Pagina 1 van 2
Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 15:45
door hvdb
Hallo,
Ik ben sinds een jaar de trotse eigenaar van een C70 van 2008. Toen ik hem kocht had hij slechts 38.000km op de teller.
Enige opmerking bij aankoop was dat het stuur trilde bij het remmen als je rond de 100 km/u reed.
Binnengebracht bij volvo dealer en door vervangen van remschijven probleem volledig opgelost. Jammer genoeg, slechts 10.000 km verder begon dit probleem stilltjes aan terug op te komen, en werd steeds erger.
Blijkbaar volgens de Volvo dealer kan dit zijn omdat je dit met een automatic veel sneller hebt dan met een hand geschakelde auto omdat je constant moet remmen en dus de schijven veel warmer worden en dus sneller krom trekken.
Er werd mij aangeraden om bvb an het licht in N te gaan staan in plaats van te remmen om de schijven meer kans te geven om af te koelen.
ik vraag mij nu af, gezien er nu geen geventileerde remschijven op zitten, of het niet zou beter zijn om dit wel te doen. Toen ik dit bij de Volvo dealer vroeg kreeg ik het antwoord dat het 'concept' van de wagen zo niet is en dat de geventileerde schijven er niet op passen...
Klopt dit? Kan iemand dit bevestigen of ontkennen ? Bij de meeste andere merken zie ik bij automaten toch wel meestel geventileerde schijven zitten, waarom hier niet?
Gr,
Hans
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 15:52
door MarioC70
Voor zijn het altijd geventileerde en achter massieve,raar verhaal van die dealer..
Massieve aan de voorzijde bestaan niet,schijven zijn 25 mm dik...
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 17:33
door diesel01
Totaal geen problemen met mijn XC60 en GT.
Ik zet hem nooit in P voor de verkeerslicht en heb dus gewoon de voet op de rem, ook met hoge snelheid naar nul.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 17:36
door DrRossi
Bedoelt meneer misschien geperforeerde remschijven ?
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 18:09
door lint
Ik heb met mijn S80 D5 geartronic ook geen enkel probleem met kromme schijven en ik heb meestal mijn voet op de rem bij stilstand voor b.v. een verkeerslicht.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 18:31
door MarioC70
DrRossi schreef:
Bedoelt meneer misschien geperforeerde remschijven ?
Wie weet...
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 27.02.2014 - 21:15
door dbosker
ik heb het ook 2 x gehad.
Bij mijn vorige V50, D5 Geartronic, ook na 30.000 km schijven vervangen omdat ze krom waren. Daarna 100.000 km mee gereden en geen probleem.
Mijn huidige C70 D4 Geartronic heeft bij 10.000 km ook de schijven vervangen gekregen i.v.m. trillen/krom.
Een automaat is hier wel gevoeliger voor, met name als er nogal heftig mee geremd is, en het hele zaakje dus behoorlijk warm is, en je houdt voor een stoplicht de voet op de rem.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 28.02.2014 - 14:51
door hvdb
Ja sorry, had gehoord dat de geperforeerde extra kunnen afkoelen en voor dit probleem misschien nog beter zouden zijn.
Ik moet nu wel dagelijks heel wat file doen (totale afstand 100km), dus kan misschien wel zijn dat ik de remschijven extra veel belast, wie weet?
Nu heeft de dealer ook nog gezegd toen ik er gisteren was dat er nog iets moet vervangen worden vooraan want dat er een speling opzit (waarop weet ik niet, was iets met driehoekige vorm), en dat gaat zo'n 500€ kosten (incl BTW), en hiermee zou het wel kunnen beter zijn. Enig idee wat dat zou kunnen zijn en of dat misschien de oorzaak van het trillen kan zijn in plaats van de remschijven zelf?
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 28.02.2014 - 15:08
door dbosker
de dealer bedoelt waarschijnlijk de draagarmen.
Kan ook een bron van trillingen zijn.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 28.02.2014 - 17:06
door lint
Geeft je dealer summier informatie als er wat vervangen moet worden of vraag je niet echt door? Ik wil altijd wel weten wat er defect is en wat vervangen moet worden.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 28.02.2014 - 18:14
door MarioC70
Als hij trilt bij het remmen,zijn de schijven krom,bij de laatste montage iets fout gegaan denk ik,
niet goed schoongemaakte naven zijn dan de oorzaak.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 11.06.2014 - 10:49
door cabriorijder
Trillingen.
De remschijven bij de C70, ook bij de oudere types, zijn volgens mijn info te klein voor deze auto's. (of dat zo is weet ik niet)
Direkt nadat de remschijven vernieuwd waren,
deden zich na een flinke rit door de alpen met een lichte caravan al trillingen voor bij het vorige type (met linnen dak).
Een gevolg van oververhitting van de remschijven.
Mijn huidige c70 van 2007, heeft rond de 135000 km gereden en heeft er ook last van.
Vooral bij hard remmen vanaf hogere snelheid.
Als ik een bochtig parcours voor me heb,
dan doe ik het "anti uit de bochtvliegsysteem" altijd afzetten om te voorkomen,
dat de remmen bloedheet worden.
Een passende oplossing zou zijn grotere remschijven.
Of de oplossing juist is weet ik niet.
Hier heb ik geen ervaring mee.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 30.08.2014 - 10:04
door BlackcurrantV70
We zijn met onze C70 onderweg naar de Provence en ook hier trilt het stuur vrij sterk bij het remmen, vermoed dus ook kromme remschijven, en dit met 45.000km op de teller.
Schijven laten vervangen in Frankrijk zie ik niet zo zitten, dus als het niet betert, na de vakantie maar naar de dealer.
45000km is wel snel voor remschijven, die op mijn 240 destijds heb ik op 240.000 vervangen...
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 30.08.2014 - 11:14
door lint
BlackcurrantV70 schreef:
We zijn met onze C70 onderweg naar de Provence en ook hier trilt het stuur vrij sterk bij het remmen, vermoed dus ook kromme remschijven, en dit met 45.000km op de teller.
Schijven laten vervangen in Frankrijk zie ik niet zo zitten, dus als het niet betert, na de vakantie maar naar de dealer.
45000km is wel snel voor remschijven, die op mijn 240 destijds heb ik op 240.000 vervangen...
Je kan een C70 niet vergelijken met de 240, hele andere auto, hele andere tijd met andere rijomstandigheden. Ik vind de kromme schijven van de C70 bij 45.000 km wel vroeg, kan liggen aan iets te bescheiden ontworpen remmen of een snelle rijstijl.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 30.08.2014 - 11:48
door ijsga
En zoals ik heb ondervonden; de auto (en wielen) afspuiten terwijl de remschijven nog warm (heet) zijn levert je ook gegarandeerd kromme schijven op.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 30.08.2014 - 16:15
door BlackcurrantV70
Vandaag voelen we er bijna niks meer van, begin eerder aan een remblokje te denken dat vast geraakt ?
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 30.08.2014 - 16:27
door lint
Dan is het raadzaam bij het volgende onderhoud de gangbaarheid van de blokken en remtangen te controleren.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 30.08.2014 - 17:21
door BlackcurrantV70
Ja dat is het plan nu, verder in de gaten houden en als het tijdens de reis nog voorkomt, naar de dealer als we terug thuis zijn.
Als het niet meer terugkomt, toch even vermelden boj de volgende beurt in feb 2015.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 16.09.2014 - 12:24
door BlackcurrantV70
Het trillen kwam regelmatig terug dus vandaag bij de dealer langs geweest, blijkt dat de schijven krom trekken als ze heet worden, na afkoelen verdwijnt het trillen bijna volledig.
Het worden nieuwe schijven, remblokken en de lagers worden ook nagekeken, afspraak volgt..
Coulance is niet zeker omdat de auto 3,5 jaar oud is en de garantie maar 2 jaar is, de dealer gaat wel een aanvraag voor coulance indienen wegens de lage kmstand.
Re: Geventileerde remschijven?
Geplaatst: 16.09.2014 - 12:50
door edraket
Schijven die krom trekken door de warmte zijn niet goed, en horen onder garantie vervangen te worden.