Pagina 1 van 2

Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 17:22
door dieselpower
Ik heb gisteren 2 nieuwe banden om twee velgen laten leggen. Ik heb de wielen met banden die aan de voorkant zaten er achter op gezet en de banden die achter zaten laten vervangen door nieuwe, die zitten dus nu aan de voorkant.
Nu zag ik bij thuiskomst dat op/in het rechter voorwiel een hele serie plakloodjes zit, misschien wel 12-14cm lang. Tijdens rijden merk ik geen trillingen, alles mooi in balans, dus de loodjes zullen wel nodig zijn geweest. Deze wielen hebben dus voorheen achter gezeten en er zat toen een "gewone" hoeveelheid lood op, 2 blokjes. Als je nu door de spaken heen "in" de velg kijkt zie je zo'n reep loodjes, het ziet er erg knullig uit.

Nu baal ik eigenlijk wel en vraag mij af of de band zo in onbalans is?? :( Het gaat om een Michelin Premacy Hp in de maat 205/55/16 (de andere 3 banden rondom zijn ook dit merk en type en ze bevallen goed). Als ik het had gezien tijdens montage had ik gevraagd of ze de band een halve omwenteling verder opnieuw hadden kunnen monteren, kijken of dat verschil had gemaakt. Nogmaals, alles is trillingsvrij maar ik vind het geen gezicht. Nu weet ik niet wat ik er mee moet of kan.
BTW, alle wielen zijn stoeprandschade vrij dus ze hebben zo te zien nooit iets geraakt.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 18:15
door MarioC70
Ze kunnen ze ook zo balanceren dat je de loodjes niet ziet,maar dan is er wel een goeie balanceermachine nodig..
Plus dat je de banden een keer kunt verdraaien op de velg met de kans dat er veel minder gewicht op moet..

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 18:23
door lint
Ik denk dat je bij een bandenbedrijf bent geweest die niet veel moeite heft genomen de wielen netjes te balanceren.
Je kan teruggaan en vragen om nog een keer te balanceren maar dan zoals het hoort.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 18:35
door dbosker
En dan is er nog het fenomeen dat het oude lood geen lood meer is, maar zink. Zink heeft een lager soortelijk gewicht dan lood, waardoor je er veel meer van moet gebruiken.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 20:52
door dieselpower
dbosker schreef: En dan is er nog het fenomeen dat het oude lood geen lood meer is, maar zink. Zink heeft een lager soortelijk gewicht dan lood, waardoor je er veel meer van moet gebruiken.
Ja, dat klopt. Dat heb ik ook begrepen, lood mag niet meer.

Ik denk dat ik maandag maar eens terug ga. Het ging om 2 banden, ze zijn ook door 2 verschillende mensen gemonteerd en eentje daarvan is/was niet erg ervaren had ik de indruk. Eens kijken wat ze er zelf van vinden en of een keer opnieuw verschoven monteren mogelijk is.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 21:29
door V70/2.4D/2003
Zo te lezen zijn hierboven alle opties benoemd en kunnen we komen tot de volgende, puntsgewijze, samenvatting:

* Plaklood/ - zink er weer af
* Banden los van de velg, beetje verdraaien en opnieuw...
* ....balanceren, zo mogelijk aan de auto

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 22:22
door ps-amazon
ik begrijp dat de nieuwe banden nu voorop zitten, dus als je toch terug gaat naar de bandenboer laat dan de nieuwe banden achter monteren; is wel beter

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 22.03.2014 - 22:49
door dbosker
V70/2.4D/2003 schreef: * ....balanceren, zo mogelijk aan de auto
Is niet altijd een voordeel. Als je de wielen er eens afhaalt moet je er heel goed om denken dat je ze exact net zo monteert. Balanceren is dan namelijk met schijf en naaf.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 07:17
door dieselpower
ps-amazon schreef: ik begrijp dat de nieuwe banden nu voorop zitten, dus als je toch terug gaat naar de bandenboer laat dan de nieuwe banden achter monteren; is wel beter
Mijn oude achterbanden hadden nog 2,5 mm profiel De slijtindicatoren lagen bijna met het loopvlak gelijk). Mijn voorbanden hadden nog 5-6mm. Daarom voor naar achter gedaan, voorwielen (aangedreven en sturende wielen) weer nieuwe banden met vol profiel.
Dat er een paar loodjes op zitten maakt niet uit, dat snap ik, dat is noodzakelijk om onbalans eruit te krijgen. Een hele rits van die dingen, mwhaa, diegene die heeft gebalanceerd had ook de band even iets kunnen verschuiven om te kijken of er dan van nature al meer balans was geweest. Wat er wel werd gezegd; "zo, nu 3 kwartiertjes wachten tot de volgende er is". Klinkt niet erg betrokken of vakman.

Nogmaals, ik zal maandag even terug gaan en vragen of ze de band wat kunnen verschuiven en opnieuw willen balanceren. Ik erger me nog 2-3 jaar aan zoals het er nu uit ziet.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 09:41
door ps-amazon
als er banden zijn met een verschillende slijtagegraad dan verdient het de voorkeur de beste banden achter te monteren; ga maar zoeken op dit forum, is al erg veel over geschreven; een goede bandenspecialist doet dit uit zichzelf......
gesteld dat de velgen redelijk in balans zijn dan hoeft bij een goede en goed gemonteerde band er echt niet meer dan 10-30 gram bij voor de juiste balans

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 10:44
door gsx750r
dieselpower schreef:Daarom voor naar achter gedaan, voorwielen (aangedreven en sturende wielen) weer nieuwe banden met vol profiel.
ps-amazon schreef:als er banden zijn met een verschillende slijtagegraad dan verdient het de voorkeur de beste banden achter te monteren; ga maar zoeken op dit forum, is al erg veel over geschreven; een goede bandenspecialist doet dit uit zichzelf......
Er is inderdaad al vaak geschreven hierover o.a. ook door mij.
Dat je de banden met het meeste profiel achter moet monteren heeft alles te maken met de richtingsstabiliteit van de auto. Die wordt n.l. 'geregeld' door de achterwielen ongeacht welke wielen aangedreven worden.
Niet alleen is er al veel over op dit forum geschreven maar neem de moeite eens om te googlen op dit onderwerp en dan zul je zien dat zelfs bandenfabrikanten dit adviseren!

En inderdaad ....... een goede bandenspeciallist zal dit uit zichzelf doen of de klant op z'n minst adviseren dat het beter is indien deze het andersom wil hebben.

Rob

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 11:24
door lint
Dit is dus geen goede bandenspecialist geweest, onzorgvuldig balanceren en geen goed advies om de beste banden achter te monteren. Maar daar waren wij het al over eens zo te lezen.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 13:32
door JeroenSpock
ps-amazon schreef:als er banden zijn met een verschillende slijtagegraad dan verdient het de voorkeur de beste banden achter te monteren; ga maar zoeken op dit forum, is al erg veel over geschreven
Jep, dit dus...

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 14:00
door Battlecruiser
De best aangeschreven bandenboer in Deventer monteert ze in dit geval vóór. De eveneens goed aangeschreven Volvodealers in Deventer, Apeldoorn en Bergen op Zoom (van andere weet ik het niet uit eigen ervaring) monteren ze ook vóór (bij een voorwielaangedreven auto met ESP). Bij oudere auto's is achter beter.
Ik vrees dat je een langdurige discussie krijgt bij je bandenboer als je ze toch achterop wilt laten zetten en dat ze je hoofdschuddend weg laten gaan.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 17:26
door ps-amazon
kijk, in ieder geval 4 adressen waar je voor je banden niet moet zijn...ook handig om te weten

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 18:22
door Battlecruiser
Dat is mooi demagogisch gezegd (diskwalificeren van een ander door een kwinkslag), maar zit er niet iets in?
Vroeger had je nog geen auto's met ESP.
Maar met ESP corrigeert een auto een lichte schuiving aan de achterwielen zelf.

Ik heb er zelf geen mening over, maar de zelfbenoemde experts spreken elkaar nogal tegen, afhankelijk van hoeveel kennis / vertrouwen zij hebben in de electronische rijhulpjes van een auto.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 18:31
door MarioC70
Het is heel simpel met of zonder technische snufjes.
Een auto breekt bij een slipactie altijd eerst aan de achterzijde uit,conclusie,de banden met het meeste profiel achter monteren.
Ook verschillende merken banden onder een auto geven een heel ander weggedrag dan vier gelijken.
Winterbanden met nog 4 mm profiel zijn afgeschreven,die hebben totaal geen nuttige anti sneeuw functie meer.

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 23.03.2014 - 20:12
door VolvoTech
Maar in ieder geval de banden beter laten balanceren.
Ik " kan het sinds kort zelf" (ja echt, ookal zit er geen draadje of electronica in zo'n band ;-) en heb geleerd dat door het draaien van de band op de velg snel zo'n 80% van de onbalans (dus hoeveelheid plak of slag lood) weg gehaald kan worden van de lijst!
(kan wel ff duren voordat je band dan klaar is (bij mij tenminste ;-) maar dan zit het in ieder geval goed!

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 24.03.2014 - 06:14
door dieselpower
VolvoTech schreef: Maar in ieder geval de banden beter laten balanceren.
............en heb geleerd dat door het draaien van de band op de velg snel zo'n 80% van de onbalans (dus hoeveelheid plak of slag lood) weg gehaald kan worden van de lijst!
Precies! Mijn idee. Ik heb de factuur al klaarliggen, ik neem vanmorgen gelijk contact met ze op, kijken wat ze willen/kunnen doen voor me. Als ze net zo service-gericht zijn als met het sturen van het tevredenheidsonderzoek, dan hoef ik me geen zorgen te maken. Toen ik na het laten monteren van de banden thuis was, had ik het onderzoekje al in m'n mailbox. :-| Eerst vandaag afwachten om te zien wat ik ga invullen. Inmiddels wel al wat km's gemaakt, auto/stuur is helemaal trillingsvrij en neutraal dus buiten het esthetische is er eigenlijk niks mis.
Wordt vervolgd........

Re: Plakloodjes bij nieuwe banden

Geplaatst: 24.03.2014 - 08:54
door jaapburg
VolvoTech schreef: Maar in ieder geval de banden beter laten balanceren.
Ik " kan het sinds kort zelf" (ja echt, ookal zit er geen draadje of electronica in zo'n band ;-) en heb geleerd dat door het draaien van de band op de velg snel zo'n 80% van de onbalans (dus hoeveelheid plak of slag lood) weg gehaald kan worden van de lijst!
(kan wel ff duren voordat je band dan klaar is (bij mij tenminste ;-) maar dan zit het in ieder geval goed!
Je bent ook echt van alle markten thuis he!