Vorige week zette ik de airco aan en bleek niet te werken. Normaalgesproken staat deze bij ons uit. Het betreft een V50 2.0D van 2004. Zijn er controles uit te voeren, waardoor is te achterhalen wat er mis is? Is bijvoorbeeld de hoeveelheid koudemiddel te controleren? Is te achterhalen of de compressor nog goed functioneert? Ik heb al wat rond zitten kijken op het forum maar kan niet echt tot een concreet antwoord te komen.
Één ding doet het...het aircolampje...dat is al iets uiteraard. Ik hoor geen verschil in motorgeluid bij het in- uitschakelen. Toeren moet ik wellicht nog eens op letten.
Controle Airco
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Naar een bedrijf gaan met een airco machine en daar laten testen,zo simpel kan het zijn.
Het probleem is denk ik een leeg systeem,wellicht de condensor lek.
Het probleem is denk ik een leeg systeem,wellicht de condensor lek.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29891
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De Volvo dealer heeft in het voorjaar vaak airco controle in de aanbieding.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 27.01.2014 - 11:41
Met die 'aanbieding' heb ik reeds ervaring met een andere Volvo bij een volvodealer. Dit zou gratis uitgevoerd worden. Dit resulteerde alsnog in een rekening van €150,- voor het onderzoek, aangezien het besluit was genomen de airco niet te laten repareren. Ging namelijk €600,- kosten namelijk. Bleek pure onzin, aangezien het systeem alleen maar bijgevuld hoefde te worden. Dergelijke aanbiedingen ben ik dus eerlijk gezegd van genezen.
Bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad wel even naar een bedrijf toe. Maar druk of lek is niet zelf even na te gaan? (Dan heb ik het niet over repareren).
Bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad wel even naar een bedrijf toe. Maar druk of lek is niet zelf even na te gaan? (Dan heb ik het niet over repareren).
Meestal is na langdurig niet gebruiken v.d. airconditioning de hoeveelheid koudemiddel te weinig of geheel niet meer aanwezig (meestal constateerd men dit na de winterperiode). Indien te weinig of geen koudemiddel kan door een beveiliging (lagedruk) de compressor niet in werking treden. Bij normale werking dient compressor te werken (soms te zien als compressor meeloopt). Hier zit een magneetkoppeling op. Ook moet dan motortoerental iets oplopen (motor loopt iets zwaarder). Men kan controleren als er koudemiddel aanwezig is door ventieldop van airconditioning in motorruimte er af te halen en ventiel iets in te drukken (is net als fietsventiel). Meestal komt er nog wel wat uit. Dit geeft niet aan dat er genoeg in zit, maar wel dat er wat inzit. Beste kan men naast dealer ook naar universeelbedrijf gaan waar men een airco-service heeft. Deze halen systeem leeg (als er nog wat inzit). Doen een druktest (om te controleren op lekkage's). Vacumeren het geheel en vullen daarna dee juiste hoeveelheid koudemiddel.
Rene1974
Rene1974
Dat klopt. Alleen onder een bepaalde buitentemperatuur schakelt de airco helemaal niet in (meen 4 of 7 graden celsius). Maar heel vaak wordt dit vergeten (gebruik in winterperiode bedoel ik). Lekkage is langs keerring v.d. compressor. Tijdens niet gebruiken wordt deze niet gesmeerd en as zakt iets naar beneden, waardoor lekkage ontstaat. Gebruik en inschakelen van airconditioning voorkomt dit. Maar desondanks is er altijd enig verlies van koudemiddel.
Rene1974
Rene1974
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Ik heb mijn CC altijd aanstaan. Juist door hetgeen Rene hierboven schrijft. Niet gebruiken is kapot gaan.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Lijkt me onzin.Rene1974 schreef: Dat klopt. Alleen onder een bepaalde buitentemperatuur schakelt de airco helemaal niet in (meen 4 of 7 graden celsius). Maar heel vaak wordt dit vergeten (gebruik in winterperiode bedoel ik). Lekkage is langs keerring v.d. compressor. Tijdens niet gebruiken wordt deze niet gesmeerd en as zakt iets naar beneden, waardoor lekkage ontstaat. Gebruik en inschakelen van airconditioning voorkomt dit. Maar desondanks is er altijd enig verlies van koudemiddel.
Rene1974
Want vooral in de winter bij lage temperaturen heb ik last van beslagen ruiten en die zijn prima condensvrij te maken met de airco.
Dus dat niet werken onder een bepaalde temp. klopt niet.
Laatst gewijzigd door Fons099 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29891
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Onder de 4-5 graden werkt de airco niet als koele lucht producent maar wel als luchtontvochtiger en daarom ook in de wintertijd bruikbaar bij beslagen ramen en/of vochtige auto.
De airco installatie moet eigenlijk altijd aan staan zoals bij een ECC dan heb je de minste slijtage, onze 940 met ECC verliest nauwelijks koelmiddel en werkt na 18 jaar nog prima.
De airco installatie moet eigenlijk altijd aan staan zoals bij een ECC dan heb je de minste slijtage, onze 940 met ECC verliest nauwelijks koelmiddel en werkt na 18 jaar nog prima.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
En hoe verklaar je dan het ontwasemen in de winter.MarioC70 schreef: Onder de 4a5 graden werkt een airco niet,dit om bevriezing van het systeem te voorkomen.
Rene heeft dus gelijk...
Dit werkt juist perfect omdat de airco extra droge lucht over de voorruit blaast.
En tijdens het rijden blijven de zijruiten ook wasemvrij in de winter.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29891
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Zie mijn antwoord voor jouw post.Fons099 schreef:En hoe verklaar je dan het ontwasemen in de winter.MarioC70 schreef: Onder de 4a5 graden werkt een airco niet,dit om bevriezing van het systeem te voorkomen.
Rene heeft dus gelijk...
Dit werkt juist perfect omdat de airco extra droge lucht over de voorruit blaast.
En tijdens het rijden blijven de zijruiten ook wasemvrij in de winter.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Mijn reactie kruiste jouw antwoord...lint schreef:
Zie mijn antwoord voor jouw post.
Concreet : De aircopomp draait gewoon, maar krijgt een nieuw functie als ontwasemer.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Leuk,MarioC70 schreef: Ik ben gediplomeerd airco reparateur,dus ik mag aannemen dat ik weet waar ik over praat,dit worden anders zulke zinloze discuccies.
maar nog steeds geen antwoord waarom in hartje winter ik de aircopomp laat draaien om de auto te ontwasemen en het werkt ook nog.
Maar misschien komt dit omdat ik dit vaststel in de praktijk en niet uit een boekje haal.

Laatst gewijzigd door Fons099 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Weer zo'n nutteloze nietus/wellus discussie tussen specialisten en/of betweters.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Fons099 schreef:Leuk,MarioC70 schreef: Ik ben gediplomeerd airco reparateur,dus ik mag aannemen dat ik weet waar ik over praat,dit worden anders zulke zinloze discuccies.
maar nog steeds geen antwoord waarom in hartje winter ik de aircopomp laat draaien om de auto te ontwasemen en het werkt ook nog.
Maar misschien komt dit omdat ik dit vaststel in de praktijk en niet uit een boekje haal.![]()
Het antwoord is heel simpel, het koelsysteem warmt dusdanig snel op dat het verschil in koelvloeistof temperatuur en de buiten temperatuur
snel aangepast wordt,waardoor de ruiten snel ontwasemen ,in een Volvo zit een apart verwarmingssysteem wat je niet kunt vergelijken met een andere auto.
Maar om op je vraag terug te komen,google even op aircowerking in een auto,misschien ben je dan overtuigd.
En een discussie aangaan met mensen die er geen ervaring mee hebben heeft natuurlijk geen zin.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Jammer van je reactie.
Ik geef slechts mijn eigen ervaring weer.
Tijdens wintersport met temp onder nul en natte skikleren in de auto slaan alle ramen aan.
Verwarming lost niets op.
Maar zodra ik aircopomp aanzet, zijn de ramen binnen ca. 20 seconden wasemvrij.
Maar goed, ik ben geen aircospecialist dus mijn vaststelling zal wel niet kloppen.
Ik geef slechts mijn eigen ervaring weer.
Tijdens wintersport met temp onder nul en natte skikleren in de auto slaan alle ramen aan.
Verwarming lost niets op.
Maar zodra ik aircopomp aanzet, zijn de ramen binnen ca. 20 seconden wasemvrij.
Maar goed, ik ben geen aircospecialist dus mijn vaststelling zal wel niet kloppen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder