Als ik de olie vuldop loshaal bij een draaiende motor, dan zie je daar flink wat rook uit komen. Zoiets als dit: (niet mijn auto)
Er is dus een overdruk, maar is dit nou normaal of is er spraken van een verstopte carterventilatie?
Kan ik dit zelf schoonmaken? Het is een S60 uit 2002, die schijnen een eenvoudiger systeem te hebben dan de latere modellen heb ik gelezen. Ik kan alleen nergens vinden hoe dit moet.
Heeft iemand een handleiding?
Er staat inmiddels 424000 op de teller en voor zover ik weet is er nooit iets aan de carter ontluchting gedaan. Het zou dus wel eens tijd kunnen worden.
Ik heb verder geen schrikbarend olieverbruik, maar het blok 'zweet' wel. Dit zou natuurlijk verband met elkaar kunnen hebben.
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 05.03.2014 - 16:44
door Rippie V70
Ik kan het vanaf het filmpje niet heel goed beoordelen, maar mijn eerste ingeving is meer waterdamp dan rook.
Vlak boven de motorplaat is het al bijna niet meer te zien. Geen idee of het kwaad kan.
Ik zou het eens testen met een echt warme motor, vlak na een oliewissel. Wil best even meekijken. Nijmegen is aardig om de hoek
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 05.03.2014 - 17:13
door Musicus
Dank voor het aanbod, maar het filmpje is slechts een voorbeeld. Het is niet mijn auto (stond ook in de openingspost).
Ik heb het net getest na een rit vanuit Den Haag naar Nijmegen. Dan is de motor wel warm. Oliewissel is 14K geleden dus die is niet kraakhelder meer.
Maar heeft iemand hier zelf al eens de carterventilatie gereinigd?
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 07.03.2014 - 13:12
door Musicus
Niemand ervaring met de carterventilatie van de oude D5?
Gaat zoiets een autoleven lang mee?
Verder ben ik niet ongeduldig hoor, maar ik kan er zeer weinig over vinden op internet.
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 07.03.2014 - 13:34
door MarioC70
Er staat niets beschreven in het onderhoudsschema...
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 07.03.2014 - 13:48
door Musicus
Dank Mario voor dit plaatje.
Klopt het ook dat er bij warme motor een overdruk is waardoor er rook uit de olie vuldop komt als deze open is? Of zou dit kunnen wijzen op problemen?
Als ik de carterventilatie zou willen vervangen zou ik dus het hele oliefilterhuis kunnen vervangen.
Of misschien kijken of de slangen niet zitten dichtgekoekt?
Of maak ik me weer eens druk om niets...?
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 07.03.2014 - 16:45
door MarioC70
Musicus schreef:
Dank Mario voor dit plaatje.
Klopt het ook dat er bij warme motor een overdruk is waardoor er rook uit de olie vuldop komt als deze open is? Of zou dit kunnen wijzen op problemen?
Als ik de carterventilatie zou willen vervangen zou ik dus het hele oliefilterhuis kunnen vervangen.
Of misschien kijken of de slangen niet zitten dichtgekoekt?
Of maak ik me weer eens druk om niets...?
Er komt altijd wel wat damp uit de dop,als je de dop verwijderd bij lopende motor,deactiveer je de carterventilatie...
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 08.03.2014 - 14:57
door Ab S
Zover ik weet zou bij goedwerkende carterventilatie er juist onderdruk moeten zijn, dus als je oliedop loshaalt dan bij stationair draaien zou lucht van buiten aangezogen moeten worden (testje door latex handschoen over oliedop te doen).
Als het testje overdruk laat zien, zou ik eerst alle slangverbindingen nagaan (bleek bij mij het euvel te zijn).
PS: wat op het filmpje te zien is lijkt inderdaad eerder op waterdamp (lekke koppakking?)
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 08.03.2014 - 18:38
door staaf
Hoe zit dit bij de >2006 Euro 4 diesel? De mijne dampt ook via de olievuldop.
Mario, kan je hier evt ook een plaatje posten van de carterontluchting?
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 08.03.2014 - 19:12
door MarioC70
staaf schreef:
Hoe zit dit bij de >2006 Euro 4 diesel? De mijne dampt ook via de olievuldop.
Mario, kan je hier evt ook een plaatje posten van de carterontluchting?
Tekening staat er al op,naast het oliefilterhuis..
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 08.03.2014 - 19:18
door MarioC70
Het is een normaal verschijnsel en vergeet ook de hoge km stand niet.
420000km is natuurlijk niet niks.
Bij een defecte koppakking bij een D5 zie je heel andere problemen en dan ligt het er nog maar aan op welke plek de koppakking stuk gaat,
maar dat komt bijna niet voor.
Koppakking kan stuk gaan bij een water of oliekanaal.
Dat beetje damp zegt dus niks,er zit altijd een hoeveelheid vocht in het blok door afkoeling en opwarmen,om de 150000 km verversen is ook beter en bij een
motor met zo,n hoge km stand mag het nog eerder.
Ik zie D5 diesels met km standen boven de 6 ton en daar is niks mis mee en ook niet geweest.
Op tijd olie verversen is een van de belangrijkste dingen bij die diesels.
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 08.03.2014 - 19:41
door Rippie V70
Ik zie D5 diesels met km standen boven de 6 ton en daar is niks mis mee en ook niet geweest.
Ik zie hier een uitdaging verschijnen....
Wat is de hoogste stand die jij met een D5 voorbij hebt zien komen, Mario?
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 08.03.2014 - 19:44
door Musicus
Dan denk ik dat ik voor m'n komende rit naar Berlijn de olie maar even ga verversen...
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 09.03.2014 - 12:42
door MarioC70
Ik ken er eentje met 635000 km,waarvan alleen de koppeling een keer is vervangen en verder het normale onderhoud..
Re: Reinigen carterventilatie D5 2002
Geplaatst: 09.03.2014 - 17:57
door Rippie V70
635K...Dan ben ik net op de helft...Bied mogelijkheden..