Hallo allemaal,
Sinds afgelopen weekend is mijn Volvo V50 2.0D 206k km 2008 in het roetfilter regeneratie proces gekomen en wil daar niet meer uitkomen. Hierdoor loopt de motor stotterig als die boven de 60 graden C. is (vervolg van zn regeneratie proces). Het oliepijl stijgt hierdoor (diesel loopt via de cylinder het carter in) en het verbruik loopt gigantisch op.
Ik ben bij de Volvo dealer geweest voor een diagnose, er werden geen foutcodes door de ECM en ADM gemeld (ADM is het roetfilter computertje). Omdat de monteur daar 1 keer eerder problemen mee heeft gehad en dit de vorige keer op wist te lossen door nieuwe software te laden (her-flashen van de gehele software, dus geen update) is besloten dit ook bij de mijne te doen. Helaas heeft dit niet geholpen, vanwege de volle planning kan ik ook pas volgende week (9 dagen later terecht) terwijl ik ongeveer 500km/week maak. Mij is geadviseerd om het oliepijl in de gaten te houden, dit vindt ik eigenlijk niet heel erg prettig, bovendien is het nu een zuipschuit (bijna 1 op 10).
Op internet is niet echt een duidelijk antwoord te vinden voor dit probleem, ik lees wel dat allerlei mensen naar eentuning bedrijf gaan om daar e.e.a. uit te schakelen en te omzeilen maar daar heb ik niet zon heel goed gevoel bij. Bovendien wil ik de auto gewoon origineel houden ivm apk/garantie etc.
Op dit forum staat ook het e.e.a. vermeld maar ook daar wordt vaak doorverwezen naar tuning en andere specialisten omdat de dealers het niet op te kunnen lijken lossen maar een echt duidelijk antwoord is er niet.
Ik zie ook dat er veel vervangen wordt, van roetfilters, druksensoren, computers tot injectie systeem en dat terwijl het probleem niet verdwijnt.
Is er iemand die dit probleem wel opgelost heeft gekregen en hoe?
V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07


[ VOLVO FOR LIVE ]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Allereerst dat je dealer je pas wilt helpen na 9 dagen..... volle planning of niet.
Je schrijft dat je garantie hebt? Ga naar dat bedrijf waar je die garantie hebt.....is dat die dealer?
Schrijf of e-mail hem aan dat je die problemen hebt, met gevaar voro op hol slaan, en vernieling van de motor.
Dan heb je dat afgedekt, en rijden met dat ding.
mocht hij inderdaad op hol slaan, en de motor is vernield, heb je ook dat afgedekt, en kan die dealer het oplossen, onder garantie.
Wil je niet de software aanpassen, of het roetfilter eruit schrijven, dan is het de enige oplossing als de dealer je dpas na 9 dagen verder helpt, lijkt me.
Olie in de gaten houden, desnoods aftappen op minimum is een manier om eea te beperken.
succes ermee, (andere dealer zoeken?)
Je schrijft dat je garantie hebt? Ga naar dat bedrijf waar je die garantie hebt.....is dat die dealer?
Schrijf of e-mail hem aan dat je die problemen hebt, met gevaar voro op hol slaan, en vernieling van de motor.
Dan heb je dat afgedekt, en rijden met dat ding.
mocht hij inderdaad op hol slaan, en de motor is vernield, heb je ook dat afgedekt, en kan die dealer het oplossen, onder garantie.
Wil je niet de software aanpassen, of het roetfilter eruit schrijven, dan is het de enige oplossing als de dealer je dpas na 9 dagen verder helpt, lijkt me.
Olie in de gaten houden, desnoods aftappen op minimum is een manier om eea te beperken.
succes ermee, (andere dealer zoeken?)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Belangrijk is of het roetfilter bij 120000km vervangen is, zo niet, dan zit daar het probleem.
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Denk niet dat het zo werkt, het is je eigen verantwoording om er mee door te rijden..wim de jong schreef: Allereerst dat je dealer je pas wilt helpen na 9 dagen..... volle planning of niet.
Je schrijft dat je garantie hebt? Ga naar dat bedrijf waar je die garantie hebt.....is dat die dealer?
Schrijf of e-mail hem aan dat je die problemen hebt, met gevaar voro op hol slaan, en vernieling van de motor.
Dan heb je dat afgedekt, en rijden met dat ding.
mocht hij inderdaad op hol slaan, en de motor is vernield, heb je ook dat afgedekt, en kan die dealer het oplossen, onder garantie.
Wil je niet de software aanpassen, of het roetfilter eruit schrijven, dan is het de enige oplossing als de dealer je dpas na 9 dagen verder helpt, lijkt me.
Olie in de gaten houden, desnoods aftappen op minimum is een manier om eea te beperken.
succes ermee, (andere dealer zoeken?)
Het zou beter zijn als ze je een leenauto geven en de problemen aan je eigen auto oplossen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07
Hallo Mario,MarioC70 schreef: Belangrijk is of het roetfilter bij 120000km vervangen is, zo niet, dan zit daar het probleem.
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...
Bedank voor je reactie, de druksensor moet een waarde tot max 20 (ik denk bar) geven, op het moment dat de max. waarde bereikt is gaat het regeneratie proces beginnen. De sensor waarde zat gisteren rond de 7. Op het moment dat de filter inderdaad vol zou zitten zou ik ook een foutmelding krijgen in de ECM.
Of mis ik iets?


[ VOLVO FOR LIVE ]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als het filter de laatste keer niet vervangen en gereset is,krijg je dit soort gekke storingen,dat de dealer er niet uitkomt bevreemd me,
De waardes die voor de noodzakelijke vervanging niet gereset zijn,blijven in het systeem staan.
Het enige wat je kunt laten doen is,het filter demonteren en visueel kijken en controleren of hij niet dicht zit.
Ga er maar van uit dat hij verstopt zit voor een deel en of er is een keer een verkeerd regeneratiemiddel gebruikt.
Ik wil hem met alle plezier nog een keer uit lezen tijdens het rijden,maar kijk eerst maar of de dealer het oplost of het bedrijf waar je de auto hebt gekocht.
De waardes die voor de noodzakelijke vervanging niet gereset zijn,blijven in het systeem staan.
Het enige wat je kunt laten doen is,het filter demonteren en visueel kijken en controleren of hij niet dicht zit.
Ga er maar van uit dat hij verstopt zit voor een deel en of er is een keer een verkeerd regeneratiemiddel gebruikt.
Ik wil hem met alle plezier nog een keer uit lezen tijdens het rijden,maar kijk eerst maar of de dealer het oplost of het bedrijf waar je de auto hebt gekocht.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
En doorrijden wetende dat je mogelijkerwijs schade kan rijden komt op je eigen rekening. Dus ik zou hem laten staan.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Op internet las ik ook over mogelijke oorzaken zoals een defect drukslangetje van de sensor, of een vlotter van de regeneratievloeistof (leuk scrabble woord) blijft hangen.
Jullie spreken over het vervangen van het roetfilter, Diesel Buchli in Harderwijk heeft veel ervaring met dieselsystemen. Zij kunnen deze filters ook reinigen. Is dit ook een goede oplossing? Het schijnt dat dealers het regeneratieproces ook op kunnen starten en een speciaal programma kunnen laten draaien waarbij de motor lange tijd 3000 tpm draait. Iemand ervaring of dit soelaas biedt?
Jullie spreken over het vervangen van het roetfilter, Diesel Buchli in Harderwijk heeft veel ervaring met dieselsystemen. Zij kunnen deze filters ook reinigen. Is dit ook een goede oplossing? Het schijnt dat dealers het regeneratieproces ook op kunnen starten en een speciaal programma kunnen laten draaien waarbij de motor lange tijd 3000 tpm draait. Iemand ervaring of dit soelaas biedt?

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Ik ben het met Mario eens. Als er geen foutmeldingen inzitten, kan het alleen zo zijn dat hij telkens een nieuwe opdracht krijgt.
Drukverschil dus.
- Roeftilter leeghalen + wegprogrammeren
- EGR dichtzetten
- Chiptunen
Op elk autoforum kom je dit tegen (verstopte EGR, verstopte roetfilters met als gevolg te veel of helemaal niet regenereren).
adresje in Borne
Drukverschil dus.
- Roeftilter leeghalen + wegprogrammeren
- EGR dichtzetten
- Chiptunen
Op elk autoforum kom je dit tegen (verstopte EGR, verstopte roetfilters met als gevolg te veel of helemaal niet regenereren).
adresje in Borne
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:07
- Locatie: Best
Hoe vaak gaat de auto regenereren?
Onze Volvo (V50 2.0D) doet dat nu om de 650km, als de tank bijna leeg is (ca 100km nog te rijden volgens de bc).
Verbuik loopt tijdelijk enorm op.
De kilometerstand is ca 139000
Onderhoud volgens het onderhoudsboekje gedaan.
Is hier is mis, of hoort dat zo?
De auto heeft nog een aantal maanden garantie.
Groeten,
Frank
Onze Volvo (V50 2.0D) doet dat nu om de 650km, als de tank bijna leeg is (ca 100km nog te rijden volgens de bc).
Verbuik loopt tijdelijk enorm op.
De kilometerstand is ca 139000
Onderhoud volgens het onderhoudsboekje gedaan.
Is hier is mis, of hoort dat zo?
De auto heeft nog een aantal maanden garantie.
Groeten,
Frank
Laatst gewijzigd door FvT op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
- Ron 123gt
- 4th Gear member
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50
Krijgen jullie een melding van het regeneratieproces? In de tijd dat ik mijn (V70) 2.0d heb heb ik slechts 1 keer de melding gezien, heb nu zo'n 17000 km gereden.
960 2.5 24v '97
(V60 T4 R Design '12 verkocht)
(123gt 1967 verkocht )
(V70 2.5 at '98 verkocht)
(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)
(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)
mini 1986
mini clubman 1972 (project)
(V60 T4 R Design '12 verkocht)
(123gt 1967 verkocht )
(V70 2.5 at '98 verkocht)
(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)
(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)
mini 1986
mini clubman 1972 (project)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28894
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Volgens mij krijg je geen melding in de BC bij starten van het regeneratoeproces. Je kunt het wel zien aan de toename van het verbruik tijdens het regeneratieproces.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07
Op zich zou het wel fijn zijn dat je inderdaad melding krijgt dat ie ermee bezig gaat. Het zou zelfs nog mooier zijn dat je eventueel dit zou kunnen uitstellen, omdat je bijvoorbeeld bijna thuis bent en het handiger is datie dat gaat doen de volgende dag..... (maarja helaas is dat niet zo).Ron 123gt schreef: Krijgen jullie een melding van het regeneratieproces? In de tijd dat ik mijn (V70) 2.0d heb heb ik slechts 1 keer de melding gezien, heb nu zo'n 17000 km gereden.


[ VOLVO FOR LIVE ]
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Volgens het instructieboekje:FvT schreef: Hoe vaak gaat de auto regenereren?
Onze Volvo (V50 2.0D) doet dat nu om de 650km, als de tank bijna leeg is (ca 100km nog te rijden volgens de bc).
Verbuik loopt tijdelijk enorm op.
De kilometerstand is ca 139000
Onderhoud volgens het onderhoudsboekje gedaan.
Is hier is mis, of hoort dat zo?
De auto heeft nog een aantal maanden garantie.
Groeten,
Frank
Heel normaal dus.Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt het filter om de 300–900 kilometer geregene-reerd. De regeneratie duurt normaal 10–20 minuten. Bij een lage gemiddelde snelheid kan dit iets langer duren. Gedurende de regeneratie kan het brandstofverbruik iets stijgen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Dat laatste is inderdaad normaal.
Als de auto blijft regenereren moet er wel iets gebeuren...anders slaat ie op hol of gaan je tuimelaars en stoters het door vervuilde olie begeven....of nog erger.
Als de auto blijft regenereren moet er wel iets gebeuren...anders slaat ie op hol of gaan je tuimelaars en stoters het door vervuilde olie begeven....of nog erger.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:07
- Locatie: Best
Ik dacht toch dat ik het instructie boekje gelezen had.
volgende keer beter lezen.
na een tijdje stopt het regenereren wat duidelijk zichtbaar is aan het verbruik.
bedankt voor de tip.
groeten,
Frank
volgende keer beter lezen.
na een tijdje stopt het regenereren wat duidelijk zichtbaar is aan het verbruik.
bedankt voor de tip.
groeten,
Frank
Laatst gewijzigd door FvT op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07
Update:
Ik ben eigenlijk nog niets verder.
Ik heb nog wel wat gedaan, even de druksensor los gehaald en met een compressor in de slangen gespoten om te kijken of er lucht uit de uitlaat komt (Nooit in de sensor lucht spuiten want dan gaat ie denk ik stuk). In beide gevallen komt er lucht uit de uitlaat, een beetje moeilijk om in te schatten of er evenveel lucht uit komt.
Wat betreft de werking, ik heb er even over nagedacht (knap he?), blijkbaar vindt de auto dat het regeneren nog niet is voltooid of dat het nog nodig is. Op moment dat ie vindt dat het nog nodig is dan meet ie dat met de druksensor. Hij genereerd dan net zolang totdat de temperatuur hoog genoeg is geweest gedurende een bepaalde periode (dit neem ik aan). Als hij zijn eindtemperatuur niet haalt, bijvoorbeeld omdat je dan niet meer rijdt gaat ie de volgende keer opnieuw beginnen maar dan vanaf 60 graden (normale regeneratie temperatuur 80 of 90 graden?). Dus mijn conclusie is op dit moment dat of de druksensor vindt dat het roetfilter niet schoon wordt of de temperatuursensor vindt dat de eindtemperatuur niet bereikt wordt. Dit wordt natuurlijk beslist door een computer maar de sensoren zijn op dit moment verdacht. Als de sensoren goed zijn dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat de filter dicht zit.
Dus wat ik wil gaan proberen is ergen een andere druksensor uitproberen en kijken wat er gebeurd en eigenlijk denk ik dat de temperatuursensor defect is (deze is alleen lastiger te vervangen omdat die op het filter zit en de druksensor zit naast de acuu).
Ik ben eigenlijk nog niets verder.
Ik heb nog wel wat gedaan, even de druksensor los gehaald en met een compressor in de slangen gespoten om te kijken of er lucht uit de uitlaat komt (Nooit in de sensor lucht spuiten want dan gaat ie denk ik stuk). In beide gevallen komt er lucht uit de uitlaat, een beetje moeilijk om in te schatten of er evenveel lucht uit komt.
Wat betreft de werking, ik heb er even over nagedacht (knap he?), blijkbaar vindt de auto dat het regeneren nog niet is voltooid of dat het nog nodig is. Op moment dat ie vindt dat het nog nodig is dan meet ie dat met de druksensor. Hij genereerd dan net zolang totdat de temperatuur hoog genoeg is geweest gedurende een bepaalde periode (dit neem ik aan). Als hij zijn eindtemperatuur niet haalt, bijvoorbeeld omdat je dan niet meer rijdt gaat ie de volgende keer opnieuw beginnen maar dan vanaf 60 graden (normale regeneratie temperatuur 80 of 90 graden?). Dus mijn conclusie is op dit moment dat of de druksensor vindt dat het roetfilter niet schoon wordt of de temperatuursensor vindt dat de eindtemperatuur niet bereikt wordt. Dit wordt natuurlijk beslist door een computer maar de sensoren zijn op dit moment verdacht. Als de sensoren goed zijn dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat de filter dicht zit.
Dus wat ik wil gaan proberen is ergen een andere druksensor uitproberen en kijken wat er gebeurd en eigenlijk denk ik dat de temperatuursensor defect is (deze is alleen lastiger te vervangen omdat die op het filter zit en de druksensor zit naast de acuu).


[ VOLVO FOR LIVE ]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Je bent nog niets verder,medunk dat er suggesties genoeg bij staan zou ik zeggen.
Zelf prutsen als je iets niet weet kan funest zijn,maar dat is mijn mening.
Zelf prutsen als je iets niet weet kan funest zijn,maar dat is mijn mening.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Ga naar de dealer, laat hem aan de computer hangen. Daar komt een uitslag uit (grafisch zelfs). Dan icm de monteur tot de juiste conclusie komen. Aanklooien kan je een blok kosten, tenzij je dat niet erg vindt. Wellicht van MarioC70 (monteur type Volvo) de raad aannemen?
Laatst gewijzigd door Rutger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |