Pagina 1 van 1

Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 17:49
door XCJohan
Hallo mede Volvofans,

ik rijd momenteel een Volvo XC70 D5 GT Ocean Race. Heerlijke auto, vooral dat koppel en de AWD zou ik niet meer willen missen.
Nu overweeg ik om diverse redenen een (RICA of ATM) tuning. Nog meer koppel en vermogen, daarnaast zou het verbruik bij gelijke rijstijl minder worden. In die volgorde voor mij interessant (huidig verbruik: 8,2l/100km).
Nu heb ik al behoorlijk wat forumberichten gelezen maar nog niets kunnen vinden over het maximaal toegestane koppel voor de GT. Enkele bekenden met een VW vv dsg-bak kiezen er juist voor om geen tuning te doen omdat de bak dat extra koppel niet aan kan. Ik weet het, slecht vergelijk maar ook een GT heeft zo zijn grenzen.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel nm een GT bak kan hebben zonder problemen? En zijn er überhaupt forumleden met een XC70 D5 GT die een gem. verbruik onder de 8l/100km hebben?

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 18:27
door V70/2.4D/2003
Verbruik is voor een D5 met een GT "normaal" te noemen. Voor een NN zeker, heb je een roetfilter? Bouwjaar staat er niet bij, vandaar.

Ten aanzien van de vraag welke bak Nm je GTbak en je AWD aan zou kunnen is niets te zeggen, dat is wat jij zelf wil maar, des te meer Nm, des te eerder is het zaakje kapot. Wil je tunen en moet dat veilig: neem dan Polestar (kost wat maar dan heb je garantie) of ga bij een andere tuner niet verder dan de maximale waarden van Polestar.

En verder staat er op het forum meer dan genoeg te lezen over tuning en kent dit item diverse heerlijke discussies over wel of niet doen.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 18:52
door XCJohan
Mijn xc is van 10-2008 en heeft inderdaad een roetfilter. Ik ga de wel/niet discussies zeker even lezen, dank voor je tip.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 19:12
door V70/2.4D/2003
Dan nog even ten aanzien van het verbruik: dat is dus "normaal", zeker met een GT bak.

Ecotuning hoef je niet te proberen, dat is al voor je gedaan en werkt niet en als het wel werkt dan weegt de besparing niet op tegen de investering. Verder zou ik ook even gaan lezen in de topics waarin het flushen (spelen van de GT bak) aan de orde komt. Ga je toch tunen zou ik eerst laten flushen.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 19:18
door Rippie V70
Wat je voor je verbruik kan doen is je roetfilter leeghalen en het regeneren laten wegprogrammeren. Er zijn Tuningsbedrijven die dat voor je kunnen doen.
Dan gaat je verbruik omlaag, maar deze oplossing is helaas niet legaal. Met de apk loop je kans dat je afkeur hebt en dan moet er een nieuw (duur) filter onder.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 19:28
door V70/2.4D/2003
deze oplossing is helaas niet legaal. Met de apk loop je kans dat je afkeur hebt en dan moet er een nieuw (duur) filter onder.
En bij controle langs de weg: invordering kentekenbewijs deel 1, -4- weken regeling ivm herkeuring RDW en niet tijdig herkeuren is "doei kenteken" en tot slot de mogelijkheid voor de tevredenheidsbetuiging in geel met de groeten uit Leeuwarden.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 21:28
door kameel1
Als de geartronic goed en soepel schakelt zou ik hem niet laten flushen.
Ik meen me te herinneren dat max. Koppel voor een gt uit 2008 460 Nm is.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 21:54
door XCJohan
Zou ook graag mijn dpf leeghalen en egr afdoppen, ben ervan overtuigd dat ze de motor verstikken en uiteindelijk voor veel problemen zorgen. Maar zolang alles nog soepel loopt, niet rookt en naar een nieuwe diesel ruikt waag ik me daar maar niet aan. Al vraag ik me af of dergelijke controles überhaupt plaatsvinden.

De gt schakelt overigens nog perfect en is heel stabiel, in tegenstelling tot wat sommige D5 gt piloten op het forum moeten doormaken. Ik denk dat ik me dan ook maar niet laat verleiden om te gaan chippen, het geheel gaat ongetwijfeld zwaarder belast worden. Mijn vorige Volvo's zijn vrijwel probleemloos richting de 400k gelopen voordat ik ze heb ingeruild en dat wil ik met deze minstens evenaren. Wellicht binnenkort een grondige spoelbeurt van de gt en een egr-circuit reiniging om er nog maar lang van te kunnen blijven genieten.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 22:02
door XCJohan
@kameel: was je xc70 getuned? Zo ja, merkte je veel verschil na de tuning?

En is preventief reinigen niet beter dan wachten op problemen? Jouw PIH wordt volgens mij ook elke 60 k voorzien van nieuwe atf. Volvo heeft dat geloof ik pas vanaf 2012 opgenomen in de onderhoudsintervallen bij de gt's.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 06.03.2014 - 23:09
door kameel1
De xc 70 is rica getuned, je merkt het in het begin zeker maar gaandeweg wen je eraan en weet je niet beter. Atf wissel elke 60000 km zou kunnen dat weet ik niet.
In mijn bedrijf draaien div. Diesels met zf koppelomvormers waarbij voorgeschreven is iedere 5000 uur atf te vervangen. Maar mijn dealer zegt meer problemen te ervaren met ververste koppelomvormers dan niet ververste.
Voor wat het waard is.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 07.03.2014 - 20:56
door Rippie V70
Citaat

deze oplossing is helaas niet legaal. Met de apk loop je kans dat je afkeur hebt en dan moet er een nieuw (duur) filter onder.

En bij controle langs de weg: invordering kentekenbewijs deel 1, -4- weken regeling ivm herkeuring RDW en niet tijdig herkeuren is "doei kenteken" en tot slot de mogelijkheid voor de tevredenheidsbetuiging in geel met de groeten uit Leeuwarden.
Ik zou wel eens willen weten hoe vaak dit gebeurt is, dat iemand langs de weg hierop gecontroleerd wordt, laat staan bekeurd...
Ik snap dat het niet legaal is, maar hoe groot is nou de pakkans... :ninja:
Daarnaast vind ik een EGR en een roetfilter een middel om het symptoom te bestrijden. Als de techneuten de verbranding goed onder controle krijgen heb je al die ellende niet nodig....

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 07.03.2014 - 20:59
door V70/2.4D/2003
Op straat: nihil
Bij de APK: nihil
Bij de APK door eentje die weet waar hij moet zoeken: 100%

Totaal risico: geen tot zeer gering

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 07.03.2014 - 21:31
door Rippie V70
Op straat: nihil
Bij de APK: nihil
Bij de APK door eentje die weet waar hij moet zoeken: 100%

Totaal risico: geen tot zeer gering
THX Ger, ik had ook al zo het idee. :-)

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 21.03.2014 - 21:43
door Rob@XC70
Mijn gemiddeld verbruik is sterk afhankelijk van mijn rechtervoet. Ik kan hem misschien onder de 8 l/100 km krijgen alleen loop ik mezelf dan wel op te vreten. Misschien als ik 80 ben. :P
Ik houd wel van stevig doorrijden en lekker optrekken (alleen als ie warm is) en dat heeft zijn prijs. Vind ik niet erg. Volgens mij zit ik op 8,5 tot 9 l/100 km.

In mijn handtekening staan de specs (rijdt veel beter dan standaard :) )

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 22.03.2014 - 02:46
door BlackcurrantV70
De vraag is alleen hoelang ie beter gaat blijven rijden als standaard....

De mijne is een D3 AWD 163PK , wat in principe dezelfde motor is als de D5 215PK, dus tot die waarde laten tunen zou ik nog aandurven, je maakt dan tenslotte gewoon een D5 AWD van een D3 AWD, maar boven de fabriekswaarden tunen zou ik niet willen riskeren.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 24.03.2014 - 19:05
door kameel1
Gisteren terug uit Oostenrijk ca. 250 km opgereden met twee man in een nieuwe ML 250 en een een Belgische dame in een 2008/9 xc70. Kruissnelheid 170-190. Zoals altijd moet je dan soms in de remmen om vervolgens weer op het gas te gaan staan.
Beide waren geen partij (nou ja) voor onze met vier man beladen rica xc70. Verder constateerde ik dat de ML bergje op wel de Belgische xc70 de baas was terwijl ik naar hem toe kon rijden.
Ook viel mij op dat de ML in 160+ doordraaiers veel meer ruimte nodig had dan onze xc.
Wat ik hier alleen mee wil zeggen is dat (rica) tuning toch wat brengt terwijl het verbruik binnen de perken blijft en dat four-c ook wat lijkt toe te voegen.
Wat een lekkere auto is zo'n xc70 toch.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 24.03.2014 - 19:19
door Rippie V70
De mijne is een D3 AWD 163PK , wat in principe dezelfde motor is als de D5 215PK
Volgens mij ligt dat wel anders. De D3, 163PK is een 2.0 liter 5 cilinder en de D5 is een 2.4 liter 5 cilinder. Dat kan dan toch nooit dezelfde motor zijn...

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 24.03.2014 - 19:45
door isomo
Volvo maakt een zooitje van hun type aanduidingen/motor.

Als we het hebben over bijvoorbeeld een S/V 60 is een D3 effectief een 2.0 liter motor, maar initieel was de D3 163 pk sterk, nu maar 136 pk... Wil je opnieuw 163 pk moet je hem D4 noemen.... Opgelet neem je de nieuwe D4 hierin, heb je geen 5 cyl meer maar een 4cyl VEA met 181 pk. Kan je nog volgen?

Voor de XC 60 en XC 70 spelen er terug andere elementen mee : 4x4 of alleen voorwielaangedreven... om moedeloos van te worden. Voorwielaangedreven versies zijn een 2.0 liter (met dezelfde bemerkingen als hierboven), vierwielaangedreven zijn 2.4 liters. Hebben beide op papier 163 pk.

Geloof me vrij, blackcurrent heeft het wel juist.

Re: Koppel D5 GT

Geplaatst: 24.03.2014 - 19:58
door Rippie V70
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor

ah, ik zie het al, Er is een D5244T16 met 163pk, (2.4), een D5204T2 met 163pk (2.0) en een D5204T3 met 163pk.

Daarnaast de oude oer-D5 de D5244T met 163pk, en de iets nieuwere D5244T5 met, je raad het al, 163PK....