Hee, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Zijn er al veel PIH gebruikers waarbij de title een AH effect oproept?

Bij een mercedes zeggen ze altijd. eerst de 100k en dan...

Zelf merk ik nu rond de 4k km iets verschil vooral na een langere rit.
Bij welke km stand zouden we echt kunnen spreken van: nu is die echt ingelopen?
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn voorgaande Volvo's kennende: 300k
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Pim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
Locatie: Heemskerk

Bij mijn vorige V60 D5 was het rond 15k a 20k dat het merkbaar soepeler werd.
Dus verwacht dat de D6 niet zoveel zal afwijken.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Zal wel afhankelijk zijn van hoeveel je op Erad zult rijden. Alhoewel. als de diesel er steeds in redelijk koude toestand bijkomt, kan dat het inloop proces ook weer versnellen.
mheliz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 23.02.2013 - 10:17

Hoi,

Ik heb een verbruik van 2,9 en heb nu ongeveer 4500 km gereden. Wat ik alleen merk is dat, vooral, in de eerste kilometers dat ik de diesel gebruik het gebruik extreem hoog is. Ging laatst naar Maastricht en op het stuk A2 met trajectcontrole (gemiddeld 102km p.u., 108 op teller, versnelling in manueel) rijd ik dan 8,1 / 100. Dit is vrij verschrikkelijk. Stukje verder alleen maar 130/140 op teller met een verbruik van circa 7/100. Is dit normaal voor een opwarmende diesel? Rijd vaak kortere stukjes met weinig diesel, maar als ik hem gebruik is het vaak maar 5 minuten (zeker omdat hij soms uitgaat bij constante snelheid). Het verbruik is dan not within the range discussed here (1 - 16/17), het is eerder 1 oop 7/8.

Herkent iemand dit, of moet ik snel naar een garage...?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

mheliz schreef: Hoi,

Ik heb een verbruik van 2,9 en heb nu ongeveer 4500 km gereden. Wat ik alleen merk is dat, vooral, in de eerste kilometers dat ik de diesel gebruik het gebruik extreem hoog is. Ging laatst naar Maastricht en op het stuk A2 met trajectcontrole (gemiddeld 102km p.u., 108 op teller, versnelling in manueel) rijd ik dan 8,1 / 100. Dit is vrij verschrikkelijk. Stukje verder alleen maar 130/140 op teller met een verbruik van circa 7/100. Is dit normaal voor een opwarmende diesel? Rijd vaak kortere stukjes met weinig diesel, maar als ik hem gebruik is het vaak maar 5 minuten (zeker omdat hij soms uitgaat bij constante snelheid). Het verbruik is dan not within the range discussed here (1 - 16/17), het is eerder 1 oop 7/8.

Herkent iemand dit, of moet ik snel naar een garage...?
Ik herken dit. Vaak hoor je aan het geluid van de D5 dat niet alle vloeistoffen op temperatuur zijn. Na een kort stukje zie je het verbruik snel dalen tot 6L/100km bij 100 km/h en 7L/100km bij 130 km/h.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zo veel? Ik rij op de ACC bij 120km/u op zo'n 6.1L / 100km.
Bij 100km/u ligt het bij mij meestal op de 5.2L / 100km.

Ik heb gisteren bijvoorbeeld naar het werk gereden (80km) met een bijna lege accu. Ik heb 2.8kWh verbruikt waarvan 0.6kWh geregenereerd op de rit. Hierbij slechts 4.1L gebruikt. Dat is een 5.1L/100km. Dit is een gevarieerd stuk van zowel 100km/u als 120km/u.
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Het is wel zo als de accu is leegg ereden en de auto schakelt dan automatisch over naar de D5, dan zal de eerste km's het verbruik extra hoog zijn.
1 de motor is dan vrijwel koud,
2 de accu wordt dan ook opgeladen.

Dit kun je makkelijk controleren in het menu: My Car > hybris > stroomverbruik

Dan zie je veelal pijlen van de motor naar de batterij lopen ten teken dat de motor ook de accu oplaad. Dat levert meteen een meerverbruik op zoals je dat ook zou
hebben in de stand save.

Echter in de stand save stopt het stroom opwekken indien er ongeveer voor 20km aan accu voorraad aanwezig is.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

als je rond de 100 km/h rijd dan moet het verbruik rond de 5 lt/100 km liggen
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Klop jp-v60
Dat doet die van ons ook. Is natuurlijk wel afhankelijk van mee- of tegenwind. Daarbij moet de motor wel op temp zijn en de weg moet vlak zijn.
Een kleine helling af bij 100km/u resulteert zomaar in een verbruik van rond de 4.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Vorige maand vond ik de D5 motor al fijner ronddraaiden. Maar afgelopen week merkt ik op langere stukken, dat de PIH nog weer soepeler draait.
Nu met tegen de 10k km schakelt en zoemt het op de diesel duidelijk smeuïger dan voorheen.
Daarbij is het diesel verbruik ook weer iets lager bij constante snelheden op CC. Uiteraard nog steeds erg afhankelijk van de windrichting.

Op elektrisch was het altijd al soepel en stil en merk ik geen verschil met nu.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27709
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het duurt altijd even voordat een dieselmotor mooier klinkt en soepeler draait
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”