Pagina 1 van 1
Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 06.04.2014 - 11:21
door mga1600
Niet dat ik er op dit moment serieus mee bezig ben, ik ben meer dan tevreden met de 240 pk / 320 Nm, maar het viel me op dat Polestar geen tuning aanbiedt voor de T5-Powershift zoals die bijvoorbeeld in mijn XC60 zit.
Vanwaar deze "onthouding"? Weet iemand dat? Andere tuners hebben deze combinatie wel in het pakket zag ik.
Re: Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 06.04.2014 - 12:00
door lint
Misschien volgens Volvo de grenzen van de powershift versnellingsbak bereikt qua koppel en daarom het gevaar van defecten voorkomen.
Re: Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 06.04.2014 - 12:05
door V50 R
Wellicht dat het te maken heeft met de powershift, maximaal aantal NM bereikt. Zoals Lint als aangeeft. Daarnaast biedt polestar alleen het assortiment aan dat volvo goedkeurt, ivm de garantie en de mogelijke concurentie die zou kunnen ontstaan met de eigen motoren. De d4 awd is bijvoorbeeld hetzelfde als de d5 awd, dus als polestar in Nl hier tuning tot 230 pk voor de d4 aanbiedt dan wordt de D5 niet meer verkocht.
Tuning die door andere partijen wordt uitgevoerd zorgt ervoor dat de fabrieksgarantie vervalt. Maar het is je eigen bezit dus het is jouw eigen keuze wat je ermee doet, alleen de powershift is wel de zwakste schakel in je aandrijflijn, houdt daar echt rekening mee! Je kan eens informeren wat de mogelijkheden zijn bij bijvoorbeeld Rica oid. Al lijkt mij het vermogen van de T5 dat je nu hebt al heerlijk!

Re: Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 06.04.2014 - 13:23
door diesel01
V50 R schreef:
Wellicht dat het te maken heeft met de powershift, maximaal aantal NM bereikt. Zoals Lint als aangeeft. Daarnaast biedt polestar alleen het assortiment aan dat volvo goedkeurt, ivm de garantie en de mogelijke concurentie die zou kunnen ontstaan met de eigen motoren. De d4 awd is bijvoorbeeld hetzelfde als de d5 awd, dus als polestar in Nl hier tuning tot 230 pk voor de d4 aanbiedt dan wordt de D5 niet meer verkocht.
Tuning die door andere partijen wordt uitgevoerd zorgt ervoor dat de fabrieksgarantie vervalt. Maar het is je eigen bezit dus het is jouw eigen keuze wat je ermee doet, alleen de powershift is wel de zwakste schakel in je aandrijflijn, houdt daar echt rekening mee! Je kan eens informeren wat de mogelijkheden zijn bij bijvoorbeeld Rica oid. Al lijkt mij het vermogen van de T5 dat je nu hebt al heerlijk!
Je gaat even voorbij aan de 20% regeling.
Van een D4 een D5 maken mag wettelijke niet omdat je meer dan 20% vermogen erbij krijgt.
Rica handeld in opdracht van de opdrachtgever en die is verantwoordelijk, Volvo en Polestar hebben iets meer te verliezen en houden het binnen die 20%.
Waarom ze het niet aanbieden voor een T5 zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de marges niet genoeg zijn voor deze configuratie.
Re: Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 06.04.2014 - 14:44
door V50 R
@diesel01, daar heb je gelijk in, en naast het probleem van de 20% heb je verzekeringstechnisch ook een probleem natuurlijk.
Volvo biedt wel tuning aan voor dit blok van een 2.0t met powershift naar de waarden van de T5.
http://www.polestar.com/nl-nl/performan ... loverzicht
En als ik zie wat rica aanbiedt denk ik dat het blok icm de powershift niet veel marge meer heeft.
Re: Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 06.04.2014 - 14:59
door mga1600
Al lijkt mij het vermogen van de T5 dat je nu hebt al heerlijk!
Is ook zo! En mijn vraag is meer nieuwsgierigheid dan wat anders Het vermogen en "diesel-achtig" koppel is wat mij betreft genoeg! Eerdere Volvo's die ik bezat heb ik wel laten tunen omdat die naar mijn smaak net iets tekort kwamen (C70 2.0T en een V70 D5 163 pk), maar bij deze auto heb ik dat gevoel helemaal niet!
Re: Waarom geen Polestar voor T5-Powershift?
Geplaatst: 07.04.2014 - 09:26
door NielsPHEV
Naar ik altijd heb begrepen is de 2.0 T 4 cil. 203pk mechanisch identiek aan de T gedoopte 2.0 T 4 cil 240 pk. Naast dat een verdere vermogens toename voor de PS een brug te ver zou kunnen zijn lijkt het aannemenlijk dat de motor zelf aan het einde is van waar ie voor ontworpen is. Rica geeft een getuned vermogens toename op van zo'n 10 % wat weinig is voor een turbo benzine.