Pagina 1 van 1

koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 30.03.2014 - 21:25
door Vezeventig
Beste forumleden,

Even voorstellen ik ben sinds 1993 een tevreden Volvo rijder.
Ik heb in totaal 3 V40's gehad en tussendoor een Laguna (lease), daarna 2 keer een 2.4D 163 pk.
In de laatste rij ik al weer vanaf 2009 rond.
Het is een momentum in Barentz Blue metalic gekocht bij Broekhuis in Zeist met 57.000 km op de teller en heeft nu 176.000km gereden.

Tot nu toe kon ik met storingen prima op het forum terecht zonder zelf een topic te starten, maar nu ben ik na veelvuldig zoeken nog geen oplossing voor het probleem tegen gekomen.
Bij de 175.000km vroeg ik de dealer (Furness car in Zwolle) of ik al aan inruil moest denken.
Hij was net ingereden volgens hen, en als nieuw van buiten en binnen. Dus gewoon doorrijden.

Na de servicebeurt( 950 euro, alleen 1 nieuwe band en een accu verder de gewone zaken) viel mij op dat na het starten van de motor deze zo'n 5 tot 10 seconden stond te schudden(toerental wel regelmatig draaiend zo'n 700 toeren) en daarna weer netjes begon te lopen.
De week erop ging ik er steeds meer op letten, de temperatuur maakte helemaal niet zoveel uit.
Alleen als de motor echt koud was de vervelende trillingen verder probleemloos.

De auto heeft verschillende keren bij de dealer gestaan om de oorzaak van het "schudden" op te sporen.
Tot nu toe zonder resultaat; de auto heeft aan de computer gehangen, gloeikaarsen zijn gecheckt, compressie is goed, er is een verstuivertest(2 waren iets minder maar mocht geen naam hebben) met flesjes gedaan, er is een dynamo vrijlooppoelie (opeens een hinderlijke tik onder de motorkap) vervangen, de motor/verstuivers zijn gereinigd met Injectormax en er is vloeistof in de tank toegevoegd die de verstuivers reinigen.
Ook is het net of de motor op 4 poten loopt tijdens het wegrijden.
Volgens de dealer moet het zich nu vanzelf oplossen, het reinigingsmiddel moet zijn werk doen.
De tank is nu inmiddels half leeg maar ik heb het gevoel dat het schudden alleen maar erger wordt.
Als de motor lekker warm is rijdt de auto prima en lijkt er niets aan de hand.
Vanmiddag reed ik weg met een "koude start" bij 25 graden en toen stond de auto ook te schudden

Ik was niet van plan in te gaan ruilen, maar heb geen goed gevoel over waar dit probleem gaat eindigen.
Graag vanuit jullie kennis en ervaring advies wat de oorzaak hiervan kan zijn
Mvrgr

Henk

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 31.03.2014 - 12:21
door MarioC70
Automaat of handgeschakeld?

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 31.03.2014 - 23:30
door Vezeventig
Beste Mario het is een handgeschakelde versie 6 versnellingen

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 10:59
door MarioC70
Denk het vliegwiel stuk,dat is vaker het probleem..

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 11:05
door edraket
Vliegwiel stuk, en dan een slecht lopende auto voor 10 seconden? Leg eens uit?

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 12:22
door MarioC70
edraket schreef: Vliegwiel stuk, en dan een slecht lopende auto voor 10 seconden? Leg eens uit?
Het gaat om het schudden wat hij doet en dat kan in het vliegwiel zitten inderdaad.
Of toch een lekke injector.
Met goed uitlezen moet er toch wel iets uitkomen lijkt me.

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 12:32
door bartv70
Wordt een lekke injector herkend bij het uitlezen? We hebben een vergelijkbare klacht (al jaren), auto loopt verder zuinig, soepel en probleemloos.
Ons vliegwiel/koppeling zijn bij aanschaf, 150.000km geleden, onder garantie vervangen door Waregem cars, de Belgische Volvodealer.
Volgende week even laten uitlezen tijdens het vervangen van de distributie/waterpomp en alles wat daar bij komt kijken :fgrin: :fgrin: ......en dan op naar de volgende 150.000km :whistle: :whistle:

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 12:35
door MarioC70
Terugstroom testen is beter,dan weet je gelijk welke er lekt..

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 16:08
door bartv70
Da's waar, maar het stoort me niet echt en als iets niet los hoeft........, maar komt het aan het licht met uitlezen?

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 19:00
door Vezeventig
Heb de laatste dagen minder last, kan dit het warme weer zijn?
Vliegwiel is bij 90.000 al vervangen, was toen de drukgroep die lekte.
Uitlezen is diverse keren gedaan, kwam niets aan het licht.
En een lekkende verstuiver had uit de flesjestest moeten komen toch ?

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 19:11
door MarioC70
Vezeventig schreef: Heb de laatste dagen minder last, kan dit het warme weer zijn?
Vliegwiel is bij 90.000 al vervangen, was toen de drukgroep die lekte.
Uitlezen is diverse keren gedaan, kwam niets aan het licht.
En een lekkende verstuiver had uit de flesjestest moeten komen toch ?
Het hydraulisch,s druklager lekte bedoel je denk ik,,
Drukgroep kan niet lekken..

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 01.04.2014 - 20:38
door kuupertie
Bij mij werd iets dergelijk inderdaad veroorzaakt door een slechte injektor

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 02.04.2014 - 07:34
door Vezeventig
Mario C70,je zult ongetwijfeld gelijk hebben mbt het hydrologische druklager.
Ik heb er geen verstand van het is te lang geleden geweest

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 05.04.2014 - 12:15
door edraket
MarioC70 schreef:
edraket schreef: Vliegwiel stuk, en dan een slecht lopende auto voor 10 seconden? Leg eens uit?
Het gaat om het schudden wat hij doet en dat kan in het vliegwiel zitten inderdaad.
Of toch een lekke injector.
Met goed uitlezen moet er toch wel iets uitkomen lijkt me.
Wat ik begrijp is het schudden alleen de eerste 10 seconden, en dan lijkt het vliegwiel me niet de oorzaak.

Re: koude start 2.4D 163 pk 2005

Geplaatst: 05.04.2014 - 13:58
door MarioC70
Als hij bij de koude start op vier cilinders loopt zoals TS aangeeft,dan is er blijkbaar toch een injector slecht.
Of een probleem met een of meerdere klepstoters.
Op afstand is dat natuurlijk allemaal moeilijk te beoordelen.