Pagina 1 van 1
Ritje in een D4
Geplaatst: 20.03.2014 - 21:14
door BartS
Ik kreeg in de namiddag een telefoontje van de dealer. Of ik zin had in een proefrit in de nieuwe D4. Er stond er een van de importeur met handbak en daar kon ik begin van de avond even in rijden. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod.
Ik ben erg onder de indruk van het blok. Wat kun je je qua motorblok reëel gezien nog meer wensen? Het blok is erg krachtig en mooi stil. Je moet echt op snelheidsmeter letten om niet op hoogst illegale snelheden te kruisen. Afstemming van onderstel en de afwezigheid van afrolgeluiden versterken dat alleen maar. Aangezien mijn werkgever (nog) niet aan de plug-in-hybrids wil, is dit toch wel de voornaamste kandidaat om in november mijn huidige lease-auto op te volgen. Ik zou dan wel de achttraps-automaat kiezen. De rest van de configuratie heb ik ook wel in mijn hoofd zitten. Nog enkele maanden om het te laten bezinken en tot bestelling over te gaan.

Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 09:27
door NielsPHEV
BartS schreef:
Ik kreeg in de namiddag een telefoontje van de dealer. Of ik zin had in een proefrit in de nieuwe D4. Er stond er een van de importeur met handbak en daar kon ik begin van de avond even in rijden. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod.
Ik ben erg onder de indruk van het blok. Wat kun je je qua motorblok reëel gezien nog meer wensen? Het blok is erg krachtig en mooi stil. Je moet echt op snelheidsmeter letten om niet op hoogst illegale snelheden te kruisen. Afstemming van onderstel en de afwezigheid van afrolgeluiden versterken dat alleen maar. Aangezien mijn werkgever (nog) niet aan de plug-in-hybrids wil, is dit toch wel de voornaamste kandidaat om in november mijn huidige lease-auto op te volgen. Ik zou dan wel de achttraps-automaat kiezen. De rest van de configuratie heb ik ook wel in mijn hoofd zitten. Nog enkele maanden om het te laten bezinken en tot bestelling over te gaan.
Wat voor een corrosserie zat er om de D4 ?
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 09:47
door MichelR
Ik vermoed de nieuwe V40 D4..
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 10:32
door Walter
nee, zal een S60 of V60 geweest zijn. V40 D4 is nog niet beschikbaar
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:00
door BartS
Sorry, voor de verwarring. Het gaat om de V60 D4 (staat wel in de goede rubriek dacht ik

).
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:05
door Thom
Wat een pro-actieve dealer!
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 14:05
door remmm
Ha BartS,
Ik heb ook proefgereden met de D4 echter met automaat en ik onderstreep je constatering, heerlijk soepele stille motor... Daarna plaatsgenomen in een D2 en wat een rauwe diesel is dat tov de D4 zeg pff... Ik ben zelf alleen absoluut geen fan van automaten maar als ik jou was dan zou ik het wel weten.... Ik heb nog 2 jaar te gaan, maar ben ook nog dolgelukkig met mijn v60 dus dat is geen probleem

Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 14:07
door NielsPHEV
Afgelopen maandag heb ik ook een stuk gereden in een nwe V60 D4 R design. erg sopel blok auto is zeer snel en de boardcomputer doet vermoeden dat het allemaal duidelijk zuiniger is als wat we gewend zijn bij Volvo. R design was mij iets te stuiterig maar op (ook op zeer hoge snelheid) wel makkelijker te besturen dan een zware PIH
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 15:04
door Fulaks
Lekker hé, zo'n D4. Ik zit er al een week in te glunderen want ik kan er nu elke dag in rijden. De automaat is voor mij een heerlijke rustbrenger, ik rij er meer ontspannen door, daarom niet trager. Heb woensdag eens doorgetrokken op de autostrade naar 180 km/h en versnellen van pakweg 140 naar 180, dat gaat goed, maar wellicht iets langzamer dan met mijn vorige getunede vijfcilinder diesel, daar moest je zelfs niet terugschakelen. Dat moet nu wel, want die 8ste is een erg lange verhouding. Maar geen nood, de bak schakelt toch vanzelf terug hé. Ik vind de nieuwe 8-traps geartronic echt heel fijn rijden.
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 15:37
door BartS
Ik was zelf ook altijd van mening dat automaten, zoals de vorige generatie geartronic, altijd wel de nodige onhebbelijkheden hadden. Maar de nieuwe generatie automaten, zoals de ZF-bak in bijvoorbeeld BMW's, is zo goed dat er nauwelijks argumenten zijn om niet voor het comfort van een automaat te kiezen. In geval van bijvoorbeeld de BMW 320d EDE brengt het de hele aandrijflijn echt op een hoger plan. Ik lees her en der dat de nieuwe automaat in Volvo tegen het niveau van de ZF-bak aan schurkt en twijfel er dan ook niet aan om voor de automaat te gaan. Overigens vond ik de handbak i.c.m. de D4 ook prima.
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 21.03.2014 - 15:40
door BartS
NielsPHEV schreef:
Afgelopen maandag heb ik ook een stuk gereden in een nwe V60 D4 R design. erg sopel blok auto is zeer snel en de boardcomputer doet vermoeden dat het allemaal duidelijk zuiniger is als wat we gewend zijn bij Volvo. R design was mij iets te stuiterig maar op (ook op zeer hoge snelheid) wel makkelijker te besturen dan een zware PIH
Ik vond het standaard dynamic-onderstel (i.c.m. 17 inch) ook meer dan voldoende sportief en tevens comfortabel.
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 22.03.2014 - 02:54
door BlackcurrantV70
Wij hebben nu de laatste jaren 4 Volvo's gehad met de 6 traps GT, een V70N, een XC60, een C70 D3 en nu een XC70 D3 AWD en ik snap niet waar die commentaren als "onhebbelijkheden" vandaan blijven komen, al onze GTs (wel de 6 traps) schakelden boterzacht en hadden nooit problemen.
De oudere 5 traps was een ander verhaal, maar over de 6 traps hebben wij nog niks te klagen gehad.
Misschien heeft het met de kmstanden te maken, de V70 is (ongewild) weg gegaan met 120.000km op de teller, de XC60 had 75000 gelopen, de C70 zit nu aan 36000 en de XC70 bijna aan 70.000.
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 22.03.2014 - 08:23
door BartS
BlackcurrantV70 schreef:
Wij hebben nu de laatste jaren 4 Volvo's gehad met de 6 traps GT, een V70N, een XC60, een C70 D3 en nu een XC70 D3 AWD en ik snap niet waar die commentaren als "onhebbelijkheden" vandaan blijven komen, al onze GTs (wel de 6 traps) schakelden boterzacht en hadden nooit problemen.
De oudere 5 traps was een ander verhaal, maar over de 6 traps hebben wij nog niks te klagen gehad.
Misschien heeft het met de kmstanden te maken, de V70 is (ongewild) weg gegaan met 120.000km op de teller, de XC60 had 75000 gelopen, de C70 zit nu aan 36000 en de XC70 bijna aan 70.000.
Het zachte schakelen was bij de vijf- en zestrapsversies niet zozeer het probleem (wij hebben ze beide gereden in XC70 en V70). Ik vond de bak soms rare keuzes maken en de reacties waren soms traag. Er zijn/waren andere bakken op dat vlak gewoon beter, wat niet wil zeggen dat de oude geartronics overall slechte bakken waren. Vandaar de uitdrukking "onhebbelijkheden".
Re: Ritje in een D4
Geplaatst: 22.03.2014 - 13:54
door NielsPHEV
De (Aisin) Geartronic heb ik ook nooit een echt prettige bak gevonden de ZF zoals BMW die toepast rijdt is veel alerter. De GT is over de jaren wel een stuk beter geworden maar ik ga er vanuit dat de nieuwe 8 traps (sommigen zeggen ook ZF) een forse verbetering gaat zijn. De GT is prima bij een rustige rijstijl wil je vlotter rijden dan doet soms net de dingen die je niet wilt. In de PIH is de GT bak overigens redelijk te pruimen, de electromotor lost de meeste nadelen van de GT op. In het geval dat het een automaat zou moeten zijn zo ik toch zeker voor de T5 of 2.5T GT automaat gaan een prachtige motor met een automaat die met een rustige rijstijl voldoet en naar ik begrijp met een beetje tuning van de 5 cilinder en eventueel een powerflush ook bij vlotter rijden beter presteerd. De 2.0 T is in de praktijk niet of nauwelijks zuiniger en de powershift dat zou zeker niet mijn keuze zijn.