Pagina 1 van 1

Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 10:02
door Rutger
Mooi artikel, mooie man (niet fysiek).

Hij was in Brussel om het eens uit te leggen :)

http://www.autowereld.be/2014/01/24/int ... don-volvo/

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 10:23
door V70/2.4D/2003
Het probleem bij de huidige Volvo's is de enorme bak elektronica die op den duur lastig gaat worden. Maar met een 244 voorzien van een B23A moet dit ook zeker mogelijk zijn.

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 11:56
door Rutger
De techniek is natuurlijk niet meer te vergelijken. Maar zijn die wagens nu gewoon bizar goed gebouwd of is de huidige wegwerpmaatschappij zo erg geworden? Dan bedoel ik meer op, dat materiaal sneller kapot lijkt te gaan?

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 12:07
door gsx750r
Ja dat hebben we in 2007 ook al gelezen Record kilometers met de P1800

Ik sta nog steeds net zo kritisch tegenover zulke verhalen als 6 jaar geleden. Als je maar onderdelen blijft vervangen/vernieuwen dan zou dit wel mogelijk kunnen zijn.
Slijtage is slijtage en Volvo of welk eender merk dan ook: het is gewoon fysiek niet mogelijk om zulke kilometerstanden te halen zonder in de tussentijd de hele motor stukje bij beetje al een paar keer 'gereviseerd' te hebben! En dan hebben we het alleen nog maar over de motor. Of zou deze man met z'n P1800 de 'natuurwetten' tarten?

Rob

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 13:02
door Volvoman
Mee eens. En verder: er zouden toch meer Volvo's moeten zijn met 5 miljoen km? (waarschijnlijk niet met 1 eigenaar, de meeste mensen willen na een jaartje of 20 toch wel weer eens in wat nieuws rijden)

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 13:21
door Griffin
gsx750r schreef: Slijtage is slijtage en Volvo of welk eender merk dan ook: het is gewoon fysiek niet mogelijk om zulke kilometerstanden te halen zonder in de tussentijd de hele motor stukje bij beetje al een paar keer 'gereviseerd' te hebben! En dan hebben we het alleen nog maar over de motor. Of zou deze man met z'n P1800 de 'natuurwetten' tarten?
Als je het stukje nou eens leest... de motor is 1 maal gereviseerd, de bak lijkt nog origineel ("300.000 mijl met dezelfde tandwielen"). 100.000 mijl met een setje remmen en banden (!), het is niet bepaald een hardrijder. Natuurlijk wordt er continue aan het ding gesleuteld en worden er onderdelen vervangen. Wat hij als "normaal onderhoud" beschouwt is voor de meesten hier al bijna reden om een auto af te schrijven.

Iedereen die een klassieker rijdt weet hoe relatief eenvoudig het is om zo'n ding te onderhouden (als je de tijd, spullen en zin maar hebt en aan onderdelen kan komen). Het is allemaal geen rocket-science, zo'n P1800.

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 13:49
door MU
Rutger schreef: De techniek is natuurlijk niet meer te vergelijken. Maar zijn die wagens nu gewoon bizar goed gebouwd of is de huidige wegwerpmaatschappij zo erg geworden? Dan bedoel ik meer op, dat materiaal sneller kapot lijkt te gaan?
Ik denk dat het zowel met de wegwerpmaatschappij als met technologische vooruitgang te maken heeft.

Tegenwoordig kunnen we componenten zo strak ontwerpen en produceren dat alleen de minimumvereisten worden gehaald, nauwkeuriger dan vroeger en kostenbesparend. Daarom hoeft een nieuwe auto nu minder lang ingereden te worden, alles past beter in elkaar. Gevolg is ook dat er geen zwaardere kwaliteit wordt geproduceerd dan strikt nodig voor de economische levensduur van het product, die in de wegwerpmaatschappij vrij kort is geworden.

Die neiging tot oppervlakkige consumptie werkt ook door in de auto: bedieningsknopjes zijn door speciale teams ontworpen om een gevoel van kwaliteit op te wekken, terwijl de software&electronica het niveau van een gemiddelde smartphone niet onstegen is. Vol met bugs en storingen zodanig dat je auto er onverwacht mee kapt. Vastgelopen. Sta je dan met je prettig aanvoelende interieur...

Toch, we kunnen nu geweldige dingen maken waar vroeger alleen over gedroomd werd, dat lijkt me wel enige trade-off waard! Tenslotte kunnen we zelf beslissen om een smartphone kopen en daarmee in een klassieke Volvo te gaan rijden, the best of both worlds ;)

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 13:56
door DrRossi
lang leven de smeernippel :fgrin:

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 17:30
door gsx750r
Griffin schreef:Als je het stukje nou eens leest... de motor is 1 maal gereviseerd, de bak lijkt nog origineel ("300.000 mijl met dezelfde tandwielen"). 100.000 mijl met een setje remmen en banden (!), het is niet bepaald een hardrijder. Natuurlijk wordt er continue aan het ding gesleuteld en worden er onderdelen vervangen.
Ik heb dat stukje, zoals ik al aangaf, nu dus 2x gelezen. Maar ik zal verder geen commentaar meer leveren. Natuurlijk vind ik dit soort verhalen wel grappig om te lezen maar er worden meteen allerlei bijzondere kwaliteiten aan het betreffende merk toegedicht die het gewoon niet heeft. Volvo niet en andere merken ook niet!
100.000 mijl = 160.400 km (!) met één setje banden en remmen .......... of je nu hardrijder bent of niet, dat is stomweg niet haalbaar!
Maar je geeft het zelf al aan "Natuurlijk wordt er continue aan het ding gesleuteld en worden er onderdelen vervangen" ........... tja, ik heb hier in huis ook nog wel dingen die al 40 jaar meegaan d.w.z. het omhulsel, de ingewanden zijn al eens een paar keer vervangen ......
DrRossi schreef:lang leven de smeernippel :fgrin:
Je moest eens weten wat een waarheid als een koe dat is!

Rob

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 26.01.2014 - 17:44
door DrRossi
I know 8-)

Vroeger bij de RAC gewerkt

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 27.01.2014 - 20:53
door Volvolof
100.000 mijl = 160.400 km (!) met één setje banden en remmen .......... of je nu hardrijder bent of niet, dat is stomweg niet haalbaar!
Maar je geeft het zelf al aan "Natuurlijk wordt er continue aan het ding gesleuteld en worden er onderdelen vervangen" ........... tja, ik heb hier in huis ook nog wel dingen die al 40 jaar meegaan d.w.z. het omhulsel, de ingewanden zijn al eens een paar keer vervangen ......

Rob
Dat is dus wel haalbaar. Michelin levert in de USA banden met 90.000 mijl garantie. Een rustige rijder kan daar best nog wel 10.000 mijl bij doen.
In Europa verkopen ze die knalharde rommel gelukkig niet
Ennuh, 160.000km met de remmelarij: mijn V70 heeft nog de originele schijven en blokken na 9 jaar en 140000km. De dealer gaf wel aan dat volgend jaar de remmen aan de beurt zijn, maar dan zit ik ook op 160.000km.

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 28.01.2014 - 11:36
door +++t blijft behelpen+++
Wat ik me wel afvraag.. WIE heeft zijn 780 overgenomen? Hans Blokzijl?

Re: Irv Gordon, de 5 miljoen km voorbij

Geplaatst: 11.02.2014 - 13:25
door gold
Tja..... ik heb op "ons" 1800 plekje hier al eens aangegeven dat ik me niet verwonder over de techniek, maar eerder over hoe hij (zeker in het begin) de tijd heeft gevonden om al die KM's op zijn auto te zetten.
Leno heeft ooit in een show aan hem "gevraagd" (meer geponeerd ;) ) dat hij die auto 's avonds toch gewoon opkrikt en de hele nacht laat lopen....
(volgens mij loopt je teller dan niet op, maar geinig was het wel)

Mijn 1800E is door de eerste eigenaar (ik ben de 2de) +/- 26 jaar als dagelijks vervoer gebruikt en die heeft er 1.250.000 KM op gezet.
(1x motor revisie, ophanging voor shocks en zo zijn ook wel vervangen, zelf heb ik de versnellingsbak laten reviseren)
Ik vind het wel cool dat iemand zo lang met een auto rijd moet ik zeggen.

Alleen Irv heeft er zijn beroep van gemaakt (neem ik aan ;) )