Pagina 1 van 1

roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 16.03.2014 - 20:36
door tom melieste
Beste mensen,
Mijn s80 D5 dynamic automaat(200.00 km) heeft de volgende problemen. Tijdens het rijden met de caravan(Knauss Eurostar ong 1700 kg.) met een snelheid van 90/95 kilometer en 1800 toeren( met cruisecontrol).komt er constant een steeds herhaalde walm uit de uitlaat. Zo erg dat andere automobilisten me waarschuwen en soms hun neus dicht knijpen vanwege de walm. Ik heb op het forum gezocht naar mogelijke oorzaken.
Dat heb ik gemeld aan mijn monteur en hij heeft alles gecontroleerd en de computer geeft ook geen foutmeldingen. Hij heeft alles gecontroleerd: EGR. Injectoren,slangen intercooler roetfilter. Ook de computer geeft weer geen foutmeldingen. Als je zonder caravan rijdt is er alleen maar roet als je heel hard optrekt, maar dat is bij de d5 bekend toch. Rijd je dan 90 /95 of 120 km geen rook te zien. Weet iemand wat het kan zijn. Ik denk zelf aan het feit dat hij door de automaat maar 1800 toeren draait en dan eigenlijke in een te lage versnelling rijdt en daarom roet. Maar misschien vinden jullie techneuten dat wel klinkklare onzin. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Ook sluit mijn rechterportier niet met de afstandsbediening en soms gaat het raam niet open. Mijn monteur heeft het nagekeken,en geconstateerd dat er weinig massa is,maar het kan ook aan de linkermodule liggen omdat die de rechter aanstuurt. Waar(wie weet een adres) zou ik eventueel een linkermodule kunnen proberen om te zien of het wel werkt. Want kopen en probleem niet opgelost lijkt me niet de beste oplossing.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Tom Melieste

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 16.03.2014 - 21:07
door Rippie V70
Roeten is een teken van heel hard werken. Wat verbruikt je auto met de caravan? En heb je de auto origineel of is hij gechipt?

Ik zou er even mee langs een dealer gaan om hem daat uit te laten lezen. Die kunnen vaak meer zien dan een "gewone" garage.

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 16.03.2014 - 21:26
door lint
Met een caravan achter de auto is het verstandig om handmatig te schakelen en het toerental wat hoger te houden dan kan het roken minder worden.

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 17.03.2014 - 00:03
door MarioC70
tom melieste schreef: Beste mensen,
Mijn s80 D5 dynamic automaat(200.00 km) heeft de volgende problemen. Tijdens het rijden met de caravan(Knauss Eurostar ong 1700 kg.) met een snelheid van 90/95 kilometer en 1800 toeren( met cruisecontrol).komt er constant een steeds herhaalde walm uit de uitlaat. Zo erg dat andere automobilisten me waarschuwen en soms hun neus dicht knijpen vanwege de walm. Ik heb op het forum gezocht naar mogelijke oorzaken.
Dat heb ik gemeld aan mijn monteur en hij heeft alles gecontroleerd en de computer geeft ook geen foutmeldingen. Hij heeft alles gecontroleerd: EGR. Injectoren,slangen intercooler roetfilter. Ook de computer geeft weer geen foutmeldingen. Als je zonder caravan rijdt is er alleen maar roet als je heel hard optrekt, maar dat is bij de d5 bekend toch. Rijd je dan 90 /95 of 120 km geen rook te zien. Weet iemand wat het kan zijn. Ik denk zelf aan het feit dat hij door de automaat maar 1800 toeren draait en dan eigenlijke in een te lage versnelling rijdt en daarom roet. Maar misschien vinden jullie techneuten dat wel klinkklare onzin. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Ook sluit mijn rechterportier niet met de afstandsbediening en soms gaat het raam niet open. Mijn monteur heeft het nagekeken,en geconstateerd dat er weinig massa is,maar het kan ook aan de linkermodule liggen omdat die de rechter aanstuurt. Waar(wie weet een adres) zou ik eventueel een linkermodule kunnen proberen om te zien of het wel werkt. Want kopen en probleem niet opgelost lijkt me niet de beste oplossing.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Tom Melieste
In het rechterportier zit ook een module,die verzorgt de bediening van het raam,het slot,de spiegel en spiegelverwarming..
Als je hem uit laat lezen komt de preciese storing er dus uit.
Hoop niet voor je dat deze stuk is,want dat is een dure.385 ex btw..
Pas op met meten met een proeflampje en de massa heeft er weinig mee van doen..

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 17.03.2014 - 19:48
door tom melieste
De auto rijdt dan ongeveer 1 op 10 dat is dus best goed en hij is niet gechipt.
gr/tjm.

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 10.08.2014 - 12:21
door Volvopeet62
he tom
1800 toeren is een mooi toerental zonder caravan ,een versnelling terug is beter voor de motor en bak , en het roken stopt.
gr peter

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 11.08.2014 - 10:41
door belgian-tsm
Normaal gezien heb jij bij een automaat stand L, 3 & 4 dat is speciaal bedoeld voor aanhangers en rijden in de bergen, dit staat ook beschreven in de handleiding van de wagen. En als je een geartronic hebt, kan je de versnellingen zo laag houden als je wilt.

Re: roetproblemen met S80 en ook modules

Geplaatst: 11.08.2014 - 21:59
door evert65
roeten komt door onvolledige verbranding
vroeger hadden we dat ook met trekkers , meteen met volgas weg scheuren zorgde voor een pracht van een roetpluim
je draai te weinig toeren met deze vracht erachter , motor loopt "op zijn hielen" , hou jij ook niet lang vol.
ietsie meer op z'n tenen gaan lopen