Pagina 1 van 1

Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 14:19
door dh105
Mijn s80 mag begin april weer voor de APK. Dan moet er sowieso weer olie gewisseld worden, verder verwacht ik geen bijzonderheden.

De auto heb ik nu ongeveer 2 jaar, 50.000 km mee gereden (nu net iets boven de 300.000). Distributieriem + alles wat daar bij hoort is vorig jaar vervangen en hoeft nu pas, uit mijn hoofd, rond de 380.000 pas weer.

Wat, gevoelsmatig, eerdaags wel moet gaan gebeuren:
- remblokken (+ evt remschijven voor?). Nog nooit gedaan sinds ik eigenaar ben. Bij heftig remmen van bijv. 150 -> 100 trilt stuur best wel. Lagere snelheden niet. Wat kost zoiets?

- koppeling. pakt nu vrij hoog pas op. Hoeveel km gaat een koppeling grofweg mee, gezien de km-stand? Ik rij veelal rustig, ik beuk er niet op los, en heb ook niet de indruk dat vorige eigenaren hem op dat vlak gestraft hebben. Slipt niet en werkt nog altijd goed, maar liever preventief dan langs de A12 stilstaan. Heb begrepen dat die voor een euro of 500 zeker moet kunnen, maar dan zit het vliegwiel er nog niet bij. Moet die per se vervangen worden, of is dat enkel "handig" omdat 't toch open ligt? Vliegwel is aardig aan de prijs.

En verder 4 nieuwe zomerbanden, maar daar kom ik zelf wel uit :). Kunnen jullie me meer vertellen over bovengenoemde, tips/tricks/ervaringen?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 14:25
door MarioC70
Voor 500 Euro een koppeling vervangen,dat gaat niet lukken,maar als hij niet slipt en verder goed werkt?waarom vervangen?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 14:59
door lint
Er zijn grenzen voor het preventief vervangen van onderdelen, de koppeling is er daar 1 van. Als de koppeling minder goed gaat werken zoals slippen of bijgeluiden is het tijd voor vervanging.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 15:05
door MarioC70
En dat kost bij de dealer zo rond de 1100 euro ex vliegwiel enz..

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 16:42
door dh105
Ok helder, rij ik daarmee gewoon door. Als hij gaat slippen; is het dan ineens klaarboemover of dat nog niet? Wil het ook niet opzoeken, zegmaar. Bij welke km standen geeft zoiets, gemiddeld, de geest? Ik snap dat eea afhankelijk is van de bestuurder.

Wel grappig; heb van TSC de Betuwe een prijsopgave gehad voor € 635,-:

Koppelingsset incl. druklager € 285,00
Arbeidsloon € 350,00
Totaal reparatie € 635,00 icl. BTW
Inclusief vervangend vervoer.

Lijkt me gewoon een normaal, goed beoordeeld bedrijf?

Herkennen jullie het euvel met remmen op hogere snelheid overigens?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 16:46
door lint
Het trillen van de remmen kan worden veroorzaakt door kromme remschijven maar ook door speling in de voorwielophanging.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 16:50
door dh105
vorige apk waren de remmen goed; hoe zouden schijven nu krom kunnen zijn? OF "ineens" die ophanging?

en... wat kosten die geintjes zoal?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 18:30
door lint
dh105 schreef: vorige apk waren de remmen goed; hoe zouden schijven nu krom kunnen zijn? OF "ineens" die ophanging?

en... wat kosten die geintjes zoal?
Hoelang is geleden was de vorige APK?
Schijven kunnen in korte tijd krom worden, de slijtage van ophanging komt vrijwel nooit opeens maar is een geleidelijk proces.

Voor een idee van de kosten, zie: http://www.parts4swedes.nl/

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 15.02.2014 - 18:39
door cees klumper
Ik vermoed dat een apk niet checkt of de auto trilt bij remmen boven de 120 km/u, maar gewoon of de remmen voldoende vertragen. Ik ga binnenkort mijn eigen remschijven en blokken vervangen, moet niet zo moeilijk zijn. Scheelt weer arbeidsloon , auto halen en brengen etc.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 16.02.2014 - 08:55
door DrRossi
Het leuke van zelf de remmen doen is dat voor het geld dat je bespaard aan arbeidsloon, echt goed materiaal kan kopen.
Als het over je 2.9 gaat zou ik ook zeker de remleiding vervangen en de vloeistof rondom verversen.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 16.02.2014 - 09:30
door dh105
Gaat inderdaad om de 2.9. Waarom die dingen meteen ook vervangen?

APK is gedaan rond april vorig jaar.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 16.02.2014 - 21:16
door cees klumper
@ DrRossi - bedoel je met remleidingen de rubberen slangen, of de vaste metalen leidingen?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 17.02.2014 - 08:08
door DrRossi
Ja ik bedoel het laatste stukje flexibele remleiding.
Deze zijn van rubber, met en laagje kanvas of iets dergelijks, en dan weer een laagje rubber.
Door de tijd rekt het ea op en als je remt dan blaas je eerst de leiding op.
Probeer maar eens, laat iemand maar eens remmen terwijl je in die leiding knijpt.
Bij motrfietsen horen die leidingen eens per 5 jaar vervangen te worden.
En APK zegt niets over de staat van je remvloeistof en met geluk kijken ze of die leidingen niet uitdroog scheurtjes vertonen.
Er is al een topic over waarin men bij vervanging direct overgaat naar goodridge leidingen die van teflon met een gevlochte staal mantel zijn.
Deze zetten nooit uit en kunnen ook niet meer uitdrogen.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 19.02.2014 - 20:15
door dh105
ok dank voor de tips

hoe zien jullie het geheel met de koppeling enzo, in het licht van die aanbieding die ik gehad heb?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 19.02.2014 - 23:23
door MarioC70
dh105 schreef: Ok helder, rij ik daarmee gewoon door. Als hij gaat slippen; is het dan ineens klaarboemover of dat nog niet? Wil het ook niet opzoeken, zegmaar. Bij welke km standen geeft zoiets, gemiddeld, de geest? Ik snap dat eea afhankelijk is van de bestuurder.

Wel grappig; heb van TSC de Betuwe een prijsopgave gehad voor € 635,-:

Koppelingsset incl. druklager € 285,00
Arbeidsloon € 350,00
Totaal reparatie € 635,00 icl. BTW
Inclusief vervangend vervoer.

Lijkt me gewoon een normaal, goed beoordeeld bedrijf?

Herkennen jullie het euvel met remmen op hogere snelheid overigens?
Kan me niet voorstellen dat die koppeling set incl btw is,dan moet het een heel goedkoop merk zijn incl het druklager..
En dan is het vaak goedkoop is duurkoop.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 19.02.2014 - 23:31
door cees klumper
Remslangen kunnen van binnen 'dichtslibben'; de buitenkant ziet er dan nog prima uit, maar van binnen zwellen ze op zodat op een gegeven moment de remvloeistof wel heen, maar niet meer terug kan en de remmen beginnen aan te lopen / de schijven (rood-) heet worden. Komt door ouderdom en vocht in de remvloeistof als ik het goed heb. Dus regelmatig remvloeistof vervangen (behalve de soort die geen lucht opneemt - DOT 5 / siliconen?) en om de zoveel jaar nieuwe slangen monteren.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 20.02.2014 - 20:43
door dh105
het is wel een bedrijf met goede recensies. Wat is reeele levensduur voor koppeling?

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 21.02.2014 - 07:54
door DrRossi
Ik kan me niet voorstellen dat het koppelingspedaal van hoogte veranderd na mate de koppeling slijt bij een S80.
If it aint broke don't try to fix it.

Sommige rijders doen een auto leven lang met een koppeling.
Als je enkel snelweg rijd !

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 28.02.2014 - 22:33
door dennis850estate
dh105 schreef: het is wel een bedrijf met goede recensies. Wat is reeele levensduur voor koppeling?
levensduur is afhankelijk van gebruik en een erfenis van de vorige eigenaar. Ook het koppel van de motor speelt een rol. Bij normaal gebruik is het mooie er rond de 2,5 ton wel vanaf. Het wordt dan wat lastig te doseren en er kunnen al wat bijgeluiden ontstaan. De bediening gaat dan ook wat zwaarder. Slippen komt bijna niet voor.

Re: Onderhoud "handig" doen

Geplaatst: 26.03.2014 - 20:34
door dh105
Kleine up:

koppeling laat ik inderdaad even voor wat het is; niet kapot, dus niet repareren.

binnenkort op voor de APK. Remmen voor gaan sowieso op de schop (duidelijk wel beste tijd gehad + stuur trilt steeds meer bij remmen op hogere snelheid). Verder zijn er eigenlijk weinig spannende punten.

Wat ik nog lastig vind: tijdens het rijden, met name op weggetjes met bijv. klinkers, lijkt de achtervering te "knetteren". Veer-functie lijkt gewoon goed, ik zit zeker niet in een skelter, maar heb het idee dat daar ook iets versleten is. Het geluid zelf is er al zeker 2 jaar en een APK punt was het niet. Vorig jaar was er wel "iets" te zien, maar was toen in elk geval geen afkeur. Weet niet meer wat dat is, jullie een idee? Dat vervangen lijkt in voor 't comfort alleen al een goede zet, maar, wat mag zoiets kosten? Zal dan links en rechts moeten neem ik aan?