Pagina 1 van 1

WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 17:21
door roadrage
Hoi allemaal,

Het is weer eens mijn beurt.

Sinds een aantal dagen krijg ik als ik vol op het gas ga een stotter in motorvermogen om vervolgens motor management service spoed melding op BE krijg :o
niet tof als je even stevig wilt inhalen of aan het sporten bent.
Na opnieuw starten volvo is er niets aan het handje en gaat die weer als de brandweer.

het lijkt alsof die zich verslikt zegmaar, of luchttoevoer niet goed gaat I dont know.

met een simpele bleutooth odbII dongle (ELM) krijg ik geen foutmelding uitgelezen.
ik ben pas volgende week in de gelegenheid de wagen bij een dealer te laten uitlezen.

Misschien dat iemand mij de juiste richting in kan sturen, of ik wellicht zelf het e.a. kan nakijken
alvast bedankt

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 17:51
door evert65
al naar de luchttoevoer gekeken?

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 18:52
door kuupertie
Wervelklep asje ?

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 19:02
door roadrage
evert65 schreef: al naar de luchttoevoer gekeken?
je bedoeld de luchtfiler ?

kuupertie schreef: Wervelklep asje ?
ik heb als goed is geen wervelklep (MY04-pre facelift)

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 19:04
door Rippie V70
lekkage vacuum motorsteunen?

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 19:12
door roadrage
Rippie V70 schreef: lekkage vacuum motorsteunen?
hoe kijk ik dit na ?

ik keek vanmiddag wel toev met kap open naar zeg maar de odnerkant motor.
volgens mij de onderste voor motorsteun zie ik een rubber slangetje inlopen, is het niet zo dat deze met lopende motor hoort te "bibberen" ?
want dat deed die namelijk niet

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 19:25
door evert65
Luchtfilter ja , in die lange doos vooraan de auto
die begint bij de voorruit ( ja , waar het stuur zit)
en houdt op bij de witte lampen vooraan
links onderaan naast je voeten zit een handeltje daar trek je aan en dan gaat de deksel van de doos open

luchtfilter luchtfilterbak en luchtfilterslangen even nalopen

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 19:37
door Rippie V70
Je slangetjes naar je motorsteunen voor en achter gaan naar een regelklep (Solenoid) die aan je luchtfilter is geklikt.

Een heel simpele lektest is door het slangetje dat naar de steunen gaat van de regelklep (Zwart blokje van 3x3x5cm) te trekken en er even met je mond aan te zuigen.
Als je slang niet aan je tong blijft hangen heb je vacuumlek. Je moet dan je motorsteunen vervangen. Laat het anders bij je dealer checken.

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 21.02.2014 - 21:49
door jaapburg
Of je slangetjes zelf, of de plastic t-stukjes.....uitsluiten dmv trail-error lijkt me het handigst voordat je een dure steun vervangt. Heb zelf laatst een vacuümlek gehad en dat was zo'n t-stukje.

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 27.02.2014 - 10:37
door roadrage
nou gistermiddag was ik in de gelegenheid langs volvo middelie te rijden (goede gasten daar)

ik dacht nog van laat me die foutcode weer eens "reproduceren" dus ging al laagvliegend van werk (amsterdam>middelie)
hoe ik ook op het gas ging. geen foutcode/noodloop te bekennen, zal je altijd zien <_<

De monteur riep al direct toen ik aangaf wat de symptomen waren dat het hoogstwaarschijnlijk de turbo zou zijn.
iets met schoepen,roet,aankoeken..deze zou er dan af moeten en gereinigd worden.. en anders de motorsteun zoals ook eerder aangegeven in dit draadje

enfin, aan Vida gehangen met tot mn verbazing bijna geen meldingen.
en tot zijn verbazing niets mbt de turbo.
wel de melding 1.brandstof druk te laag en 2. brandstofdruk te hoog

volgens monteur is 1. hoogstwaarschijnlijk de brandstof filter en 2. zou duiden op de raildruksensor die issues heeft.

dus ik heb direct een filter bij brezan gehaald en zal ik er vanmiddag onder schroeven. deze heb ik iets van 6mnd geleden vervangen
en doe tegenwoordig iets van 3k km p/m maarja ik moet toch ergens beginnen.

en daarna eventueel een raildruksensor op de sloop halen ipv direct een nieuwe te halen. (quanta costa ? paar 10tjes of paar 100tjes?)


mocht ik de focus op de raildruksensor moeten leggen. is deze dan te demonteren en schoon te maken ofzo of zal dat geen klap uitmaken op de werking ervan?

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 28.02.2014 - 10:17
door Chrizzle D5
Hoi, even de berichten gelezen en toch behoefte om kort te reageren.

Ik heb ook wel van deze foutmeldingen gehad. Vooral bij vol acceleren in hogere versnellingen, helling op helemaal. Nu is mijn ervaring dat als ik hem een paar keer flink op de staart trap, dat ik een paar rookwolken achter me krijg. En daarna lijkt hij "schoongebrand" en heb ik een hele tijd geen last meer. Ik vermoed dat het bij komt omdat ik vaak als een ouwe vrouw rijd (veel cruise control op 100 km/u, vroeg opschakelen etc) en dat er daardoor wat intern vuil ontstaat.

Maar goed, dit is mijn ervaring. Kan zijn dat hier heel wat anders aan de orde is.

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 28.02.2014 - 12:13
door MarioC70
Filter dicht in de meeste gevallen.

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 09.04.2014 - 00:19
door roadrage
omdat ik er zelf een hekel aan heb als posters niets laten horen nadat hun probleem is opgelost.
en ik mijn auto eindelijk terugheb na een grooote beurt (heldere koplampen,heldere achterlichten,APK,aandrijfas,shocks rondom en meer)
dacht ik ik vul dit topic even aan..

ik heb dus de brandstoffilter vervangen maar nog steeds bij volgas boven de 100 de motorservice melding
vervolgens bij auto Rima een raildruksensor gehaald te hebben is het opgelost!!
net naar huis komen laagvliegen zonder enige melding of vermogensverlies..
heeeerlijk zo's volvo :)

slotje?

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 27.04.2014 - 23:10
door Jurijn
Misschien als het nog voorkomt eens de Turbo regelklep vervangen. Dat is een blokje waar 2 vacuumbuisjes toekomen en 1tje vertrekt naar de Turbo.

Re: WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Geplaatst: 29.04.2014 - 14:57
door roadrage
hmm nou probleem doet zich weer/nog steeds voor. :-/ zo niet tof om te moeten "lossen" wanneer je een 520d een lesje aan het leren bent :ninja:

Bij rijden op CC geen vuiltje aan de lucht
Als ik zelf goed gas geef of WOT dan voel ik hem haperen om dan in de noodloop te belanden
ook tijdens WOT als de automaat wil schakelen van verzet hapert die even voordat volgende versnelling word gepakt, dit alleen bij WOT en boven de pakweg 3000 toeren.

Nog geen kans gehad bij dealer uit te lezen, met mijn simpele odb2 krijg ik de volgende meldingen
- Mass or Volume Air Flow Cirquit Low Input
- Intake Air Temp. Cirquit Low Input

waar te zoeken ?
en waar bevind deze MAF/LMM zich in het motorruim ??

@ Jurijn: dat is dat blokje tegen het luchtfiler huis met die 2 slangetjes eraan ? enige manier om te testen of het dit blokje de boosdoener is ?