uit.
Je hebt rugproblemen en rugproblemen he. Griffin heeft een dubbele hernia onderin de rug, zit er al zeker 15 jaar. In het begin heel veel last van gehad (tot en met uitvalverschijnselen van een been) maar de laatste 5 jaar niet noemenswaardig. De echte problemen zitten tegenwoordig bovenin: overmatige slijtage in de tussenwervelschijven en haakvorming, beperkte mobiliteit. Je hebt er een totaal andere stoel voor nodig om daar geen last van te hebben.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 02.02.2014 - 09:28
door Paul
Schitterend dat jij zo vanuit de derde persoon praat.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 02.02.2014 - 09:33
door Rutger
Misschien dat Griffin eens een proefrit in een V70 kan maken? Zet Missus Griffin dan eens op de stoel er naast...Misschien valt deze auto qua grootte, breedte etc meer mee...
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 02.02.2014 - 19:37
door Griffin
Dat gelooft Griffin zonder meer, Rutger. Maar een V70 wordt hem echt te groot en valt ook wel een beetje buiten budget.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 02.02.2014 - 22:30
door saab99gl1984
Rugpijn en rugpijn kan zeker verschillen. Geen hernia gehad, maar wel spit, pijn in onderrug en daardoor verkeerd zitten met pijn in genen tot gevolg. Heb ooit een deuk in mijn tijdelijke Golf geschopt omdat ik kreupel uit dat hok kwam. V60 stelt op dat vlak echt niet teleur.
DS3 is zeker meer een gooi en smijt auto dan de C5. Blijft dat de 156pk THP wat feller aanvoelt dan de T3.
Re: MY13 V60 T3 typische problemen?
Geplaatst: 03.02.2014 - 11:04
door Summum
Griffin schreef:
Verder zijn de stoelen niet des Volvo's; als je gaat zitten prikken eerst de wangen van de stoel in je schouders en dan pas krijg je ondersteuning in het midden waardoor altijd je schouders wat naar voren geduwd worden als je eenmaal zit. Flink draaien aan de lendesteun zorgt er voor dat de hele stoel vlakker wordt waardoor dat effect afneemt, maar helemaal verdwijnt het niet. Aangezien Griffin een chronisch probleem heeft in schouders + nek is'ie daar extra gevoelig voor.
Griffin en missus Griffin zijn er dus nog niet uit; wordt het deze V60 of toch een Mazda CX-5?
Tsja, de V60 is natuurlijk geen ruimtewonder...maar wie mooi wil zijn..

Inderdaad is een (gebruikte) V70 dan veel beter geschikt voor een golffanaat. Binnen het budget van een jong gebruikte V60 kun je echt ook een V70 vanaf MJ 2008 krijgen hoor!
Rugproblemen zijn zeker iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een andere wagen. Maar dat je dan overweegt een Mazda CX-5 te kiezen boven een V60?

Kan me werkelijk niet voorstellen dat daar betere stoelen inzitten!