Pagina 1 van 2
De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 10:15
door mehrzahl
Ik ben dus de gelukkige eigenaar van een relatief nieuwe en zeer luxe V70NN D3. De roze wolk is inmiddels wel een beetje aan het oplossen, gezien de kleinigheden die ik ermee meemaak. Niets waardoor ik aan de kant van de weg ben komen te staan, maar voor zo'n dure (het woord "premium" zal ik maar niet gebruiken - andere discussie) mobiel valt hij een beetje tegen. Wat is er aan de hand:
- Dual mass vliegwiel en koppelingsset vervangen wegens slippende koppeling (100 dkm!); garantie gelukkig.
- krakende interieurdelen (middenconsole, deuren) bij torsen van de carrosserie (oprit afrijden), maar ook bij optrekken/remmen. Geen rammels maar gewoon even een tok waarmee de plastic delen zich zetten.
- Bi-xenon lampen die niet meedraaien (zelf in het donker vastgesteld);
- Een bijgeluid bij het starten (klinkt hydraulisch, alsof er een kat miauwt - verdwijnt na 1 sec)
- Het vaker beschreven 'tegensturen' in lange (linker) snelwegbochten (erger bij koud weer);
En nu - bij toeval ontdekt - een soort holle toon/resonantie bij 2500-2700 toeren (waar je normaal niet komt bij deze motor omdat hij zo ontzettend lange versnellingen heeft). Ik hoop niet dat de turbo aan de beurt is.
De laatste 4 punten heb ik nog niet aangemeld bij de verkoper als garantieclaim (zullen ze blij mee zijn na de koppeling claim), volgende week eens naar de dealer om een diagnose te stellen.
Ik rijd sinds 2005 Volvo (eerst een S60 D5 van 185 dkm naar 370 dkm, daarna een V70 2.4D van 97 dkm naar 167 dkm), waarbij mijn goede ervaringen de basis waren voor de aanschaf van deze V70. Op dit forum en elders op het net heb ik ook weinig slechte ervaringen met deze auto gevonden. Bovendien had deze een makkelijk leven gehad (100 dkm in 2.5 jaar = veel snelweg).
Ik heb gelukkig nog tot juni garantie, maar het geeft geen prettig gevoel voor de toekomst. Heb ik gewoon pech of is dat de stand der techniek anno 2014?
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 10:57
door Ben
Lijkt me niet de stand der techniek anno 2014 gezien jouw auto van 2011 is

maar gewoon pech. Mooi dat je nog een paar maanden hebt om alles op te laten lossen.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 11:32
door MU
Misschien is het in dit geval een overmaat aan pech, maar door de toenemende complexiteit zijn er meer storingen in auto's van merken die vroeger uberbetrouwbaar waren (Volvo, Toyota, etc). Dat er steeds minder tijd beschikbaar is voor ontwikkeling voordat iets op de markt moet komen helpt daarbij zeker niet.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 12:07
door prwi
Vloeken in de volvo-kerk "Mehrzahl". Pas maar op

Dat je nog "een paar maanden hebt om de problemen op te lossen" slaat als een tang op een varken. Voor een auto in deze prijsklasse en deze km-stand hoort dit gewoon niet.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 12:26
door Ben
prwi schreef:
Dat je nog "een paar maanden hebt om de problemen op te lossen" slaat als een tang op een varken. Voor een auto in deze prijsklasse en deze km-stand hoort dit gewoon niet.
Vreemde reactie. Ik zeg nergens dat de dingen die hij tegen komt normaal zijn.
Je moet de verkoper de kans geven om e.e.a. op te lossen. daar heb je aankoopgarantie voor.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 12:56
door mehrzahl
Eens. Alleen blijft het knagende gevoel van de algehele (bouw)kwaliteit...
Waar ik vooral van baal is dat ik m.i. mijn huiswerk goed gedaan heb, een auto aangeschaft heb die - naar alle waarschijnlijkheid - een makkelijk leventje heeft gehad, en dan toch met allerlei rare defecten geconfronteerd word. Terwijl de meeste NN rijders erg tevreden over hun auto zijn...of mis ik iets?
Ik heb overigens weinig keus, inruilen zou een grote verliespost zijn, en de uitvoering van de auto bevalt me wel heel erg dus ik ga hem naar de 3+ ton rijden. Even doorbijten.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:00
door Thom
Het kraken/resoneren van interieurdelen is bekend. Dat doen de nieuwste Volvo's ook. Hieraan merk je gewoon dat men dat in Zweden geen topprioriteit geeft. Het is beter dan Frans, minder dan Duits. Een Audi of BMW doet dat idd niet, maar let's be honest: die zijn ook een pak duurder.
De meedraaiende verlichting kan ook te maken hebben met de instelling van je lichtschakelaar; deze dient op 'auto' te staan.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:02
door Paul
Vervelend zeg! Dat knakken heb ik soms ook met de C30, maar alleen als het heel warm is!
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:03
door prwi
Nee, je wuift het weg met het argument dat TS nog een paar maanden heeft om de problemen op te lossen. Dat is pas een vreemde reactie. Kraken, slippende koppeling, stuurhuis. Dat is allemaal niet erg "premium".
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:16
door MarioC70
prwi schreef:
Nee, je wuift het weg met het argument dat TS nog een paar maanden heeft om de problemen op te lossen. Dat is pas een vreemde reactie. Kraken, slippende koppeling, stuurhuis. Dat is allemaal niet erg "premium".
En dat is allemaal afhankelijk van hoe de auto door de vorige eigenaar behandeld is,we komen lease Volvo,s tegen die met 60000km half afgetrapt zijn,heeft dus weinig met de kwaliteit van Volvo van doen.
En bij Audi En VW komen kraakjes piepjes,defecte distributiekettingen enz ook regelmatig voor.
Hoe ik dat weet?
Ook met die merken hebben we veel ervaring.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:22
door Ben
prwi schreef:
Nee, je wuift het weg met het argument dat TS nog een paar maanden heeft om de problemen op te lossen. Dat is pas een vreemde reactie. Kraken, slippende koppeling, stuurhuis. Dat is allemaal niet erg "premium".
Zucht.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 13:34
door MarioC70
Denk dat sommigen het niet helemaal begrijpen,een auto wordt samengesteld uit onderdelen van veel toeleverings bedrijven die ook door zeer veel andere merken worden gebruikt.
Het wel en wee van een auto is echt afhankelijk van de berijder en de zorg hem goed te onderhouden.
De een is wat duurder dan de ander,het verschil wat Volvo maakt is,dat het top auto,s zijn,veilige auto,s,die technies goed in elkaar steken en goed rijden.
Als je drie Volvo,s naast elkaar zet uit hezelfde bouwjaar,zijn ze alle drie verschillend,ik ken Volvo,s van meer dan 10 jaar oud en die nog rijden als nieuw er er ook als nieuw uitzien.
En je komt ze tegen die totaal afgeragd zijn met vaak lage km standen,als je zo,n auto treft,heb je dus een hoop gezeur.
Dus laat een auto voor aankoop altijd keuren door wat voor instantie dan ook.
Dus niet eerst kopen en dan achteraf gaan lopen mekkeren.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 14:02
door BlackcurrantV70
Elke auto heeft wel iets, ik heb een 240 estate gereden van 1991 tot 2000 en daar had ik problemen mee als ik het deurpaneel tegen mijn been stootte, dan brak het plastic van het opbergvakje in de deur.
Een tik on de B-stijl had ik in mijn V70N MY06 ook en nu ook in de XC70 MY12, dat meld ik wel bij mijn volgend onderhoud in augustus, maar om nu te zeggen dat de kwaliteit minder geworden is, vind ik overdreven.
Onze C70 is nieuw gekocht en daar is na 1 jaar ook een deurvanger vervangen, alles kan stuk gaan.
Een lease auto met 100d km kan ook gedurende 100d km afgetrapt zijn of net rustig bereden, een kmstand zegt niet alles over een autoverleden...
Succes met het oplossen.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 14:31
door mehrzahl
@ Mario: " En je komt ze tegen die totaal afgeragd zijn met vaak lage km standen,als je zo,n auto treft,heb je dus een hoop gezeur.
Dus laat een auto voor aankoop altijd keuren door wat voor instantie dan ook.
Dus niet eerst kopen en dan achteraf gaan lopen mekkeren."
Deze auto ziet eruit als nieuw, zowel interieur als exterieur. Volledige servicehistorie bekend, én een half jaar merkgarantie. Plus door een Volvodealer nagelopen, en goed bevonden.
Dan zou ik hem ook nog eens moeten laten keuren?
En achteraf lopen mekkeren: het gaat er hier om dat een auto van een bepaalde prijsklasse een bepaald verwachtingspatroon t.a.v. de kwaliteit met zich meebrengt. Dat mijn oersolide beeld van Volvo (9 jaar zelf + tig jaar in de familie, van 66/164/244/440/460/850/940/S60/V70 tot S80) hier een stevige deuk van oploopt, laat zich raden. Kennelijk is het beeld bij alle autofabrikanten, met Mercedes, BMW, Audi en VW voorop, dat de toeleveranciers uitgeperst worden ten koste van de kwaliteit. Kwaliteit betekent tegenwoordig 'beleving' (lees: zacht dashboard en mooie stiknaadjes), vroeger betekende het duurzaamheid.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 14:39
door MarioC70
mehrzahl schreef:
@ Mario: " En je komt ze tegen die totaal afgeragd zijn met vaak lage km standen,als je zo,n auto treft,heb je dus een hoop gezeur.
Dus laat een auto voor aankoop altijd keuren door wat voor instantie dan ook.
Dus niet eerst kopen en dan achteraf gaan lopen mekkeren."
Deze auto ziet eruit als nieuw, zowel interieur als exterieur. Volledige servicehistorie bekend, én een half jaar merkgarantie. Plus door een Volvodealer nagelopen, en goed bevonden.
Dan zou ik hem ook nog eens moeten laten keuren?
En achteraf lopen mekkeren: het gaat er hier om dat een auto van een bepaalde prijsklasse een bepaald verwachtingspatroon t.a.v. de kwaliteit met zich meebrengt. Dat mijn oersolide beeld van Volvo (9 jaar zelf + tig jaar in de familie, van 66/164/244/440/460/850/940/S60/V70 tot S80) hier een stevige deuk van oploopt, laat zich raden. Kennelijk is het beeld bij alle autofabrikanten, met Mercedes, BMW, Audi en VW voorop, dat de toeleveranciers uitgeperst worden ten koste van de kwaliteit. Kwaliteit betekent tegenwoordig 'beleving' (lees: zacht dashboard en mooie stiknaadjes), vroeger betekende het duurzaamheid.
Als hij door een dealer is goedbevonden dan heb jij je best gedaan,dat begrijp ik, of de dealer heeft hem verkeerd beoordeeld of het is domme pech en dan is het te hopen dat de dealer of verkoper het netjes allemaal op lost,maar daar ga ik wel van uit.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 16:29
door lint
Deze problemen kunnen voorkomen bij een auto van een paar jaar oud en 100k km op de teller, gelukkig heb je garantie en kan je zo alle problemen laten verhelpen.
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 16:39
door Ben
Vroeger moest je je zakenauto bij het bereiken van de magische 100.000 km inruilen.
Tegenwoordig begint daar het leven van een Volvo pas

Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 16:57
door mehrzahl
Vroeger moest je je zakenauto bij het bereiken van de magische 100.000 km inruilen.
Tegenwoordig begint daar het leven van een Volvo pas
En dat is precies zoals het hier gaat: dit is een ex-leaser, die bij 100dkm (vroegtijdig) is ingeruild. En betekent "het leven begint dan pas" dat dan de garagerekeningen pas echt loskomen?

Mijn intentie is nog steeds om minimaal 3 ton te halen met deze. Moet kunnen lijkt me (en liefst zonder faillissement mijnerzijds).
Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 21.03.2014 - 17:12
door Ben
Ik weet niet welke dealer je hebt maar hij zal vast goed voor jou en jouw Volvo zorgen.
En doe hem de hartelijke groeten van Volvo-forum.nl

Re: De ouderwetse Volvo kwaliteit
Geplaatst: 26.03.2014 - 17:20
door edraket
De koplampen even checken op schakelaars enzo. Ik heb een keer gehad met het groot licht dat deze niet aan bleef staan. Werkt dus alleen maar als de schakelaar op dimlicht staat. Meedraaien wordt aangestuurd door de stuurhoek sensor. Deze zit in het stuur en willen wel eens problemen geven. Dan wordt de meedraai functie uitgeschakeld.
Je hebt inderdaad wel overmatig veel problemen. Ik heb de mijne nu ruim 2 jaar. Gekocht met 100.000 km, en nu 160.000 km. Nog geen enkel probleem behalve de subframe rubbers die een knak veroorzaakten. Probeer het allemaal zsm op te lossen om te gaan genieten van je auto.