Vervangen versnellingsbak olie.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
leonboersma
3rd Gear member

Ik kon niet echt wijs worden uit verschillende verhalen op internet en daarom schrijf ik dit stukje even, let wel het is erg beknopt. En ik moet hem even op m'n telefoon typen

Ik wou graag mijn bak olie wisselen omdat mijn s40 2.0D met handbak alweer 249.xxx km gelopen heeft, ik moest toch een beurtje doen en heb m'n bak dus maar meegenomen in het onderhoud.

Benodigdheden:
Volvo s40/v50 2.0D mmt6
Lekbakje van minimaal 2 liter.
Versnellingsbak olie 75w90 vol syntheet (bij de dealer 38 euro voor 2 liter) GEEN ATF IN DOEN DUS!
Imbus 8mm
Rateltje met torq voor je onderplaat
Dopje 10 voor je luchtfilterkast en accunbak.
Trechter met slang, of een trechter met flexibel stuk (gamma 3 euro ongeveer, ligt bij de auto spullen)

Als eerste verwijder je je rechter voorwiel, nu kijk je tegen de zijkant van je bak aan.
Dan haal je de milieu plaat onder de auto vandaan, nu kun je makkelijker bij de aftapplug van de versnellingsbak.

Om goed bij de vul plug te kunnen komen is het handig om de luchtfilterkast weg te halen en om de accubak te verwijderen, het is waarschijnlijk ook mogelijk dit te doen zonder alles te verwijderen maar echt veel werk is het niet.
Dus ga ik niet helemaal uitleggen want het wijst voorzich hoe dit er allemaal uitkomt.

De aftapplug en vul plug zitten achter je aandrijfas (dus richting je schutbord) op dit is een imbus 8mm, je draait de bovenste en de onderste plug eruit, eerst de lekbak eronder zetten dus.

Na het uit laten lekken van de versnellingsbak draai je het onderste plugje weer terug.

Nu kun je de trechter van boven in de ruimte laten zakken waar je accubak zat en kun je het slangetje of flexibel stuk in het gat van de bovenste plug steken. (voor je de olie eruit laat lopen, controleer of je wel echt je nieuwe olie erin kunt krijgen met je trechter) nu vul je de versnellingsbak tot het weer uit het bovenste gat stroomt ( er gaat zo'n 1,7 liter in)

Nu kan het bovenste plugje er weer in en kan je alles weer terugzetten waar het vandaan kwam.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”