Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag, die ik niet opgelost krijg, door de vele verschillende meningen.
Ik ben in het bezit van een (waanzinnig fijne) Volvo S60 T5 met het uiterlijk van een S60 R, bj 2001 (mj2002), nou heb ik hier en set velgen staan, waarvan de TÜF van mening is dat ze onder een Volvo zouden moeten passen (de S/V70 v/a 2001), de S80, de XC90), de velgen zijn 8,5x19/5x108/ET42, bandenmaat 235/35/19
Mijn Volvo is daarbij ook zo'n 3,5 cm verlaagd, heeft sportdempers/veren (Bilstein/eibach), niet lang geleden zijn werkelijk alle onderstel/moter/subframe rubbers vervangen door andere(whiteline rubbers), nu rijdt ik nog op 17 inch orginele Volvo velgen met 235/45/17 winterbanden, deze zijn nog prima, en dus zonde om af te rijden nu, die bewaar ik liever voor de winter dus!
Zoals jullie nu zien is dit duidelijk geen kwestie van of het mooi staat (meningen verschillen nou eenmaal, en dat is ook prima), niet over comfort van de auto (dat is al grotendeels weg door de aanpassingen, auto rijdt waanzinnig strak, maar weinig comfort dus).
de vraag is dus, passen de velgen?, of zijn ze passend te krijgen zonder al te ingrijpende aanpassingen?
Ieder advies is welkom.
Groetjes Emille
past't of past't niet?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29913
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het beste is gewoon even kijken of de velgen passen. Als het niet past zijn er aanpassingen mogelijk maar daar zijn de meningen over verdeeld.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
veel originele velgen hebben een ET van 49. Dat wijkt dus af van de velgen die je nu benoemd
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Volvo bied voor dit voertuig geen 19 inch aan dus gaat die redenatie niet op.
ET waarde moet je altijd samen met de breedte zien.
Deze is 8.5 en dus behoorlijk breed zodat de et waarde lager moet zijn dan origineel
Ik zeg dat zou zomaar eens kunnen passen.
De bandomtrek scheelt maar weinig met origineel.
De breedte is wel wat te breed maar meten is weten.
ET waarde moet je altijd samen met de breedte zien.
Deze is 8.5 en dus behoorlijk breed zodat de et waarde lager moet zijn dan origineel
Ik zeg dat zou zomaar eens kunnen passen.
De bandomtrek scheelt maar weinig met origineel.
De breedte is wel wat te breed maar meten is weten.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Met het buitenscherm gaat het sowieso goed. Ik heb 18" imi-pegs met een ET van 43 (7,5J) met een (helaas) te brede en te hoge bandenmaat (245-45-18) en ook 35mm verlaagd onderstel. Tijdens rijden raakt hij nooit het buitenscherm, alleen met sturen raakt hij na 3/4 van de stuuruitslag de kunststof modderkuip. Maar deze wielen zijn 7% te hoog, die van jou slecht 2% en nog iets minder breed. Ik verwacht dat je kunt volstaan met alleen de stuuruitslagbegrenzer iets uit te vullen om aanlopen te voorkomen.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Om na te gaan of ze passen heb je eigenlijk twee dingen; je buitenband en je daadwerkelijke velg.
De buitenband: van een T5 is origineel op een 17" 235/45 R17 dus de 235/35 R19 is een "passende" band. je effective snelheid gaat wat omhoog want de omtrtek is meer. Maar het valt nog binnen de toegenstane één procent. Bijv snelheid teller 100 = 100,5 of zo lol je gaat dus geen bonnen krijgen
Het wiel: een 8,5 kan een 235 om, dus geen probleem, liefst een 8 dan "bolt" een eventuele velgbeschermer mooier over de rand, maar goed geen ramp.
5x108, mooi dus de bouten passen ook.
De ET van 42 kan een zorgenkindje zijn. origineel is 49 dus een afwijking van 7 dat is wel écht de rand opzoeken, goed de afwijking is naar buiten dus gaan als het goed is niet tegen de binnenkant van je modderkap oplopen, maar misschien wel tegen de buitenkant. Ach het kan goed vallen ik kan op dat ene punt afwijking geen negatief advies afgeven. als je verlaging heel erg bruut is moet je wel goed nadenken over de ET kijk van 49 naar 42 is écht op de rand, het wordt spannend (ook voor de lagers enzo).
Overigens ontbreekt de naaf, origineel 65,1, is die van de nieuwe velgen kleiner dan krijg je een probleem. is die groter dan kan je met ringen gaan werken (wat ik je ten zeerste afraad - ondanks wat iedereen zegt - moet je eigenlijk enkel velgen nemen met een passende naaf - rest van het wiel heeft marges, maar bij de naaf moet je het echt niet willen!)
Goed mijn advies afgaande op het bovenstaande: what the hell, doen! Bruut is Good
!
De buitenband: van een T5 is origineel op een 17" 235/45 R17 dus de 235/35 R19 is een "passende" band. je effective snelheid gaat wat omhoog want de omtrtek is meer. Maar het valt nog binnen de toegenstane één procent. Bijv snelheid teller 100 = 100,5 of zo lol je gaat dus geen bonnen krijgen

Het wiel: een 8,5 kan een 235 om, dus geen probleem, liefst een 8 dan "bolt" een eventuele velgbeschermer mooier over de rand, maar goed geen ramp.
5x108, mooi dus de bouten passen ook.
De ET van 42 kan een zorgenkindje zijn. origineel is 49 dus een afwijking van 7 dat is wel écht de rand opzoeken, goed de afwijking is naar buiten dus gaan als het goed is niet tegen de binnenkant van je modderkap oplopen, maar misschien wel tegen de buitenkant. Ach het kan goed vallen ik kan op dat ene punt afwijking geen negatief advies afgeven. als je verlaging heel erg bruut is moet je wel goed nadenken over de ET kijk van 49 naar 42 is écht op de rand, het wordt spannend (ook voor de lagers enzo).
Overigens ontbreekt de naaf, origineel 65,1, is die van de nieuwe velgen kleiner dan krijg je een probleem. is die groter dan kan je met ringen gaan werken (wat ik je ten zeerste afraad - ondanks wat iedereen zegt - moet je eigenlijk enkel velgen nemen met een passende naaf - rest van het wiel heeft marges, maar bij de naaf moet je het echt niet willen!)
Goed mijn advies afgaande op het bovenstaande: what the hell, doen! Bruut is Good

V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03.09.2013 - 22:41
- Locatie: Drenthe
Hallo allemaal weer,
Ik ben iig wel weer het een en ander wijzer geworden over de velgen, en wat ik er op uit maak is, dat ik het maar gewoon ga proberen dus , ik probeer even een foto bij te sluiten, zodat jullie iig weten om welke het gaat (daar zitten ze dus nog onder mijn vorige auto), deze peugeot heeft dezelfde diameter naafgat (65,1) als een Volvo overigens.
Mocht het passen, of passend te krijgen zijn, zal ik tzt ff weer een foto plaatsen, ook weer handig voor als er vragen in de toekomst over zijn dan
Allemaal bedankt voor de antwoorden
Groetjes Emille
P.S: De naaf kapjes worden dan dus aangepast hoor!
Ik ben iig wel weer het een en ander wijzer geworden over de velgen, en wat ik er op uit maak is, dat ik het maar gewoon ga proberen dus , ik probeer even een foto bij te sluiten, zodat jullie iig weten om welke het gaat (daar zitten ze dus nog onder mijn vorige auto), deze peugeot heeft dezelfde diameter naafgat (65,1) als een Volvo overigens.
Mocht het passen, of passend te krijgen zijn, zal ik tzt ff weer een foto plaatsen, ook weer handig voor als er vragen in de toekomst over zijn dan

Allemaal bedankt voor de antwoorden
Groetjes Emille
P.S: De naaf kapjes worden dan dus aangepast hoor!

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Diezzel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.