1.9D Geen power, zwarte rook.
Geplaatst: 01.04.2014 - 18:51
Hallo beste mensen,
Ben gisteren bijna bij huis, ga een bocht om, geef weer gas en m'n V40 is niet meer vooruit te branden. Moe van het werk, geparkeerd, eten, slapen, etc.
Ik heb het 3 en 2 en 1 jaar geleden ook wel eens gehad en dan deed tie het de volgende dag 'gewoon' weer. Dan zei ik tegen mezelf dat er een vuiltje in de brandstofleiding zat.
Vandaag niet. Als ik wegrijdt zit er totaal geen power in de auto. Uiteindelijk, na honderden meters, kom ik in z'n drie op de 70 km/u. In z'n vier gaat tie niet harder (als ik het gaspedaal intrap gebeurd er niets) en in z'n vijf gaat tie alleen maar langzamer rijden, valt tie terug.
Daarbij komt er zwarte rook uit de uitlaat.
Ik heb hier gezocht en diverse dingen gevonden (even voor de duidelijkheid, ik ben handig maar zeker niet auto-technisch dus van de meest hieronder opgesomde dingen heb ik geen idee):
1. Klepspeling te strak.
2. Kapotte dieselinspuiting.
3. Scheurtje in een turboslang.
4. Probleem met EGR klep.
5. Probleem met luchtmassameter.
6. Lekke koppakking.
Er staat nu 310.000km op de teller, het is een ex-lease auto die ik met onderhoudsboekje en NAP-pas kocht op 160.000km.
Mijn onderhoud heeft bestaan uit nieuwe banden, remmen, waterpomp, distriebutieriem, multiriem en filters, nooit grote problemen mee gehad (I Love Volvo).
Dat ik naar de garage moet lijkt me duidelijk, maar ...
- Heeft iemand nog een suggestie wat ik zelf eerst kan doen ?
- Kan ik nog veilig naar de garage rijden zonder de motor total loss te rijden (het is 25km) ?
Alle suggesties welkom.
Groet Peter.
Ben gisteren bijna bij huis, ga een bocht om, geef weer gas en m'n V40 is niet meer vooruit te branden. Moe van het werk, geparkeerd, eten, slapen, etc.
Ik heb het 3 en 2 en 1 jaar geleden ook wel eens gehad en dan deed tie het de volgende dag 'gewoon' weer. Dan zei ik tegen mezelf dat er een vuiltje in de brandstofleiding zat.
Vandaag niet. Als ik wegrijdt zit er totaal geen power in de auto. Uiteindelijk, na honderden meters, kom ik in z'n drie op de 70 km/u. In z'n vier gaat tie niet harder (als ik het gaspedaal intrap gebeurd er niets) en in z'n vijf gaat tie alleen maar langzamer rijden, valt tie terug.
Daarbij komt er zwarte rook uit de uitlaat.
Ik heb hier gezocht en diverse dingen gevonden (even voor de duidelijkheid, ik ben handig maar zeker niet auto-technisch dus van de meest hieronder opgesomde dingen heb ik geen idee):
1. Klepspeling te strak.
2. Kapotte dieselinspuiting.
3. Scheurtje in een turboslang.
4. Probleem met EGR klep.
5. Probleem met luchtmassameter.
6. Lekke koppakking.
Er staat nu 310.000km op de teller, het is een ex-lease auto die ik met onderhoudsboekje en NAP-pas kocht op 160.000km.
Mijn onderhoud heeft bestaan uit nieuwe banden, remmen, waterpomp, distriebutieriem, multiriem en filters, nooit grote problemen mee gehad (I Love Volvo).
Dat ik naar de garage moet lijkt me duidelijk, maar ...
- Heeft iemand nog een suggestie wat ik zelf eerst kan doen ?
- Kan ik nog veilig naar de garage rijden zonder de motor total loss te rijden (het is 25km) ?
Alle suggesties welkom.
Groet Peter.