Pagina 1 van 1

Tuning

Geplaatst: 18.06.2006 - 23:22
door hansstaal
Mijn S60 2.4 140 PK/Automaat zou ik willen tunen heeft iemand ervaring met deze materie voor mijn type motor,
Zijn er ook bedrijven bekend waar e.e.a. kan worden gerealiseerd?
groeten Hans

Geplaatst: 19.06.2006 - 09:28
door NOS
goede chiptuners doen ook ongeblazen (diesel) motoren.
je gaat dan ongeveer naar de 180pk.

Geplaatst: 19.06.2006 - 10:38
door 480S60
De automaat is bij het tunen de zwakke schakel. Deze zal het koppel aan moeten kunnen dat hij na het tunen heeft. Mijn mening is dat Rica de beste Volvo tuner is en blijft. Ze tunen trouwens ook de Volvo's van de KLPD. Volgens de site van Rica kan je de 2.4 tunen naar 175pk en 234 Nm voor 775 euro ex BTW en 125 euro voor garantie.
Origineel heeft de 2.4 140pk en 220Nm. Mijn eerste verwachting is dat dit koppelverschil wel te verwerken is door de automaat.

Geplaatst: 19.06.2006 - 10:43
door Richard
Ik denk dat de automaat dit verschil wel aan kan. De 2.4 motor is immers ook als 170 pk te krijgen. Lijkt me niet dat de automaat dan anders is. Hij zal denk ik wel anders geprogrammeerd moeten worden.Andere achakelstanden. Als je zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden waarin hier met D5 met automaat heel wat over gezegd wordt. suc6

Geplaatst: 19.06.2006 - 10:47
door menjo
In het V70 forum is het tunen van deze motor al een aantal keren voorbij gekomen, zoek daar eens zit wel interessante info tussen. Het komt er op neer dat de motor technisch hetzelfde is als de 170 pk uitvoering, alleen een beetje "gedowntuned" in het hoge toeren gebied. Je kunt hem dus prima tunen, bedenk er alleen wel bij dat je je garantie kwijt bent, dat de volvo assistance je rustig langs de kant laat staan, etc.

Geplaatst: 19.06.2006 - 14:26
door NOS
de 2.4 motor schijnt goed te tunen te zijn zonder dat je overmatige slijtage aan motor en bak krijgt. Je moet het geld er wel voor over hebben natuurlijk.

Geplaatst: 19.06.2006 - 19:22
door Lambert
heb 3 jaar met zo'n gechipte moter gereden, geen enkel probleem ondervonden, had wel een schakelbak....

Geplaatst: 19.06.2006 - 19:26
door Battlecruiser
Richard S schreef:Ik denk dat de automaat dit verschil wel aan kan. De 2.4 motor is immers ook als 170 pk te krijgen. Lijkt me niet dat de automaat dan anders is. Hij zal denk ik wel anders geprogrammeerd moeten worden.Andere achakelstanden. Als je zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden waarin hier met D5 met automaat heel wat over gezegd wordt. suc6
Volgens mijn gegevens monteert Volvo op de 170pk versie een steviger versnellingsbak dan op de 140pk versie. Dat verklaart ook het prijsverschil: dat zit 'm echt niet alleen in dat andere programmaatje in de chip.

Geplaatst: 19.06.2006 - 19:32
door menjo
Battlecruiser S80 schreef:
Richard S schreef:Ik denk dat de automaat dit verschil wel aan kan. De 2.4 motor is immers ook als 170 pk te krijgen. Lijkt me niet dat de automaat dan anders is. Hij zal denk ik wel anders geprogrammeerd moeten worden.Andere achakelstanden. Als je zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden waarin hier met D5 met automaat heel wat over gezegd wordt. suc6
Volgens mijn gegevens monteert Volvo op de 170pk versie een steviger versnellingsbak dan op de 140pk versie. Dat verklaart ook het prijsverschil: dat zit 'm echt niet alleen in dat andere programmaatje in de chip.
Het kosten verschil zit niet in de chip, het prijsverschil toch wel denk ik, de versnellingsbakken hebben allemaal dezelfde code.

Geplaatst: 19.06.2006 - 19:32
door menjo
Je betaald dus eigenlijk voor gebakken lucht :)

Geplaatst: 19.06.2006 - 19:38
door Battlecruiser
Volgens de technici van de ANWB zitten er verschillende versnellingsbakken in.

Geplaatst: 19.06.2006 - 19:41
door bart simpson
De 2.4 140pk, de 2.4i 170pk, de 2.0T 180pk, de 2.5T van 210pk maar ook de T5 van 260pk's hebben allemaal dezelfde AW 55-51 automaat, daar zal het verschil dus niet in zitten

Geplaatst: 19.06.2006 - 22:04
door NOS
dan zou je dus makkelijk 140pk kunnen chippen. Maar dat was toch eigenlijk al duidelijk?

Geplaatst: 20.06.2006 - 14:50
door Battlecruiser
bart simpson schreef:De 2.4 140pk, de 2.4i 170pk, de 2.0T 180pk, de 2.5T van 210pk maar ook de T5 van 260pk's hebben allemaal dezelfde AW 55-51 automaat, daar zal het verschil dus niet in zitten
Eh nee, volgens de ANWB niet en volgens Volvo zelf ook niet:

http://www.volvocars-campagnes.nl/prijs ... en/V70.pdf

De zwakkere heeft de M56L en de sterkere heeft de M56H...

Geplaatst: 20.06.2006 - 14:52
door Battlecruiser
En bij de dieselversies zijn er verschillende turbo's gemonteerd. Dus die zwakkere versie effe lekker chippen kan wel, maar je vraagt uiteindelijk om problemen...

Geplaatst: 20.06.2006 - 14:54
door menjo
Zo te zien heeft dat vooral met de overbrengingen te maken. De automaten zijn volgens die lijst trouwens wel hetzelfde.

Geplaatst: 20.06.2006 - 14:55
door menjo
Battlecruiser S80 schreef:En bij de dieselversies zijn er verschillende turbo's gemonteerd. Dus die zwakkere versie effe lekker chippen kan wel, maar je vraagt uiteindelijk om problemen...
Klopt, maar we hebben het hier over de 140 en 170pk benzine motoren ;)
Die overigens geen turbo hebben

Geplaatst: 21.06.2006 - 09:50
door Bover
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=4659

Kijk hier maar even.
Daar is al van alles gezegd over tuning en automaat..

Geplaatst: 21.06.2006 - 09:51
door NOS
je moet het natuurlijk wel bij een goede chipper doen. Niet eentje die een programma erin stopt zonder rekening te houden met de motor!