Pagina 1 van 2
Terug plaatsen distributieriem
Geplaatst: 21.06.2006 - 12:22
door Beer
Hoi
Vandaag langs het autobedrijf geweest waar ik mijn volvo v40 gekocht heb.
Ik had zo mijn twijffels over de distibutieriem of hij wel op tijd was vervangen,hij vertelde mij dat riem er af geweest is om te kijken hoe of wat en weer terug geplaats,zijn antwoord is ook ik geef 3 mnd garantie dus ik zou wel gek zijn als ik dat niet nakijk,misschien ben ik wel wantrouwig,maar kan je een distributie riem terug plaatsen,weet iemand dit.
Groet
Beer
Geplaatst: 21.06.2006 - 12:46
door RoberT2.0
dat zou wel dom zijn als die riem van spanning af is om hem dan zo weer terug te plaatsen.
Ik zou zeker een nieuwe riem erop willen dat kan je een hoop ellende schelen.
Geplaatst: 21.06.2006 - 13:33
door HenkH
Als deze riem eraf is geweest, dan had hij net zo goed even een nieuwe riem kunnen pakken, want daar zitten de kosten niet in.
Preventief vervangen bij onduidelijkheid lijkt mij geen overbodige luxe.
Geplaatst: 21.06.2006 - 23:12
door Michael Oud
ik ben het met HenkH eens. Waarom niet meteen vervangen als je m er toch afhaalt, een riem is niet meer dan 20 euro....
Geplaatst: 22.06.2006 - 00:03
door smokingman
Ik heb mijn distributieriem pas vervangen. Ik heb toen preventief de spanrol vervangen en de meelooprol maakte geluid en liep niet helemaal soepel meer waardoor ik die ook moest vervangen.
Overigens kostte mijn riem ongeveer 45 Euro. Net als beide rollen. Origineel Volvo wel te verstaan.
Ik zou een riem, als die er toch afgehaald wordt, altijd vervangen. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet.
Geplaatst: 22.06.2006 - 18:57
door eaarsen
Wat een onzin !! Ben je mooi voor de gek gehouden.
Alles loshalen en de riem bekijken.
Ik ben het met de reactie van "smokingman" eens.
Een riem wordt vervangen en meestal de spanrollen.
Het arbeidsloon maakt het vervangen duur. De riem zelf is niet duur.
Een dealer gaat echt niet alles loshalen, kijken of de riem goed is en hem er dan weer opzetten. Kost veel te veel tijd.
Net als hier door anderen wordt gezegd, dan had hij net zo goed een nieuwe kunnen plaatsen.
Geplaatst: 22.06.2006 - 19:00
door Battlecruiser
De garagechef kan wel "klantvriendelijk" gezegd hebben dat hij de riem eraf heeft gehaald, maar in werkelijheid halen ze alleen het deksel eraf en vervolgens kunnen ze keurig zien of de riem nog deugt of niet. Dus dat kost hooguit een kwartiertje of zo.
En 'm dn tóch vervangen gaat de klant een paar honderd euro méér kosten...
Geplaatst: 23.06.2006 - 09:04
door HenkH
Mij is duidelijk verteld dat de staat van de riem en leeftijd van de riem NIET aan de riem zelf te zien is. De monteur kan er wel naar kijken maar conclusies trekken is zich begaan op glad ijs.
Geplaatst: 23.06.2006 - 10:33
door Battlecruiser
Kleine ouderdomsscheurtjes zijn te zien en rafelige randen, schade aan de vertanding e.d. Daaruit trekt de monteur zijn conclusies...
Geplaatst: 23.06.2006 - 10:56
door HenkH
Dat heb ik destijds ook gezegd, maar daaruit kan je kennelijk niet de gehele staat, leeftijd, rek en sterkte van zo'n riem op gaan bepalen.
Polymeren verouderen los van de gemaakte draaiuren, daarom staat er bijvoorbeeld naast de draaiuren (km's) ook een maximale levensduur voor zo'n riem (8 jaar ofzo?).
Hetzelfde geldt overigens ook voor de banden onder een auto, het profiel is maar 1 van de factoren, daarnaast is gewoon de leeftijd van de band belangrijk, en dat staat op de wang van de band vermeld. Een distributieriem heeft dat er gewoon niet opstaan (alleen nieuw uit de verpakking, na een 'paar' km's is die opdruk namelijk al verdwenen).
Een monteur die conclusies trekt op basis van "even kijken naar scheurtjes en rafeltjes", is in mijn ogen geen goede monteur.
Geplaatst: 25.06.2006 - 17:17
door Battlecruiser
Tja, toch zijn er monteurs die dat doen. Het hoort niet, maar ze doen het nu eenmaal, de kwajongens.
Misschien moet je maar bij een Volvodealer laten controleren?
Geplaatst: 27.06.2006 - 14:24
door Ramon&Ramon
De monteurs hebben het ook altijd gedaan lees ik wel:)
Een riem is heel goed visueel te beoordelen op slijtage,behalve als je niet weet waar je op moet letten.
Ook bij een volvo dealer lopen monteurs,ik zie het verschil niet!
Geplaatst: 27.06.2006 - 21:00
door Battlecruiser
Het zijn me toch een stel kwajongens, die monteurs....
Geplaatst: 27.06.2006 - 22:02
door Ramon&Ramon
tja,ik voel me aangesproken.

Geplaatst: 27.06.2006 - 22:20
door smokingman
HenkH schreef:Dat heb ik destijds ook gezegd, maar daaruit kan je kennelijk niet de gehele staat, leeftijd, rek en sterkte van zo'n riem op gaan bepalen.
Polymeren verouderen los van de gemaakte draaiuren, daarom staat er bijvoorbeeld naast de draaiuren (km's) ook een maximale levensduur voor zo'n riem (8 jaar ofzo?).
Hetzelfde geldt overigens ook voor de banden onder een auto, het profiel is maar 1 van de factoren, daarnaast is gewoon de leeftijd van de band belangrijk, en dat staat op de wang van de band vermeld. Een distributieriem heeft dat er gewoon niet opstaan (alleen nieuw uit de verpakking, na een 'paar' km's is die opdruk namelijk al verdwenen).
Een monteur die conclusies trekt op basis van "even kijken naar scheurtjes en rafeltjes", is in mijn ogen geen goede monteur.
Ik heb toch 1000 keer liever een monteur die, als ie toch naar de riem kijkt, zijn conclusie over het wel of niet vervangen van een distributieriem trekt op basis van het zien van scheurtjes of rafels dan dat hij dat doet op basis van de voorgeschreven vervangingsdatum cq kilometrage.
Zoals ik al zei, is het gewoon wijs om de riem te vervangen als er twijfels zijn over de conditie. De kosten voor het vervangen zijn altijd lager dan de kosten die optreden als gevolg van het breken van de riem.
Ik ben het met je eens dat een monteur geen polymeer-deskundige is. Maar een goede monteur met een beetje ervaring kan heel goed beoordelen of het wijs is om een riem te vervangen of niet.
Geplaatst: 27.06.2006 - 22:55
door RoberT2.0
Ramon&Ramon schreef:De monteurs hebben het ook altijd gedaan lees ik wel:)
Een riem is heel goed visueel te beoordelen op slijtage,behalve als je niet weet waar je op moet letten.
Ook bij een volvo dealer lopen monteurs,ik zie het verschil niet!
Ik kan dit niet met je eens zijn op het moment dat je met het oog kan bepalen of een riem goed is of niet is hij dus zeker niet goed meer.
Zo'n riem staat normaal gesproken altijd onderspanning als deze spanning er om wat voor reden dan ook vanaf wordt gehaald zal er onherroepelijk wat gebeuren met de riem wanneer hij voor de tweede keer onder spanning wordt gezet.
Houdt ook in de gaten dat dit soort riemen niet op de meest toegankelijke plaatsen zitten en er is dus vaak wat stunt en vlieg werk voor nodig om de riem om te leggen. en hier heeft zo'n riem nog het meest van te lijden.
Het eerste de beste garagebedrijf/dealer dat mij verteld dat ze mijn distributieriem hebben geinspecteerd en gewoon weer de zelfde hebben omgelegd, serveer ik af want dan kan ik met zekerheid zeggen dat de riemen minder lang mee gaat.
Ik heb altijd Renault gereden en deze motoren zijn daar dus erg gevoelig voor dit verhaal komt daar dus ook uit voort!!!!
Vervangen dus als hij los is geweest!!!!!!
Geplaatst: 28.06.2006 - 00:00
door Ramon&Ramon
Een monteur met 40 jaar ervaring,waarvan 26 jaar Volvo die snapt het denk ik wel.

Geplaatst: 28.06.2006 - 13:33
door Battlecruiser
Dat denk ik ook!
En gelukkig is een Volvo geen Renault...
Geplaatst: 28.06.2006 - 15:06
door Ramon&Ramon
het scheelt weinig:)
Geplaatst: 28.06.2006 - 20:07
door Battlecruiser
O.K. Ze hebben allebei 4 wielen (+ reservewiel)....