Pagina 1 van 1

Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 24.02.2014 - 11:20
door Pritchard
Ik heb mijn 18inch velgen laten herstellen en ben ze vorige week gaan ophalen. De bandenwaren nog goed, dus ze zijn er terug opgelegd. Nu zou ik mijn banden nog eenw eek of 3 thuis willen bewaren vooraleer ze in te wisselen voor de wintersloffen. Ik zou ze thuis willen bewaren, maar hoe doe ikd at het beste? Rechtopstaand? Plat? Ik heb zo geen bandenstapel...

Ik hoor het graag

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 24.02.2014 - 13:11
door Gerald de Groot
Het beste is plat, dan krijg je geen platte vlakken in het loopvlak. Opstapelen is geen probleem. Maar voor 3 weken maakt het niet zo veel uit wat je doet. Langere tijd bewaren kan het beste op een donkere plek (geen direct zonlicht).

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 24.02.2014 - 13:12
door lint
Velgenboom kopen, is erg makkelijk en een goede manier voor het opslaan van banden.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 24.02.2014 - 13:32
door Pritchard
Thx voor de antwoorden. Normaal worden mijn velgen opgeslagen bij de Volvo-dealer, maar aangezien ik ze een beurt heb laten geven en ze voor de tijd dat mijn winterbanden er nog op liggen, ze gewoon thuis wil bewaren, wil ik liever geen velgenboom meer kopen...
Ik had altijd gehoord dat je de banden alleen, dus zonder velgen, gewoon op elkaar mag stapelen, maar wist niet dat dat ook gold voor band op de velg...

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 24.02.2014 - 16:16
door Griffin
Banden zonder velg kan je het best rechtop zetten (iedere maand even draaien zodat niet altijd dezelfde kant onder staat). Banden met velg op een bandenboom of, bij ontbreken daarvan, om ze op te hangen.

Voila: http://www.conti.nl/nieuws/opslag-winterbanden/

(een bandenboom kost overigens niet veel, voor €20 heb je er al eentje bij de Praxis)

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 24.02.2014 - 21:46
door MU
Voor die 3 weken onbelast maakt het geen bal uit. Stapelen, plat leggen, rechtop.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 25.02.2014 - 11:41
door jajutho
MU schreef: Voor die 3 weken onbelast maakt het geen bal uit. Stapelen, plat leggen, rechtop.
+1

Voor sommigen is dit rocket science!

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 25.02.2014 - 12:08
door Battlecruiser
Velgenboom...
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.

Nog nooit een velgenboom gebruikt zien worden in een bandenhotel. Gewoon in stapeltjes van 4 op elkaar.
Ook de bandenfabriek (waar ze soms lang liggen) gebruikt ze niet.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 25.02.2014 - 22:11
door Griffin
Battlecruiser schreef: Velgenboom...
In een warrige bui ook wel eens gekocht. Konden alleen maar dunne banden op, geen normale Volvobanden.
"Normale volvobanden"?

Op dat ding van de praxis passen de banden van mijn CX-5: 225/65/17. 235 past er ook nog wel op.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 25.02.2014 - 22:50
door lint
Op mijn Lidl velgenboom past met gemak 245/40/18 en die was ook niet duur in aanschaf.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 26.02.2014 - 09:50
door Battlecruiser
Op die van mij (ook Lidl) dus niet. Moest met eigen gefabriceerde tussenschijven werken. Maar uiteindelijk is zo'n ding ook nog eens wankel.
En bovendien onnodig, behoefte gecreëerd door fabrikant. In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 26.02.2014 - 16:34
door Griffin
Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat. :sick:

Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 26.02.2014 - 16:51
door lint
Griffin schreef:
Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat. :sick:

Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
+1!

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 26.02.2014 - 17:42
door LtStone
Voor je zo een ding koopt eerst kijken of je velgen wel "open" zijn in het midden. Zeker bij aftermarket velgen vaker het geval dat ze dat niet zijn.

Dit zijn van die drama verhalen dat de banden direct vernaggelt zouden zijn als je ze op elkaar stapelt. Voordat je ze wegzet (juist dit is belangrijk: droog en warm, geen direct zonlicht en chemisch spul zoals benzine - dus niet buiten in het onverwarmde fietshok!) ff goed boven de standaard oppompen, draai als je wil maar weet dat ik dat niet doe en voila. Denk jij echt dat al die Scandinaviers/Canadezen/Alaskaners/Russen velgenbomen hebben?

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 27.02.2014 - 21:21
door jaapburg
Hier gaan de velgen gewoon aan de muur! Speciale beugels per velg waar met 3 bouten per velg de velgen gemonteerd kunnen worden. De band blijft vrij van de muur en het kost geen vloerruimte in de garage.

Re: Velgen laten herstellen en nu even opslaan, maar hoe...

Geplaatst: 02.03.2014 - 17:07
door Battlecruiser
Griffin schreef:
Battlecruiser schreef:In het bandenvak wordt zoiets niet gebruikt.
In "het bandenvak" zetten ze wielen ook vast met luchtgereedschap op vol vermogen, trekken rustig een bout aan gort en laten dat dan zitten (uit eigen ervaring). Bij balanceren (ook zoiets, balanceren op de boutgaten kunnen ze tegenwoordig ook al niet meer) werd een hagelnieuwe band niet afgekeurd maar bleef het rijden alsof er hoognodig gebalanceerd moest worden. Bleek er uiteindelijk lucht tussen canvas en loopvlak te zitten. Geen van de bandenboeren die het probleem voorgelegd kregen wist het op te lossen of zelfs maar te constateren dat er iets mis was ("ja, opnieuw gebalanceerd, nu moet het goed zijn"). Die gasten doen maar wat. :sick:

Griffin gebruikt een velgenboom omdat de onderste band dan niet op het kale beton ligt. Daar moet een band best 3 weekjes tegen kunnen natuurlijk maar als je ziet wat voor rotzooi er al aan het tuinmeubilair kleeft als dat na de winter weer eens tevoorschijn gehaald wordt... hier gaan de extra velgen gewoon op de boom en daarna gaat de hoes er overheen. Geen vieze vegen in de kleding als je er eens tegenaan staat en de banden + velgen komen er net zo schoon uit de schuur als ze er een half jaar eerder in gegaan zijn.
Niet zo'n slimme redenering.
Het feit dat ze in het bandenvak met een luchtsleutel wel eens miskleunen, diskwalificeert niet meteen al hun acties.
Dat zou anders betekenen dat als je zelf ooit een fout maakte, dat dat een blijvend proces zou zijn.
Volgens gerenommeerde fabrikanten als MIchelin en Goodyear is een bandenboomding volslagen nonsens.
Ook al ligt de onderste band jaren op beton, het grote nieuws is dat hij daar gewoon tegen kan.
Net zo goed als banden al jaren goed tegen fel zonlicht kunnen.

Wat wél zinnig is, is onder de onderste band een stuk plastic te leggen of zoiets, omdat stalen velgen roestvorming kunnen krijgen als de onderste band op beton ligt. Liggen de banden op houten planken met voldoende luchtcirculatie, dan is er geen vuiltje aan de lucht.