De V50 nu een kleine twee week in bezit, en bevalt prima. Het enige probleem is dat de auto een beetje naar links trekt. Ik dacht eerst dat het misschien de wind of de weg was, maar nu 600 km verder heeft hij toch een duidelijke voorkeur naar links.
De auto opnieuw laten uitlijnen en ook maar even balanceren want hij was ook niet helemaal trillingsvrij naar mijn idee. Bij het balanceren kwam aan het licht dat er voor 30 gram lood per wiel bij moest, en achter helaas een tikje hoogteslag. Bij het uitlijnen was er maar weinig aan de hand. Tikje uitspoor op de voorwielen aan beide kanten, en verder vrijwel niets.
Mijn bandenman vermoede al dat het trekken naar links er niet mee opgelost was, gezien de uitlijning nagenoeg klopte, en verdacht de goedkope (nieuwe) aoteli banden waarop hij mij was geleverd.
Ik kan over die banden redelijk weinig vinden, maar het zouden gerebrande Hankooks kunnen zijn volgens google. De grip bij droog is prima, bij regen is de grip meer dan dat ik eigenlijk had verwacht van banden die nog niet eens de helft van een A-merk band kosten. Ook maken ze niet eens zoveel lawaai. Het plan is wel ze op termijn weer te vervangen door mijn favoriete merk michelin, maar dat is een behoorlijk investering dus voorlopig moeten deze chinese jongens mij maar even voortrollen. Ze zijn in elk geval niet gevaarlijk naar mijn idee.
Nu is mijn vraag, weet iemand meer te vertellen over aoteli? Kan het inderdaad zo zijn dat de banden verantwoordelijk zijn voor het naar links trekken of zijn er meer verdachten?
Verder heeft mijn auto een redelijk hoog verbruik voor een 2.0 naar ik begrijp. Ik doe helemaal niet gek, en toch is de 1:11 maar net op de bc te krijgen als ik er een beetje op let. Zouden de banden daar ook voor verantwoordelijk kunnen zijn?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 13:30
door lint
De banden kunnen de oorzaak zijn van het naar links trekken van de auto. Het is verstandig de hele voorwielophanging te laten controleren op speling of defecten om deze als oorzaak van het probleem uit te sluiten.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 14:01
door BG_Volvoforum
Is het een benzine of diesel?
1:11 kan enkel een benzine zijn.
Ik denk aan overschakelen op benzine, maar ik kan geen lijn trekken in het verbruik van de 2.0, dat gaat van 1:14 naar 1:8.
Stadverkeer/ snelwegen zal wel wat invloed hebben, maar zoveel kan ik moeilijk geloven.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 14:19
door MartenS40
BG_Volvoforum schreef:
Is het een benzine of diesel?
1:11 kan enkel een benzine zijn.
Ik denk aan overschakelen op benzine, maar ik kan geen lijn trekken in het verbruik van de 2.0, dat gaat van 1:14 naar 1:8.
Stadverkeer/ snelwegen zal wel wat invloed hebben, maar zoveel kan ik moeilijk geloven.
Klopt benzine, geen 2.0D.
Als je qua km's enigsinds bij het omslagpunt (vanaf +/- 15k is een 2.0 benzine even duur als een 2.0D) kan komen, zou ik absoluut voor een diesel gaan. Meer koppel, beetje meer lawaai, maar vooral, een lange rit slaat niet gelijk zo'n gat in je bankrekening. Voor mij is het met amper 10k helaas wel een groot verschil, maar anders zou ik zeker voor een diesel gaan.
@lint Onderstel is in orde, kan het differentieel ook voorkomen? Auto heeft geen rare geluiden of vreemde dingen verder.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 14:21
door MartenS40
Als het de banden zijn, hoe werkt zoiets dan? Kan ik dat ergens aan zien?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 17:28
door Longone
Aoteli is goedkope Chinese rommel, Hankook is een Koreaanse leverancier die aan Toyota en Hyundai levert, dus ik geloof de informatie van Google niet.
Verder is het jouw veiligheid en die van een ander, dus als je zo'n 600 Euro per maand aan je auto uitgeeft (afschrijving, onderhoud, reparatie, wegenbelasting, verzekering en brandstof), dan kan er toch ook nog wel een keer 600 Euro af voor 4 goede banden?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 17:41
door P3T3R V50
MartenS40 schreef:
beetje meer lawaai, maar vooral, een lange rit slaat niet gelijk zo'n gat in je bankrekening
Nee, dat komt 12x per jaar bij de wegenbelasting Dat omslagpunt bij 15.000km gaat er bij mij echt niet in. Narekenen brengt mij ook niet aan jouw kant. Dieselprijzen liggen daarvoor te dicht bij de benzineprijzen. En qua gemiddeld verbruik ben ik ook niet laaiend enthousiast over diesels. Daarbij heb ik ook het gevoel dat onderhoud aan een diesel gewoon meer kost. Als laatste komt er een stukje 'emotie' bij kijken. Nee, ik heb niks met diesels. Ik rij 20.000 per jaar en heb zelfs na wat rekenwerk geen seconde getwijfeld tussen diesel en benzine..
Maar goed, terug on-topic. Ik heb namelijk met mijn V50 ook dat hij wat naar links trekt. Ik heb de auto pas net dus ik laat er ook snel even naar kijken. Heb sowieso een half jaar garantie bij de dealer.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 18:25
door snorremans
Zijn het banden die richtings gevoelig zijn ? anders even de wielen wisselen van links naar echts en kijken of het naar links trekken over is, of misschien trekt hij wel naar rechts.
En blijven er ook geen remblokken hangen waardoor het wiel iets zwaarder loopt ?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 18:48
door Fons099
Als eerste zou ik 150euro uitgeven aan een setje goede (en veilige) voorbanden; Dunlop, Pirelli o.i.d.
En dan pas verder kijken.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 18:53
door Gerald de Groot
Op één van mijn vorige auto's heb ik Goodyear NTC5's gehad en ondanks dat dit toch een redelijk A-merk is, trok de auto ook scheef. Uitlijning gaf geen verbetering. Na de bandenwissel was het probleem weer weg. Op de één of andere manier hebben banden soms een verschillende rolweerstand.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 20:03
door MartenS40
Longone schreef:
Aoteli is goedkope Chinese rommel, Hankook is een Koreaanse leverancier die aan Toyota en Hyundai levert, dus ik geloof de informatie van Google niet.
Verder is het jouw veiligheid en die van een ander, dus als je zo'n 600 Euro per maand aan je auto uitgeeft (afschrijving, onderhoud, reparatie, wegenbelasting, verzekering en brandstof), dan kan er toch ook nog wel een keer 600 Euro af voor 4 goede banden?
Natuurlijk ben ik volledig met je eens. Er komen ook op termijn idd ook weer Michelin's onder zoals ik al zei. Ik gebruik de auto niet veel (107 van de zaak), en ik wil eerst weten of er nog andere dingen aan zitten te komen die de vorige eigenaar eventueel heeft verzaakt. Ik geef die 600 euro tenslotte niet elke maand daadwerkelijk aan de auto uit. Daarbij is het verschil tussen a-merk banden niet zo groot als ik verwacht had, ook deze remmen behoorlijk hard op nat en spinnen niet gemakkelijk als je op nat wegdek hard wergrijd. Ik vind ze dan ook niet gevaarlijk. Wel irritant, ze trillen en trekken dus naar links.
P3T3R V50 schreef:
Nee, dat komt 12x per jaar bij de wegenbelasting Dat omslagpunt bij 15.000km gaat er bij mij echt niet in. Narekenen brengt mij ook niet aan jouw kant. Dieselprijzen liggen daarvoor te dicht bij de benzineprijzen.
Een diesel haalt prima 1:16 (2x een 2.0D gehad, nu een 2.0 dus het verbruik is mij goed bekend). Onderhoud van een diesel is een beetje meer. Dus reken maar dat ze op gelijke kosten komen bij 15.000 km/j. Maar goed, jou keus uiteraard . ik zelf zou altijd diesel kiezen als ik in de buurt van die 15dkm zou komen. Rijdt gewoon fijner, en wegenbelasting weegt dan echt wel op tegen het brandstofverbruik.
Fons099 schreef:
Als eerste zou ik 150euro uitgeven aan een setje goede (en veilige) voorbanden; Dunlop, Pirelli o.i.d.
En dan pas verder kijken.
75 euro per band inclusief montage red je niet op. A-merken beginnen op de goedkopere sites rond de 110 euro exclusief montage.
Puur uit nieuwschierigheid, niemand die weet volgens welk principe de banden zelf de auto naar links trekken?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 20:11
door MartenS40
Gerald de Groot schreef:
Op één van mijn vorige auto's heb ik Goodyear NTC5's gehad en ondanks dat dit toch een redelijk A-merk is, trok de auto ook scheef. Uitlijning gaf geen verbetering. Na de bandenwissel was het probleem weer weg. Op de één of andere manier hebben banden soms een verschillende rolweerstand.
Aha, dus het komt idd in de praktijk voor. Dank! Dan gok ik er bij mij ook,op dat het die chinese makelij wel zal zijn..
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 20:54
door Longone
Kijk even naar dit filmpje:
Bedenk ook dat de buitentemperatuur de komende 2 maanden nog onder nul kan gaan, en zo niet, dan wellicht volgend jaar of het jaar erop.
En dan nog 4 a 5 jaar op deze banden doorrijden met 10.000 km per jaar? Dan is je auto inmiddels 11 of 12 jaar oud ...
Soms kun je beter je verlies pakken en het gewoon goed en veilig doen. Misschien leveren die Chinese banden nog 100-150 Euro op op Marktplaats.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 21:14
door MartenS40
Ho... 4 a 5 jaar? Niet oprijden, op termijn vervangen Dus met een paar maanden. Filmpje gezien, is bij mij lang niet zo erg als bij deze bmw rijder. Heb het lampje nog niet gezien, behalve toen ik hem in de ABS trapte. Vandaar dat ik een paar maanden nog wel verantwoord vind. Ze zijn echt niet gevaarlijk. (itt je filmpje)
Daarom ook dat ik ook verwacht (zoals google) dat het gewoon een partij afgekeurde hankooks (op opdruk, gebeurd wel eens) is geweest die onder een andere naam weer verkocht wordt. Bandenman heeft even gekeken of er niet een nieuw profiel op was gezet (schijnt ook te kunnen(!)) maar dat was niet het geval. Al met al geen goede kwalitatieve band, maar remt prima en gaat ook op nat hard door de bocht.
Over onder nul betreft. Bij winterse omstandigheden komt de V50 niet van zijn plek. Daarvoor heb ik de 107 op Snowtrac 3. Die sjeest door de sneeuw alsof het er niet ligt (met zijn 155 bandjes )
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 21:38
door VforLife
Ergens anders uit laten lijnen kan ook een optie zijn en controleer je draagarmen of er geen speling is.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 21:46
door snorremans
De meest goedkope manier en makkelijke manier is de banden van links naar rechts wisselen, en kijken of dit resultaat heeft.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 22:01
door MartenS40
Bedankt voor de tip! Binnenkort maar weer even langs de bandenman, zonder momentsleutel en 1 krik is het lastig zelf te doen denk.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 10.02.2014 - 23:46
door Fons099
Ik haal hier (www.autobandemarkt.nl) altijd mijn banden en laat ze bij een bandenomlgger hier in de buurt afleveren.
Omleggen kost me ± 12,50 per band
Dus 600 euro voor een complete set is waanzin.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 06:55
door Longone
Fons099 schreef:
Ik haal hier (www.autobandemarkt.nl) altijd mijn banden en laat ze bij een bandenomlgger hier in de buurt afleveren.
Omleggen kost me ± 12,50 per band
Dus 600 euro voor een complete set is waanzin.
Je hebt waarschijnlijk geen 17" of 18"?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 08:43
door diesel01
In 17" ben ik bij de vakhandel in Groningen €150 incl montage en stikstof kwijt.
Maar met een minder bekwame chauffeur(de BMW man vangt hem keurig op) is er voor duizenden euro's kapot.
Gisteren door een vrachtwagen, die aan het werk is op de gasvelden van Langelo, een natte kapot berm in gedwongen met 70km/h.
In dergelijke extreme situaties betalen a merkbanden zich uit.
Het is bij mij overigens altijd een onderhandelingspunt bij aankoop van een auto, honkietonkie troep eraf en kwaliteit erop.
De huidige had Continental en ook dat was drama, €900 voor vier 235/55/19 Michelin sport2 incl montage noem ik niet verkeerd.