Pagina 1 van 1
Tuning C70 T5
Geplaatst: 07.04.2014 - 00:55
door c70_ibo
beste medeforumleden,
Ik heb een c70 t5 uit 1998 die ik graag (nog) sneller wil maken.
Er zit al een chiptuning op van rica en een K&N inlegfilter.
Nu heb ik vandaag op een meting gehoord van andere getunde vw golf rijders, dat ik beter een downpipe kan plaatsen en een grotere intercooler.
Heeft iemand hier ervaring mee? scheelt het veel ?
Na plaatsing van een downpipe, moet je ecu daarop aangepast worden?
Met vriendelijke groeten,
Ibo
Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 07.04.2014 - 09:00
door elianmars
De downpipe heb je al, hoor. Dat is gewoon het eerste gedeelte van de uitlaat, vanaf de turbo.
Wat wel merkbaar is, is een dikkere downpipe. De standaard downpipe is 2,5 inch. De meeste "tuning" downpipes zijn 3 inch, waarbij er meestal ook ruimere bochten zijn.
In de downpipe is de katalysator gemonteerd. Bij de meeste 3 inch downpipes zijn sport-katalysatoren gemonteerd. Sommige downpipes hebben geen katalysator. Dat gaat niet altijd goed (foutmelding van de achterste lambdasonde, als deze aanwezig is).
Montage van een grotere intercooler wordt ook vaak gedaan. Als je airco in de auto hebt, zal een dikkere intercooler wat lastiger te monteren zijn. De intercooler zit tussen de koelvloeistof-radiator en de airco-radiator gemonteerd.
Het allerbelangrijkst, voordat je wilt gaan verder tunen, is ervoor te zorgen dat je stage 0 op je wagen hebt. Dat wil zeggen, zorg ervoor dat alles technisch 100% in orde is. Dus vervang in ieder geval poreuze/oude vacuümslangen en slappe intercoolerslangen. Ontsteking controleren en/of vernieuwen. Carterventilatie controleren. Enz, enz....
Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 07.04.2014 - 16:35
door c70_ibo
elianmars schreef:
De downpipe heb je al, hoor. Dat is gewoon het eerste gedeelte van de uitlaat, vanaf de turbo.
Wat wel merkbaar is, is een dikkere downpipe. De standaard downpipe is 2,5 inch. De meeste "tuning" downpipes zijn 3 inch, waarbij er meestal ook ruimere bochten zijn.
In de downpipe is de katalysator gemonteerd. Bij de meeste 3 inch downpipes zijn sport-katalysatoren gemonteerd. Sommige downpipes hebben geen katalysator. Dat gaat niet altijd goed (foutmelding van de achterste lambdasonde, als deze aanwezig is).
Montage van een grotere intercooler wordt ook vaak gedaan. Als je airco in de auto hebt, zal een dikkere intercooler wat lastiger te monteren zijn. De intercooler zit tussen de koelvloeistof-radiator en de airco-radiator gemonteerd.
Het allerbelangrijkst, voordat je wilt gaan verder tunen, is ervoor te zorgen dat je stage 0 op je wagen hebt. Dat wil zeggen, zorg ervoor dat alles technisch 100% in orde is. Dus vervang in ieder geval poreuze/oude vacuümslangen en slappe intercoolerslangen. Ontsteking controleren en/of vernieuwen. Carterventilatie controleren. Enz, enz....
Bedankt voor de informatie, super
Wat is dan eigenlijk meer te adviseren een 100cell of 200cell , is dit een probleem voor de apk keuring?
Ik heb namelijk net de website van europeantuning bezocht: je hebt een downpipe van ferrita met 100cell of een compleet uitlaat van ipd met 200cell
Hoewel die van IPD compleet is, levert ferrita iets meer pk op, waarschijnlijk door de 100cell dacht ik zelf.
Maar inderdaad zoals je zegt, alles moet gecheckt en vernieuwd worden eventueel. Ik heb al een compleet nieuwe onsteking erop gezet, alles was orgineel tot nu toe (uit 1998

)
Nu heb ik ook nog ''de zwakke turbo slangen'' die samengeknepen wordt bij vol gas, ofterwijl intercoolerslangen.
Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 07.04.2014 - 19:52
door LtStone
ik denk niet dat de cat een afkeur zal opleveren, zolang je 4gas meting niet raar wordt. Optisch zal het ontbreken van een cat zeker een probleem geven, maar dat spreekt voor zich. De keureester verwacht dat ding daar nou eenmaal. ik denk niet dat er daadwerkelijk wordt ontleed of het 100, 200 of meer is. Maar ik laat me graag corrigeren.
ik weet je budget niet, maar en met respect, je doet het eigenlijk in de omgekeerde volgorde. Elianmars +1 je moet eigenlijk eerst minimaal investeren in een betere in- en toevoer (filter unit en luchttoevoer buizen) en bij een turbo investeren in betere / vloeiendere - en meestal alu, dan heb je dat knijp probleem direct niet meer - intercooler en turbo buizen ed.
Dan pas aan het grotere werk. Het heeft totaal geen zin om aan de achterkant alles groter te maken en de in- en toevoer gebeurd nog steeds door een "trechter" zeg maar. Kies toch voor een volledige filter unit en niet alleen een inleg, klinkt nog mooier ook! Gewoon doen als je budget dat toelaat want nog zoiets die "warme lucht" discussie is er één van superieur barkruk gehalte; juist voor sukkels. Als je 180 km per uur gaat is de lucht echt niet meer "warm" geloof me.
Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 11.04.2014 - 22:31
door c70_ibo
LtStone schreef:
ik denk niet dat de cat een afkeur zal opleveren, zolang je 4gas meting niet raar wordt. Optisch zal het ontbreken van een cat zeker een probleem geven, maar dat spreekt voor zich. De keureester verwacht dat ding daar nou eenmaal. ik denk niet dat er daadwerkelijk wordt ontleed of het 100, 200 of meer is. Maar ik laat me graag corrigeren.
ik weet je budget niet, maar en met respect, je doet het eigenlijk in de omgekeerde volgorde. Elianmars +1 je moet eigenlijk eerst minimaal investeren in een betere in- en toevoer (filter unit en luchttoevoer buizen) en bij een turbo investeren in betere / vloeiendere - en meestal alu, dan heb je dat knijp probleem direct niet meer - intercooler en turbo buizen ed.
Dan pas aan het grotere werk. Het heeft totaal geen zin om aan de achterkant alles groter te maken en de in- en toevoer gebeurd nog steeds door een "trechter" zeg maar. Kies toch voor een volledige filter unit en niet alleen een inleg, klinkt nog mooier ook! Gewoon doen als je budget dat toelaat want nog zoiets die "warme lucht" discussie is er één van superieur barkruk gehalte; juist voor sukkels. Als je 180 km per uur gaat is de lucht echt niet meer "warm" geloof me.
bedankt voor de info
Maar van openluchtfilter heb ik toch mijn twijfels, als ik al stationair draai met warm motor gaat zeker om de 2min de fan aan en als ik de kap opent krijg ik een hitte golf.
Met een openluchtfilter zou ik dit warme lucht allemaal binnen krijgen??
De orginele unit trekt met buizen slangen lucht vannuit de grill voorraan dit lijkt mij wel iets kouder vooral tijdens rijden??
Maar langzamerhand beetje bij beetje ga ik alles tunen

ik heb een leuk examplaar wat nog super goed in zijn orgineel lak zit en weinig km's.
Met winter wordt hij altijd geschorst en gaat niet de weg op. In de zomer is het daarom fijn om een snel auto in bezit te hebben

Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 11.04.2014 - 22:54
door LtStone
Whoehahaaaaaaaaaaaaa (evil laugther), open lucht filter één woord: DOEN!
(zie projecten LtStone S60)
Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 14.04.2014 - 14:45
door fysiowitteveen
Interessant onderwerp over de zogenoemde 'Stage 0 ' tuning. Ik heb zelf een C70 T5 uit 1998 met 150.00 op de klok.
Ik was zelf al onderweg richting dat Stage 0 verhaal. Hij gaat voor een grote beurt naar Toncars en laat gelijk distributie etc vervangen en gelijk inspectie doen.
Ik wil de Volvo helemaal sterk hebben in de basis, voordat ik begin met het verhogen van vermogen. ( ik heb dit bij mijn Chevy El camino ook gedaan in deze volgorde en dit is 'the way to go' mijn inziens).
Voor de kenners. Is er een voorgestelde volgorde betreft de reparaties? Ik zelf wil nu van distributie richting carterventilatie gaan en dan alle slangen en buizen laten vervangen bij ET.( afwachten wat de inspectie brengt uiteraard ).
Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 14.04.2014 - 16:53
door c70_ibo
LtStone schreef:
Whoehahaaaaaaaaaaaaa (evil laugther), open lucht filter één woord: DOEN!
(zie projecten LtStone S60)
Ik heb je project bekeken, moet zeggen ziet er VET uit !!!

Re: Tuning C70 T5
Geplaatst: 14.04.2014 - 16:55
door LtStone