koude start 2.4D 163 pk 2005
Geplaatst: 30.03.2014 - 21:25
Beste forumleden,
Even voorstellen ik ben sinds 1993 een tevreden Volvo rijder.
Ik heb in totaal 3 V40's gehad en tussendoor een Laguna (lease), daarna 2 keer een 2.4D 163 pk.
In de laatste rij ik al weer vanaf 2009 rond.
Het is een momentum in Barentz Blue metalic gekocht bij Broekhuis in Zeist met 57.000 km op de teller en heeft nu 176.000km gereden.
Tot nu toe kon ik met storingen prima op het forum terecht zonder zelf een topic te starten, maar nu ben ik na veelvuldig zoeken nog geen oplossing voor het probleem tegen gekomen.
Bij de 175.000km vroeg ik de dealer (Furness car in Zwolle) of ik al aan inruil moest denken.
Hij was net ingereden volgens hen, en als nieuw van buiten en binnen. Dus gewoon doorrijden.
Na de servicebeurt( 950 euro, alleen 1 nieuwe band en een accu verder de gewone zaken) viel mij op dat na het starten van de motor deze zo'n 5 tot 10 seconden stond te schudden(toerental wel regelmatig draaiend zo'n 700 toeren) en daarna weer netjes begon te lopen.
De week erop ging ik er steeds meer op letten, de temperatuur maakte helemaal niet zoveel uit.
Alleen als de motor echt koud was de vervelende trillingen verder probleemloos.
De auto heeft verschillende keren bij de dealer gestaan om de oorzaak van het "schudden" op te sporen.
Tot nu toe zonder resultaat; de auto heeft aan de computer gehangen, gloeikaarsen zijn gecheckt, compressie is goed, er is een verstuivertest(2 waren iets minder maar mocht geen naam hebben) met flesjes gedaan, er is een dynamo vrijlooppoelie (opeens een hinderlijke tik onder de motorkap) vervangen, de motor/verstuivers zijn gereinigd met Injectormax en er is vloeistof in de tank toegevoegd die de verstuivers reinigen.
Ook is het net of de motor op 4 poten loopt tijdens het wegrijden.
Volgens de dealer moet het zich nu vanzelf oplossen, het reinigingsmiddel moet zijn werk doen.
De tank is nu inmiddels half leeg maar ik heb het gevoel dat het schudden alleen maar erger wordt.
Als de motor lekker warm is rijdt de auto prima en lijkt er niets aan de hand.
Vanmiddag reed ik weg met een "koude start" bij 25 graden en toen stond de auto ook te schudden
Ik was niet van plan in te gaan ruilen, maar heb geen goed gevoel over waar dit probleem gaat eindigen.
Graag vanuit jullie kennis en ervaring advies wat de oorzaak hiervan kan zijn
Mvrgr
Henk
Even voorstellen ik ben sinds 1993 een tevreden Volvo rijder.
Ik heb in totaal 3 V40's gehad en tussendoor een Laguna (lease), daarna 2 keer een 2.4D 163 pk.
In de laatste rij ik al weer vanaf 2009 rond.
Het is een momentum in Barentz Blue metalic gekocht bij Broekhuis in Zeist met 57.000 km op de teller en heeft nu 176.000km gereden.
Tot nu toe kon ik met storingen prima op het forum terecht zonder zelf een topic te starten, maar nu ben ik na veelvuldig zoeken nog geen oplossing voor het probleem tegen gekomen.
Bij de 175.000km vroeg ik de dealer (Furness car in Zwolle) of ik al aan inruil moest denken.
Hij was net ingereden volgens hen, en als nieuw van buiten en binnen. Dus gewoon doorrijden.
Na de servicebeurt( 950 euro, alleen 1 nieuwe band en een accu verder de gewone zaken) viel mij op dat na het starten van de motor deze zo'n 5 tot 10 seconden stond te schudden(toerental wel regelmatig draaiend zo'n 700 toeren) en daarna weer netjes begon te lopen.
De week erop ging ik er steeds meer op letten, de temperatuur maakte helemaal niet zoveel uit.
Alleen als de motor echt koud was de vervelende trillingen verder probleemloos.
De auto heeft verschillende keren bij de dealer gestaan om de oorzaak van het "schudden" op te sporen.
Tot nu toe zonder resultaat; de auto heeft aan de computer gehangen, gloeikaarsen zijn gecheckt, compressie is goed, er is een verstuivertest(2 waren iets minder maar mocht geen naam hebben) met flesjes gedaan, er is een dynamo vrijlooppoelie (opeens een hinderlijke tik onder de motorkap) vervangen, de motor/verstuivers zijn gereinigd met Injectormax en er is vloeistof in de tank toegevoegd die de verstuivers reinigen.
Ook is het net of de motor op 4 poten loopt tijdens het wegrijden.
Volgens de dealer moet het zich nu vanzelf oplossen, het reinigingsmiddel moet zijn werk doen.
De tank is nu inmiddels half leeg maar ik heb het gevoel dat het schudden alleen maar erger wordt.
Als de motor lekker warm is rijdt de auto prima en lijkt er niets aan de hand.
Vanmiddag reed ik weg met een "koude start" bij 25 graden en toen stond de auto ook te schudden
Ik was niet van plan in te gaan ruilen, maar heb geen goed gevoel over waar dit probleem gaat eindigen.
Graag vanuit jullie kennis en ervaring advies wat de oorzaak hiervan kan zijn
Mvrgr
Henk