Noodloop V50 1.6D 2006 80kW/106pk
Geplaatst: 08.04.2014 - 22:04
Na de onfortuinlijke rekening van onze V50, waarbij een verstuiver vervangen is en de zitting van de afgebroken verstuiver opnieuw gefreesd is, is er nu een nieuw probleem: noodloop. Op de terugweg van een woon/werk rit schoot de Volvo in noodloop. Hier is circa 10-15km mee gereden, alvorens de auto op de vluchtstrook herstart te hebben. Na de herstart is het probleem niet teruggekomen.
Hier thuis heb ik er de dag erna even naar gekeken: het viel mij op dat de motor onrustig loopt (hevig bokken/trillen, ook voor een 4-pitter diesel), en het viel me op dat er veel olie rond de turbo en de tweede verstuiver ligt. Nu was het bekend dat de turbo olie lekte, maar nog niet hoeveel. Wat wel onverwacht was, was de olie rond de verstuiver. Ik vermoed nu dat de zitting niet goed gefreesd is (recent, < 3 weken terug, is de tweede verstuiver vervangen omdat deze afbrak bij het vervangen van de pakkingen).
De motor lijkt wat te bonken, maar ik vermoed dat dat komt door een niet meewerkende cilinder (compressieverlies, kapotte verstuiver?). Ook is de turbo denk ik niet goed meer.
Echter, vanwege deze bevindingen wil ik eigenlijk niet met de auto rijden, voordat deze is uitgelezen of even snel gecontroleerd door iemand met iets meer Volvo-ervaring dan ik. Dit vooral om verdere schade te voorkomen (krukas, evt. verstuivers en/of turbo/inlaattraject). Het vervangen van delen (turbo, verstuivers, pakkingen) komt wel goed, maar de diagnose kan ik niet zelf. Lukraak vervangen vind ik hiermee te duur (al is een revisieturbootje maar een honderdje of 3-5; de verstuivers zijn >250/stuk), dus ik wil graag een diagnose.
Is er iemand in de buurt van Alphen aand en Rijn die, eventueel tegen vergoeding, de Volvo kan en wil uitlezen, om zo te proberen te acherhalen waar het probleem misschien in zit?
Hier thuis heb ik er de dag erna even naar gekeken: het viel mij op dat de motor onrustig loopt (hevig bokken/trillen, ook voor een 4-pitter diesel), en het viel me op dat er veel olie rond de turbo en de tweede verstuiver ligt. Nu was het bekend dat de turbo olie lekte, maar nog niet hoeveel. Wat wel onverwacht was, was de olie rond de verstuiver. Ik vermoed nu dat de zitting niet goed gefreesd is (recent, < 3 weken terug, is de tweede verstuiver vervangen omdat deze afbrak bij het vervangen van de pakkingen).
De motor lijkt wat te bonken, maar ik vermoed dat dat komt door een niet meewerkende cilinder (compressieverlies, kapotte verstuiver?). Ook is de turbo denk ik niet goed meer.
Echter, vanwege deze bevindingen wil ik eigenlijk niet met de auto rijden, voordat deze is uitgelezen of even snel gecontroleerd door iemand met iets meer Volvo-ervaring dan ik. Dit vooral om verdere schade te voorkomen (krukas, evt. verstuivers en/of turbo/inlaattraject). Het vervangen van delen (turbo, verstuivers, pakkingen) komt wel goed, maar de diagnose kan ik niet zelf. Lukraak vervangen vind ik hiermee te duur (al is een revisieturbootje maar een honderdje of 3-5; de verstuivers zijn >250/stuk), dus ik wil graag een diagnose.
Is er iemand in de buurt van Alphen aand en Rijn die, eventueel tegen vergoeding, de Volvo kan en wil uitlezen, om zo te proberen te acherhalen waar het probleem misschien in zit?