Pagina 1 van 1

Volvo in Roemenië

Geplaatst: 05.02.2014 - 21:35
door mad
Vandaag sprak ik de eigenaar van het garagebedrijf (in Constanta) dat voor enkele maanden terug nog Volvo's verkocht als dealer en uiteraard ook het onderhoud deed voor z'n klanten. Zijn dealerschap werd opgezegd, want hij was niet in staat om voor een miljoen nieuwe auto's in z'n showroom te zetten (sinds Geely-overname). Het onderhoud aan de bestaande klanten kon nog wel gewoon doorgaan. Tegelijkertijd heeft de hoofdvestiging Volvo Boekarest een sub-onderkomen gevonden bij de BMW-Landrover-Audio dealer in Constanta, en zo heeft Volvo zijn dealerschap weer opnieuw gevestigd. Niet dat daar enige ervarings-kennis van zaken aanwezig is, maar ja, dat mag de pret niet drukken. Verkopen van nieuwe wagens is nummer 1. Onderhoud hangt er maar een beetje bij... men heeft blijkbaar niet in de gaten dat een garage-eigenaar niet zomaar 1.000.000 Euro op de plank heeft liggen. Overigens is Volvo niet écht geliefd in deze omstreken. Vrijwel alleen maar XC90, en de rest is tweedehands- ingevoerd. Het is een streek van BIG cars, corruptie en veel zwart geld. :ninja:

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 05.02.2014 - 21:43
door Msuidgeest
Niet voor het eerst dat ik hier een "positief" verhaal lees over Roemenie. Verder gaat het toch wel goed want van horen zeggen is het een mooi land.

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 06.02.2014 - 09:06
door BlackcurrantV70
In Belgie zijn jaren geleden ook dealers gestopt met Volvo omdat ze aan bepaalde vereisten moesten voldoen qua showroom en kantoorinrichting.

Ik ken zeker 3 dealers in mij buurt die toen naar een ander merk moesten overstappen.

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 06.02.2014 - 10:34
door Griffin
BlackcurrantV70 schreef:Ik ken zeker 3 dealers in mij buurt die toen naar een ander merk moesten overstappen.
Alsof het voor een andere merk niet hoeft. Citroën stelt bijvoorbeeld hele strikte eisen aan de showroom als je er wagens uit de DS lijn wil verkopen (die wijken echt af van de "standaard" inrichting die Citroën eist). Dat gaat heel ver, tot aan een bepaald verlichtingsplan aan toe.

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 06.02.2014 - 10:39
door BlackcurrantV70
Skoda was flexibeler :-)

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 06.02.2014 - 21:48
door volvo708090
Griffin schreef:
BlackcurrantV70 schreef:Ik ken zeker 3 dealers in mij buurt die toen naar een ander merk moesten overstappen.
Alsof het voor een andere merk niet hoeft. Citroën stelt bijvoorbeeld hele strikte eisen aan de showroom als je er wagens uit de DS lijn wil verkopen (die wijken echt af van de "standaard" inrichting die Citroën eist). Dat gaat heel ver, tot aan een bepaald verlichtingsplan aan toe.
Het moet voor alle merken, maar specifiek Volvo: ook mijn vroegere dealer is overgestapt. Niet van moeten, maar van zelf willen, of eerder: niet meer willen voldoen aan alle eisen van VCB. Zeer jammer, want de garage had diverse Volvo trofeeën in de kast staan: enkele keren Dealer van het jaar, onderscheidingen voor techniekers etc. Ze zijn 'onafhankelijk' gegaan, om een citaat te gebruiken.
Ineens was er een nieuwe look, de volledige huisstijl van een japanner. Inderdaad, ook weer de verplichting ongetwijfeld. Na jaren van strijd met Volvo toch erkend als Volvo hersteller, maar intussen voel je je er zo ontheemd ( voorbeeldje: de vervangwagens Volvo werden op een bepaald moment vervangen door de japanners) dat je uiteindelijk bij een andere concessiehouder binnenloopt.
De iets mindere fans zijn er nog altijd klant, maar rijden nu met een Japanner. Direct omzetverlies voor Volvo.

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 07.02.2014 - 08:42
door Walter
ken een Peugeot dealer die door gemeentelijke dwaling midden in het dorp in een oud pand (centrumpand) blijft zitten tot de gemeente hem uitkoopt. En dus 0 aan onderhoud doet. Binnen de groep zitten ook een paar andere merken met een ander pand (buitenpand). Nu begon de leeuw te brullen en moest er nieuw gebouwd worden anders waren ze dealerschap kwijt. Dus merken die het moeilijk hadden uit 'buitenpand' naar centrumpand, buitenpand zo goed als plat en nieuw opgebouwd volgens eisen Peugeot.

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 07.02.2014 - 20:32
door Msuidgeest
Moraal van het verhaal:

Je kunt als inporteur wel wat eisen stellen maar als de clientele niet meer komt is het lastig geld verdienen.

Re: Volvo in Roemenië

Geplaatst: 07.02.2014 - 21:03
door diesel01
Zodra het "in het groot gaat" en men de binding verliest met datgene waar het "echt"om draait dan is het trekken aan een dood paard.
100 managers kunnen het tij dan niet meer keren.