Pagina 1 van 1

Hee, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 11.03.2014 - 12:36
door vaudi
Zijn er al veel PIH gebruikers waarbij de title een AH effect oproept?

Bij een mercedes zeggen ze altijd. eerst de 100k en dan...

Zelf merk ik nu rond de 4k km iets verschil vooral na een langere rit.
Bij welke km stand zouden we echt kunnen spreken van: nu is die echt ingelopen?

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 11.03.2014 - 13:24
door jrkalf
Mijn voorgaande Volvo's kennende: 300k

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 11.03.2014 - 17:08
door Pim
Bij mijn vorige V60 D5 was het rond 15k a 20k dat het merkbaar soepeler werd.
Dus verwacht dat de D6 niet zoveel zal afwijken.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 11.03.2014 - 20:32
door vaudi
Zal wel afhankelijk zijn van hoeveel je op Erad zult rijden. Alhoewel. als de diesel er steeds in redelijk koude toestand bijkomt, kan dat het inloop proces ook weer versnellen.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 12.03.2014 - 14:21
door mheliz
Hoi,

Ik heb een verbruik van 2,9 en heb nu ongeveer 4500 km gereden. Wat ik alleen merk is dat, vooral, in de eerste kilometers dat ik de diesel gebruik het gebruik extreem hoog is. Ging laatst naar Maastricht en op het stuk A2 met trajectcontrole (gemiddeld 102km p.u., 108 op teller, versnelling in manueel) rijd ik dan 8,1 / 100. Dit is vrij verschrikkelijk. Stukje verder alleen maar 130/140 op teller met een verbruik van circa 7/100. Is dit normaal voor een opwarmende diesel? Rijd vaak kortere stukjes met weinig diesel, maar als ik hem gebruik is het vaak maar 5 minuten (zeker omdat hij soms uitgaat bij constante snelheid). Het verbruik is dan not within the range discussed here (1 - 16/17), het is eerder 1 oop 7/8.

Herkent iemand dit, of moet ik snel naar een garage...?

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 12.03.2014 - 14:53
door RoaldH
mheliz schreef: Hoi,

Ik heb een verbruik van 2,9 en heb nu ongeveer 4500 km gereden. Wat ik alleen merk is dat, vooral, in de eerste kilometers dat ik de diesel gebruik het gebruik extreem hoog is. Ging laatst naar Maastricht en op het stuk A2 met trajectcontrole (gemiddeld 102km p.u., 108 op teller, versnelling in manueel) rijd ik dan 8,1 / 100. Dit is vrij verschrikkelijk. Stukje verder alleen maar 130/140 op teller met een verbruik van circa 7/100. Is dit normaal voor een opwarmende diesel? Rijd vaak kortere stukjes met weinig diesel, maar als ik hem gebruik is het vaak maar 5 minuten (zeker omdat hij soms uitgaat bij constante snelheid). Het verbruik is dan not within the range discussed here (1 - 16/17), het is eerder 1 oop 7/8.

Herkent iemand dit, of moet ik snel naar een garage...?
Ik herken dit. Vaak hoor je aan het geluid van de D5 dat niet alle vloeistoffen op temperatuur zijn. Na een kort stukje zie je het verbruik snel dalen tot 6L/100km bij 100 km/h en 7L/100km bij 130 km/h.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 12.03.2014 - 16:44
door jrkalf
Zo veel? Ik rij op de ACC bij 120km/u op zo'n 6.1L / 100km.
Bij 100km/u ligt het bij mij meestal op de 5.2L / 100km.

Ik heb gisteren bijvoorbeeld naar het werk gereden (80km) met een bijna lege accu. Ik heb 2.8kWh verbruikt waarvan 0.6kWh geregenereerd op de rit. Hierbij slechts 4.1L gebruikt. Dat is een 5.1L/100km. Dit is een gevarieerd stuk van zowel 100km/u als 120km/u.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 12.03.2014 - 19:01
door vaudi
Het is wel zo als de accu is leegg ereden en de auto schakelt dan automatisch over naar de D5, dan zal de eerste km's het verbruik extra hoog zijn.
1 de motor is dan vrijwel koud,
2 de accu wordt dan ook opgeladen.

Dit kun je makkelijk controleren in het menu: My Car > hybris > stroomverbruik

Dan zie je veelal pijlen van de motor naar de batterij lopen ten teken dat de motor ook de accu oplaad. Dat levert meteen een meerverbruik op zoals je dat ook zou
hebben in de stand save.

Echter in de stand save stopt het stroom opwekken indien er ongeveer voor 20km aan accu voorraad aanwezig is.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 12.03.2014 - 19:33
door jp-v60
als je rond de 100 km/h rijd dan moet het verbruik rond de 5 lt/100 km liggen

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 12.03.2014 - 22:34
door vaudi
Klop jp-v60
Dat doet die van ons ook. Is natuurlijk wel afhankelijk van mee- of tegenwind. Daarbij moet de motor wel op temp zijn en de weg moet vlak zijn.
Een kleine helling af bij 100km/u resulteert zomaar in een verbruik van rond de 4.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 13.04.2014 - 13:24
door vaudi
Vorige maand vond ik de D5 motor al fijner ronddraaiden. Maar afgelopen week merkt ik op langere stukken, dat de PIH nog weer soepeler draait.
Nu met tegen de 10k km schakelt en zoemt het op de diesel duidelijk smeuïger dan voorheen.
Daarbij is het diesel verbruik ook weer iets lager bij constante snelheden op CC. Uiteraard nog steeds erg afhankelijk van de windrichting.

Op elektrisch was het altijd al soepel en stil en merk ik geen verschil met nu.

Re: Hé, maar nu is mjn PIH ingereden hij rijdt nog soepeler dan voorheen...

Geplaatst: 13.04.2014 - 14:59
door lint
Het duurt altijd even voordat een dieselmotor mooier klinkt en soepeler draait