Pagina 1 van 1
lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 02.04.2014 - 15:29
door gvz
Hallo beste mensen,
ik rijdt al ruim een jaar v70 1999, met vialle LPI systeem G-3 code.
vanaf het begin viel het me op dat de omschakelperiode erg lang duurde,
4 a 5 minuten.
Dat is bij korte ritten dus veel bezineverbruik.
Is er iemand die hier echt sjoege van heeft, of je dit tijdstraject kan verkorten,
of wijzigen, of ligt het aan een of ander onderdeel binnen het LPE of ECU.
Vind het toch wel vreemd om na iedere start, ook als motor net 5 seconden uit staat
weer opnieuw die hele 4-5 minuten benzineverbruik doot te lopen, om op gas over te schakelen.
Voor de v70 had ik een 940, op LPT, dat schakelde na 2 seconden al over op gas.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, of een oplossing weet.
Bedankt alvast.
GVZ
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 02.04.2014 - 16:21
door MarioC70
4 min is normaal,,temperatuursensor in het thermosstaathuis ok?
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 02.04.2014 - 17:52
door ruud12
Als het goed is schakelt hij pas over als de koelwater temperatuur hoog genoeg is (ik weet niet precies hoeveel). Je zou inderdaad kunnen controleren of de thermostaat goed werkt?
Bij mij duurt het vanaf een koude motor ook een paar minuten.
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 04.04.2014 - 23:52
door Ludo
Een LPi systeem staat volledig los van het koelsysteem.
Op
http://www.volvo850forum.nl vind je veel meer informatie over je vraag.
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 05.04.2014 - 00:14
door Marc Apeldoorn
Ik heb v70 r uit 2004. Schakelt binnen 1 minuut om ook vialle g3
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 05.04.2014 - 13:39
door MarioC70
Als het mengsel te arm is duurt het ook langer voor hij overschakelt.
Als je Volvo van het modeljaar 2000 is,kan het zijn dat de klepspeling te strak staat,hij meet dan een te arm mengsel waar door het langer duurt.
Het is wel degelijk temperatuur afhankelijk ook het over schakelen.
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 05.04.2014 - 14:45
door Johan s60
Ja vd buitenlucht temp, maar niet van het koelwater
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 05.04.2014 - 15:36
door MarioC70
Bij de eerste modellen vialle is het de lambda regeling die het overschakelen regelt,in combinatie met de temperatuur van de motor.
Is het signaal van de lambda niet goed,dan duurt het overschakelen soms wel 5 minuten,.
Lambda sensor meten en kijken of het signaal goed is.
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 05.04.2014 - 15:44
door gvz
dus het zou ook maken kunnen hebben met de stationairafstelling van het bezinemengsel, de uitlaat stinkt behoorlijk naar benzine
in de eerste minuten vóór het overschakelen.
Eén minuut zou heel mooi zijn.
Maar het heeft dus wel met de koelwatersensor te maken begrijp ik.
De tempmeter, gaat netjes naar het"midden"en blijft daar gewoon staan.
Ik blijf het een lastig probleem vinden. ik zoek verder, misschien volgen er nog meer reacties,
vervangen van de termostaatsensor is misschien een optie,als dat niet te kostbaar is.
en de lambdasensor doormeten, ja dat ga ik ook doen, bedankt jongens
Groet, gvz
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 05.04.2014 - 16:03
door MarioC70
Als je de auto uit laat lezen komt de lambda storing er vanzelf uit en welke het is ook.
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 11.04.2014 - 19:34
door DirkV70
Volgens een manual van Vialle hangt de omschakeltijd bij een koude motor af van de volgende voorwaarden:
1. de buiten temperatuur (Bij -20 graden C 6 min, bij 0 graden C 2 minuten)
2. de motor temperatuur
3. het signaal van de I sensor (mengsel informatie)
Mogelijk is je buiten temperatuur sensor defect
Bij een warme motor komen er nog een paar voorwaarden bij maar worden de tijden korter
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 13.04.2014 - 01:11
door gvz
Hoi
hebben we het dan over de sensor voor de temp van de binnenkomende lucht?
Er is ook sprake van een mogelijk defecte of niet goed werkende koelmiddeltemp-sensor toch?
of allebei niet goed werkend, waardoor die manualnormen van vialle inderdaad niet meer gehaald worden, klinkt logisch
merci
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 13.04.2014 - 12:24
door MarioC70
Het probleem van het late overschakelen zit meestal in de lambdasonde regeling,
Signaal verwarming ontbreekt dan meestal..van de lambda..
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 15.04.2014 - 20:19
door gvz
Hoi Allen,
Ging langs de volvodealer, heeft de wagen uitgelezen, geen enkele storing gevonden, niets met de lambda en andere sensors.
hij raadde me aan de lpe eens door te laten meten bij van der Bildt autogas.
Het verhaal van een trage koelvloeistoftemp. zou volgens hem bij dit oudere type v70 [ 1999| best kunnen, hij wist dat niet zeker.
vreemde is dat ik een paar maanden geleden van der Bildt eens belde voor een afspraak, om dat probleem te bekijken, de autogasman
zei toen, bespaar u de rit hiernaar toe, er is niets aan te doen het hoort gewoon zo die lange omschakeltijd. maar op andere 850forum
en anderen die ik erover sprak, is hetwel degelijk een storing en hoort die 4 minuten overschakeltijd alleen maar als de motor koud is.
ik overweeg toch maar eens de tempsensor te vervangen, of te "eisen"dat de gasman die lpe doormeet.
wordt vervolgd
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 15.04.2014 - 23:06
door MarioC70
gvz schreef:
Hoi Allen,
Ging langs de volvodealer, heeft de wagen uitgelezen, geen enkele storing gevonden, niets met de lambda en andere sensors.
hij raadde me aan de lpe eens door te laten meten bij van der Bildt autogas.
Het verhaal van een trage koelvloeistoftemp. zou volgens hem bij dit oudere type v70 [ 1999| best kunnen, hij wist dat niet zeker.
vreemde is dat ik een paar maanden geleden van der Bildt eens belde voor een afspraak, om dat probleem te bekijken, de autogasman
zei toen, bespaar u de rit hiernaar toe, er is niets aan te doen het hoort gewoon zo die lange omschakeltijd. maar op andere 850forum
en anderen die ik erover sprak, is hetwel degelijk een storing en hoort die 4 minuten overschakeltijd alleen maar als de motor koud is.
ik overweeg toch maar eens de tempsensor te vervangen, of te "eisen"dat de gasman die lpe doormeet.
wordt vervolgd
Volgens mij twijfel je aan mijn advies,is niet erg,maar zo kom je er niet uit vrees ik,kost je alleen maar handen vol geld voor niets..
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 19.04.2014 - 23:32
door waver
Hallo GVZ
Ik heb een v70 2,5 20v uit 1997 met hetzelfde probleem. Dit is begonnen na een lpe computerwissel. Ik heb het oude systeem met losse eindtrap.
Mogelijke oorzaken zijn:
- versleten Lamda. Komt te laat in closed loop waardoor de computer denkt dat de motor koud is en pas na de standaardtijd (= 240 seconden) overschakelt op gas.
- Defecte onmgevingstemperatuursensor. Als je hem laat uitlezen geeft ie een temperatuur van -40. Dus pas overschakelen na de standaard tijd
- Motortemperatuursensor is defect/versleten. Schakelt pas over na de standaardtijd.
- LPE is een beetje defect. Gaat in standaardaardloop. = omschakelen na standaardtijd wordt rijk geregeld= hoog lpg verbruik versus normaal verbruik op benzine.
- Verder zijn er nog een hoop andere sensoren die een fout kunnen geven.
Het schijn zo te zijn dat je de standaard omschakeltijd met software kunt aanpassen. Olijve en DMI konden dit echter niet omdat mijn systeem te oud is.
Blijft een beetje een trail en error gebeuren en als je het goed uitzoekt en er is een sensor lui of kapot dan mag je 200 - 300 euro aftikken. Afhankelijk waar je het laat doen.
En of hij nou twee minuten of vier minuten op benzine loopt maakt qua kosten niet zo idioot veel verschil toch? Per start is dat twee minuten= +/- 3km = 0,4 liter benzine = 68 cent - 0,4 liter lpg= 28 cent = 40 cent. 300euro gedeeld door 40 cent is 750 x starten voordat je het hebt terug verdient en dan moet het in een keer de goede sensor zijn. Gewoon lekker door blijven roffelen. Iets langer op benzine is niet slecht voor je motor. In tegendeel zou ik zeggen.
Vrolijk pasen
Bart
Re: lpg-LPI vialle systeem G-3
Geplaatst: 20.04.2014 - 00:22
door gvz
Hoi Bart,
ja zo bekeek ik het ook eigenlijk wel een tijd, tot ik erg veel stadsritten ging maken.
maar je hebt gelijk ,,,het moet niet teveel gaan kosten om het goed te krijgen.
Ik blijf me nog een tijdje verdiepen in de materie, ik leer steeds meer over dit probleem.
Maar dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn heb ik zo langzamerhand wel begrepen.
het is tamelijk complex,
groet..ook fijne paasdagen