airco-pomp aan-uit

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
70jbsg
Starter

Ik heb sinds kort een S60 D5 (2002).
Nu valt het mij op dat de airco-pomp constant aan en uit geschakeld wordt door de magneetkoppeling.
Is dit normaal; in mijn vorige auto (geen volvo maar vw) bleef de airco-pomp constant doorlopen....

Robert
smokingman
4th Gear member

Ja, is normaal. De VW heeft een geregelde compressor, dwz een compressor met een variabele opbrengst, en de S60 heeft een ongeregelde.

Even simpel gezegd.

Een ongeregelde compressor draait altijd met volle opbrengst. Hierdoor zal de verdamper gaan bevriezen. En om dit te voorkomen schakelt een verdamperthermostaat de compressor uit, totdat de temperatuur van de verdamper weer iets is opgelopen.

Een geregelde compressor regelt de opbrengst zo dat de verdamper niet zal bevriezen. Hij gaat dus naar gelang er meer of minder vraag naar koude is harder of zachter pompen. Er hoeft hier dan ook niet door een thermostaat in- en uitgeschakeld te worden.

Het grootste voordeel van een geregelde compressor is dat je geen in- en uitschakelen meer voelt. Verder heb je bij deze compressoren een constante uitstroom temperatuur. Het grootste nadeel is dat deze compressoren nogal gevoelig zijn voor draaien met te weinig koudemiddel. Waardoor er heel vaak bij een lekkage niet alleen het lekkende onderdeel vervangen moet worden, maar ook de compressor omdat die defekt is.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”