Pagina 1 van 1

Van 140 naar 170 Pk

Geplaatst: 30.01.2014 - 16:25
door Rik Tuin
Ik heb in mijn S80 de B5244S2 motor liggen, dus 140 Pk. Nu heb ik begrepen dat het blok identiek is aan het blok dat 170 Pk levert. De software is anders. Op de site van Rica Tuning heb ik gezien dat de motor betrekkelijk eenvoudig is te tunen naar 170 Pk. Overigens lijkt het erop dat je er pas boven de 3000 toeren iets van gaat merken als je tenminste naar de grafiek op hun site kijkt.

Mijn vraag is of je dan niet net zo gemakkelijk de betreffende computer van een 170Pk S80 kunt omruilen met die van de 140Pk S80. Of denk ik nu te simpel?

Re: Van 140 naar 170 Pk

Geplaatst: 30.01.2014 - 17:16
door Oceanracer
Dat is inderdaad te simpel. En die 3000 rpm is optimistisch hoor, reken meer op 4000 rpm. Ik zou m'n geld aan iets anders uitgeven. Andere radio, andere wielen, koelkast voor op de achterbank, weet ik veel. Alles is zinvoller dan opvoeren.

Re: Van 140 naar 170 Pk

Geplaatst: 31.01.2014 - 20:56
door Rik Tuin
Dat dacht ik al wel. Weet je ook waarom het te simpel is gedacht?

Re: Van 140 naar 170 Pk

Geplaatst: 31.01.2014 - 21:06
door Oceanracer
Omdat ik bijvoorbeeld afgelopen week mijn radio heb vervangen (van HU603 naar HU803) en zelfs dát werkt al niet eens zonder software-aanpassing door de dealer. En dan gaat het nog om iets simpels als een radio.

Re: Van 140 naar 170 Pk

Geplaatst: 12.02.2014 - 08:55
door RoyvW
Ik heb het ook overwogen maar niet gedaan omdat ik 300k op de klok heb staan, LPG rij en eigenlijk geen gegruik maak het toerental boven de 3500 toeren.
Als je in jouw geval er wel gebruik van maakt, benzine rijdt (LPG kan ook maar zijn meningen over verdeeld) en een middelmatige kilometerstand hebt, dan kun je de auto laten "chippen", maar dan zou ik het wel meteen goed doen. Bij BSR tune je dan van 140PK naar 188PK en dat verschil merk je wel in de trekkracht boven de 3500 toeren.

Re: Van 140 naar 170 Pk

Geplaatst: 12.02.2014 - 17:49
door Rik Tuin
De mijne heeft slechts 110.000 gereden. Onlangs LPG G3 in laten bouwen. Ik ben er al wel achter dat tunen weinig zin heeft als je niet boven de 3000 toeren komt. Ik kom daar eigenlijk nauwelijks tot niet boven. Tunen lijkt dus niet te lonen.