Pagina 1 van 14

Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 09:22
door Phacoid
Zonet in mijn mailbox ontvangen en mogen lezen dat Volvo zomaar eventjes de verkooptopper V40 een extra duw in de rug geeft met 190PK en 14% bijtelling.

Puur rijplezier,190 pk, 85 gram CO2, 14% bijtelling

Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Volvo Cars Nederland heeft wederom een verkoopsucces in handen. De Volvo V40 is nu leverbaar met de nieuwe D4 Drive-E-motor. Deze biedt een ongekende mix van rijplezier én een lage CO2-uitstoot. Voor de 140 kW (190 pk) sterke Volvo V40 D4 met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt de CO2-uitstoot slechts 85 g/km – In Nederland betekent dit een bijtellingspercentage van 14%. En dat met een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 7,4 seconden.

In 2013 meer dan 12.000 Volvo’s V40 op de Nederlandse wegen
De V40 met D2-dieselmotor was afgelopen jaar veruit de populairste Volvo. Met een CO2-uitstoot van 88 g/km viel deze versie in de categorie van 14 procent bijtelling. De Volvo V40 was in juli vorig jaar zelfs de bestverkochte auto van Nederland.



Volvo verwacht wederom groot verkoopsucces

Het spreekt voor zich dat Volvo Cars Nederland ook van de V40 D4, die in aanmerking komt voor het 14% bijtellingstarief, veel verwacht.

“Wij zijn een belangrijke afzetmarkt voor Zweden. Het is fantastisch dat zij deze CO2 reductie realiseerden. Voor ons als Nederlandse markt betekent dat wat mij betreft dat we hiermee hard op weg zijn het verkoopsucces van de V40 van het afgelopen jaar te evenaren. De auto is per direct te bestellen en voor de zomer rijdt deze op de Nederlandse wegen,” aldus Peter Brouwers, Sales Director Volvo Cars Nederland.



V40 D4 in twee uitvoeringen

De V40 D4 zal in twee uitvoeringen op de Nederlandse markt verschijnen. Een variant met 99 gram CO2, en de eerdergenoemde variant met 85 gram CO2 en 14% bijtelling, speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse markt.

De 85 gram uitvoering is er alleen als handgeschakelde versie. De 99 gram variant is ook als innovatieve achttraps automaat leverbaar en stoot dan 106 gram CO2 uit, nog steeds goed voor 20% bijtelling.

Ten opzichte van de 99 gram variant heeft Volvo enkele unieke onderdelen ontwikkeld om de uitstoot van de 85 gram versie naar een ongekend laag niveau te brengen. Zo is de 85 gram versie onder andere voorzien van banden met zeer lage rolweerstand, gemonteerd op wielen in de maat 16 inch. Daarnaast is de aerodynamica geoptimaliseerd met een actieve grilafsluiting en extra efficiënte achterspoiler. Ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast ten opzichte van de 99 gram variant.

Ongekende mix
Om een soepel en efficiënt rijgedrag te garanderen, koppelt Volvo de Drive-E-motoren aan de nieuwe achttrapsautomaat of aan de verbeterde handmatig bediende zesversnellingsbak. De auto’s met automatische transmissie zijn te voorzien van schakelpaddles aan het stuur waarmee de bestuurder desgewenst ook handmatig kan schakelen. De snelle acceleratie en gasrespons – in combinatie met het zijdezachte motorgeluid – maken de V40 D4 extra leuk om te rijden, zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik en de lage CO2-uitstoot.



Diesel met i-Art-techniek
De D4-dieselmotor produceert 140 kW (190 pk) en 400 Nm koppel. Dit is de eerste motor met i-Art-techniek. Dit systeem heeft per injector een individuele chip die de inspuitdruk meet en regelt. Conventionele common-rail dieselmotoren meten op slechts één punt in het systeem de inspuitdruk. Het i-Art-systeem kan dus per injector de ideale hoeveelheid brandstof inspuiten. De inspuitdruk van 2.500 bar en de i-ART-techniek zorgen voor een motor die hoge prestaties levert, minder verbruikt en ook aanzienlijk minder CO2 uitstoot.

Volvo monteert twee turbo’s op de dieselmotor en heeft de inwendige wrijving gereduceerd. Een slimme oplossing met kleppen in het koelsysteem zorgt dat de motor sneller opwarmt na een koude start.


V40 D4: 3,3 l/100 km
Het gemiddelde brandstofverbruik van de Volvo V40 D4 met handgeschakelde transmissie is gereduceerd tot 3,3 l/100 km, oftewel ruim 1 op 30, met een CO2-uitstoot van 85 g/km.

Het trekgewicht bedraagt 1500 KG.

Geïntroduceerd in 2013
Volvo lanceerde de 2,0-liter viercilinder Drive-E-motoren in de herfst van 2013. Vanaf mei 2014 zijn alle nieuwe Volvo’s, met uitzondering van de XC90, leverbaar met motoren van de nieuwe generatie.

Prijzen

Door de gunstige CO2 cijfers kan Volvo deze nieuwe uitvoeringen bijzonder scherp in de markt zetten. De prijzen van de V40 D4 Business en D4 zijn reeds bekend.





De business versie is de versie met 85gram uitstoot en heeft een beginprijs van 26.995 euro. De gewone D4 krijgt een basisprijs van 32.495 euro.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 09:30
door 4wielen
Klasse Volvo, nu is er geen enkel argument meer om niet voor een milieuvriendelijk exemplaar te kiezen!!

Oh ja, het is geen V70... :D

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 09:48
door Fulaks
Hebben ze toch nog ergens 9 PK gevonden om de D4 op 190 PK te brengen. Koppel blijft gelijk aan de 181 PK versie. Mooie cijfers.

Ik weet niet hoe ik de uitspraak dat deze versie nog vóór de zomer op de Nederlandse wegen rijdt moet rijmen met het twee weken geleden aan mij vertelde verhaal door een Volvo-verkoper dat wie een nieuwe D4 wil, bijna tot eind van het jaar moet wachten en dat particuliere klanten naar de 'oudere' motoren moeten worden gepraat, en dit omdat de motorenfabriek in Skovde niet zou kunnen volgen met de productie van de nieuwe D4. Tenzij men in Skovde in de komende weken nog een aantal productielijnen uit de hoge hoed tovert om aan de vraag te kunnen voldoen... (ik geloof dat dit sowieso wel het plan was).

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 10:01
door casper
Allemaal heel mooi, maar ....
Volvo kan niet voldoen aan de vraag van de nieuwe D4-motroren waardoor de wachttijden nu al 7 tot 8 maanden zijn.
Dat is in de huidige tijden toch niet onaanvaardbaar! :(
Ik heb weet van wel heel wat potentiële klanten die daarom nu weglopen naar een ander merk.
Of hoe Volvo zijn eigen deuren inslaat !!!

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 10:10
door Ben
Plaatje bij het praatje:
Afbeelding

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 10:25
door Walter
Fulaks schreef: Hebben ze toch nog ergens 9 PK gevonden om de D4 op 190 PK te brengen. Koppel blijft gelijk aan de 181 PK versie. Mooie cijfers.

Ik weet niet hoe ik de uitspraak dat deze versie nog vóór de zomer op de Nederlandse wegen rijdt moet rijmen met het twee weken geleden aan mij vertelde verhaal door een Volvo-verkoper dat wie een nieuwe D4 wil, bijna tot eind van het jaar moet wachten en dat particuliere klanten naar de 'oudere' motoren moeten worden gepraat, en dit omdat de motorenfabriek in Skovde niet zou kunnen volgen met de productie van de nieuwe D4. Tenzij men in Skovde in de komende weken nog een aantal productielijnen uit de hoge hoed tovert om aan de vraag te kunnen voldoen... (ik geloof dat dit sowieso wel het plan was).
Einde modeljaar Wout

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 10:28
door Jolly Breeze Racing
Wow, dat is een mooie aanbieding, jammer dat mijn baas net een Golf 7 1.2 TSI heeft besteld :-(

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 10:37
door V50 R
Die gaan we bestellen, dat wordt genieten! En dan laat ik mijn eco type aanduiding met veel plezier op de achterkant staan ;)

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 10:46
door pwesteinde
Sinds februari rij ik tijdelijk in een beschikbare poolauto (Opel) omdat de V50 uit de lease ging en ik heb kunnen regelen om te mogen "wachten" op aankondigingen of de V40 weer in de 14% ging (dat vermoeden had ik al). Nu met dit model is het natuurlijk helemaal top, ik had zelf een D2 verwacht. Dit wordt dus binnenkort langs de dealer.

Overigens is Sensus Connect Touch ook in de V40 MY15 komen te vervallen als ik de beide prijslijsten (business en "regulier") bekijk.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 11:22
door SaturN
Holy crap wat een mooie specs en dan nog in de 14% categorie vallen, respect :)
Echter is de topsnelheid begrensd op 190... 190pk en dan max 190 km/h kunnen rijden, dat zal wel nodig zijn omdat de eco-bandjes die ze eronder plaatsen niet harder mogen. Ergens moet je concessies doen om de lage CO2 uitstoot te kunnen realiseren.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 11:28
door V480-S60
Ik verbaas en verheug mij.

Aan de ene kant omdat het inderdaad onbestaanbaar is in deze tijd wachtlijsten van 7 tot 8 maanden te hanteren.
Aan de andere kant. Dit is toch wel heeeeeeel erg goed nieuws.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 11:30
door Walter
wat ik voorlopig vernomen heb van Volvo is dat de D4 in de S60 en V60 voor het huidige modeljaar uitverkocht is, misschien wel omdat er motoren voor de V40 gereserveerd zijn. That's all. Vanaf mei/juni weer beschikbaar dus. Motor is gelukkig een terecht succes.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 11:36
door diesel01
Fulaks schreef: Hebben ze toch nog ergens 9 PK gevonden om de D4 op 190 PK te brengen. Koppel blijft gelijk aan de 181 PK versie. Mooie cijfers.

Ik weet niet hoe ik de uitspraak dat deze versie nog vóór de zomer op de Nederlandse wegen rijdt moet rijmen met het twee weken geleden aan mij vertelde verhaal door een Volvo-verkoper dat wie een nieuwe D4 wil, bijna tot eind van het jaar moet wachten en dat particuliere klanten naar de 'oudere' motoren moeten worden gepraat, en dit omdat de motorenfabriek in Skovde niet zou kunnen volgen met de productie van de nieuwe D4. Tenzij men in Skovde in de komende weken nog een aantal productielijnen uit de hoge hoed tovert om aan de vraag te kunnen voldoen... (ik geloof dat dit sowieso wel het plan was).
Ach ja, afgelopen weekend werd mij door een verkoper verteld dat Volvo eindelijk weer zijn eigen motoren bouwde iets wat natuurlijk helemaal waar en positief is.
Hij ontkende dan ook met klem dat de D5 eigen fabrikaat was, toen ik daar naar vroeg. :D zeg dan niets..
Hij probeerde mijn vader naar een V60 R-design te praten, een auto waar ik qua rugformaat niet in pas(ik heb de perfecte rugmaten :love: ) laat staan mijn vader van 68.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 12:15
door V40Rdesign
Wel een ontzettende goeie zet van Volvo! Een van de weinige fabrieken die een auto maken speciaal voor Nederland. Nadeel straks struikel je echt helemaal over de V40's.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 12:22
door Voskuh
casper schreef: Allemaal heel mooi, maar ....
Volvo kan niet voldoen aan de vraag van de nieuwe D4-motroren waardoor de wachttijden nu al 7 tot 8 maanden zijn.
Dat is in de huidige tijden toch niet onaanvaardbaar! :(
Ik heb weet van wel heel wat potentiële klanten die daarom nu weglopen naar een ander merk.
Of hoe Volvo zijn eigen deuren inslaat !!!
Dus dat vind je wel aanvaardbaar?


Maar 190 pk had toch wel lekker geweest zeg, hoewel .. als ik al zie hoe makkelijk ik nu te hard rij met m'n miezerige 115 pk, dan vind ik het wel prima zo 8-)
Denk dat je over een jaar de weg niet meer ziet door alle V40's.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 13:56
door Paul
Echt ontzettend gaaf dat dit gelukt is, wist wel dat er weer 14% aan zat te komen. Had ook wel gedacht aan een t nieuwe blok maar toch... WOW!

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 13:58
door Praveen
Als ik dit eind vorig jaar had geweten dan had ik een tijdelijke poolauto gereden.
Jammer voor mij, maar een big smile voor iedereen die er één gaan bestellen.

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 14:06
door Reader
Praveen schreef: Als ik dit eind vorig jaar had geweten dan had ik een tijdelijke poolauto gereden.
Jammer voor mij, maar een big smile voor iedereen die er één gaan bestellen.
Exact dit! Zoals ik in mn V40 topic aangaf, teveel gereden voor de top deal, te weinig voor de vorige (14% in 2013). Jammer, maar aan de andere kant bevalt de V40 echt super, ook met die 116 PK die er nu in ligt :).

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 14:07
door MichelR
Zal me benieuwen qua prijzen. Nog niet in configurator..

Maar ja, mijn V40 is nog geen 1,5 jaar oud :-)

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor

Geplaatst: 25.02.2014 - 14:15
door Walter
MichelR schreef: Zal me benieuwen qua prijzen. Nog niet in configurator..
V40 D4 Business 85gr 14% bijtelling
V40 D4 Base Business €26.995
V40 D4 Kinetic Business €27.995
V40 D4 Momentum Business €29.495
V40 D4 Summum Business €31.795
V40 D4 R-Design Business €30.995

V40 D4 99gr 20% bijtelling
V40 D4 Kinetic €32.495
V40 D4 Momentum €33.995
V40 D4 Summum €36.795
V40 D4 R-Design €35.995
Meerprijs automaat €2.500 (106gr/20% bijtelling)