Pagina 1 van 1

Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 24.03.2014 - 10:51
door Martijn137
Hallo, ik mag mij sinds enige tijd ook weer eigenaar van een volvo noemen. :D

helaas nog niet veel geluk mee gehad. ik heb een Volvo V50 2.0D uit 2005 (met retrofit roetfilter) gekocht. met 225xxx gelopen (ondertussen staat die op 227xxx)
sinds dat ik hem gekocht heb heeft hij het volgende onderhoud gehad:

nieuwe 5w30 olie (kroon)
nieuwe filters (olie, brandstof, lucht)
nieuwe draagarm RV,
nieuwe achterremmen


Nu liep die prachtig na de nieuwe olie en filter beurt.
toen is er wel geconstateerd dat er een probleem was met het startrelais. (volgens de BC)
echter nog geen problemen mee gehad.
maar sinds zaterdag start hij heel erg moeilijk. dikke witte rook uit de uitlaat (stinkt!) en loopt als een tractor.

nou heb ik even rond gezocht maar ik kan niet direct hetzelfde probleem terug vinden op het internet.
ik hoop dat er iemand is die me kan helpen dit probleem op te lossen.

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 24.03.2014 - 11:49
door MarioC70
Even uit laten lezen op storingen met Vida..

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 27.03.2014 - 10:09
door BG_Volvoforum
rookt hij nog als hij warm is?

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 28.03.2014 - 10:47
door Martijn137
Hij is uitgelezen door vida, maar daar kwam geen error op het startrelais. (aankoop keuring)
maatje van mij heeft universele uitlees apparatuur en (waar hij al meerdere volvo's goed mee heeft uit kunnen lezen) en daar kwam het startrelais dus naar boven,

het rare is als ik een paar keer van stand 1 naar stand 2 (v.d. sleutel) "flipper" start hij al beter.

als hij warm is rijd hij als een zonnetje nergens last van.

dus alleen als hij koud is start en loopt hij slecht / stotterig. :/
vraag me dus af of hij stationair wel goed staat afgesteld ? kan dat ?

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 28.03.2014 - 10:51
door MarioC70
EGR klep vervuild ,dat is meestal de oorzaak.
Aan het toerental is niets af te stellen..
Of een injector lek,maar dat kun je controleren doormiddel van de retour stroom meten.
Het startrelais heeft er dus niets mee van doen.
Denk ook dat ze het voorgloeirelais bedoelen,die geeft een storing op als er een gloeibougie stuk is,dan kan ook nog.
Is het brandstoffilter vervangen?

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 28.03.2014 - 11:06
door Martijn137
Ja de brandstof filter is recent vervangen,
injectoren zijn bij de aankoop keuring gecontroleerd. maar kan ik dit zelf ook meten met een huis tuin en keuken volt / ampere meter ?

en inderdaad het voorgloeirelais, sorry :sleep:

en die EGR klep, kan ik die zelf schoonmaken ? of moet ik daarvoor op een brug staan (ook te regelen :D )

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 28.03.2014 - 11:20
door MarioC70
Injectoren kun je niet met een ampere meter controleren,het gaat om de retour hoeveelheid van brandstof,als die te hoog is start hij slecht.
EGR klep reinigen,daar hoef je niet voor op de brug,maar onderschat het niet ,hij kan erg vastzitten met alle ellende van dien.
Als je geen ervaring hebt met het sleutelen aan moderne diesels,zou ik het niet doen..maar dat is ieder voor zich natuurlijk..

Re: Starten 2.0D, moeilijk met dikke witte rook

Geplaatst: 30.03.2014 - 11:28
door Martijn137
Ik heb er inderdaad geen ervaring mee.
Maar die maat van mij werkt als monteur bij een BMW garage waar hij ook veel aan diesels werkt.
Verwacht dat hij dat wel kan.
Maar voor de injectors te laten meten moet ik naar de dealer of kan je dat uitlezen met vida?

iig bedankt voor de info :)