Pagina 1 van 1

Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 10.02.2014 - 17:27
door mavical
Ik heb mijn V40 D2 nu een paar dagen in het bezit. Bij zo'n 1100 toeren voel ik trillingen in het stuur. Dit is ook rijdend wanneer het toerental terug loopt. Hebben meer mensen deze ervaring ? Ik heb één post kunnen vinden van een berijder die zelfde ervaring heeft opgedaan.

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 10.02.2014 - 17:51
door zakraket
Ja, heb ik ook. Bij wat lagere toerentallen loopt de motor niet zo heel soepel wat dat betreft. Ook regelmatig rammeltjes door deze trillingen uit diverse hoeken van het dashboard.

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 10.02.2014 - 19:28
door mavical
Volgens de dealer heeft mijn auto het meer dan normaal. Vind het erg irritant zo'n trilling. Gaat volgende week terug naar dealer en dan maar zien of ze het kunnen oplossen. Heb ook geen idee waar het aan kan liggen. Natuurlijk ben ik ook erg geïnteresseerd in berijders die het zelfde hebben ervaren en hoe dat bij hun is opgelost.

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 11.02.2014 - 21:22
door Soepkop
Ik heb dezelfde ervaring: ik had dat met mijn zomerwielen niet (18 inch), maar met mijn winterwielen (17 inch) des te meer. Afgelopen vrijdag zijn de wielen daarom opnieuw gebalanceerd. Er bleek inderdaad onbalans in de wielen te zijn. Het is sindsdien iets beter, maar het is zeker nog niet weg. De vervangende D2 (ook R-design) die ik mee had, had er overigens ook - in mindere mate - last van. Wat mij bij de vervangende D2 opviel: de motor was veel luidruchtiger dan mijn D2. Zal wel iets te maken hebben met de wijze waarop een demo-auto bereden wordt.......

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 13.02.2014 - 12:21
door Kurt1975
Voorlopig geen last van trillingen in het stuur/ auto.
Ook de loopcultuur van de motor is zeer gelijkmatig, stabiel en vooral stil in het toerental bij normale rijomstandigheden.
Is het alleen rijdend (onbalans in de wielen), of ook als je stil staat (trilling in de motor).

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 13.02.2014 - 19:51
door mavical
Ook bij stilstand en dan bij bijvoorbeeld 1100 toeren is er een aardige resonantie / trilling in het stuur merkbaar. Ook bij in file en teruglopend toerental voel in een trilling. Ik merk ook onder het rijden dat er veel oneffenheden van de weg in het stuur voelbaar is. Ga morgen de dealer weer bellen. Het verknalt letterlijk het plezier in deze auto. Ik kom uit een VW en heb dit nooit op deze manier meegemaakt.

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 14.02.2014 - 09:04
door zakraket
Ik heb dezelfde ervaring. Bij stilstaand gasgeven, wegrijden, rijden met lage toerentallen, bij snelheid verminderen wat minder omdat de motor dan niet belast wordt. Ook de versnellingspook trilt bij bepaalde toerentallen, en afhankelijk van het toerental komen er uit verschillende plekken van het dashboard trilgeluiden. Als de motor start (start/stop) is dat ook altijd goed voor behoorlijke "klappers". Misschien zijn de motorsteunen te zacht? Of niet zacht genoeg?
Oneffenheden in het stuur kun je bij een R-design dan wel verwachten, maar ik vind de auto ook nogal zijwindgevoelig (maar dat is offtopic)

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 17.02.2014 - 13:31
door Inny
Ik vind dat de V40 heel goed tegen zijwind bestendig is vergeleken met mijn vorige auto's.

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 17.02.2014 - 20:41
door zakraket
Ik heb er vandaag nog eens op gelet: bij zon 1700-1800 toeren heb ik het meeste last van trillingen in stuur, pook en stoel, en onder de 1300.

Re: Trilling in stuur bij stationair toerental / rijden

Geplaatst: 17.02.2014 - 21:34
door mavical
Ik merk bij een snelheid van 130/140 km eveneens onregelmatigheden. Maakt dan niet uit of ik in de 5e / 6e versnelling rij. Ik heb gisteren nog is gereden met een V40 Cross Country. Wat ik merkte is dat deze V40 veel minder strak geveerd is. Dealer die mijn auto niet kende opperde gedurende de testrit dat er een sportonderstel onder mijn auto zou zitten gelet op de stugheid. Nou daar is geen sprake van. Betreft hier gewoon een standaard Summum uitvoering. Binnenkort gaat mijn V40 retour dealer. Moeten dan maar zien of ze wat kunnen vinden en ben uiteraard zeer benieuwd naar de oplossing.