S60 D5 welk koppel/versnelling/rpm met caravan 1500kg

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

dg ed,

ik begrijp wat je schrijft. Voor mij is dat koppelverhaal net te bevatten zo gezegd. ( foutje in de opvoeding ) ( alpha opleiding ) :roll:

Ik bedoel dat ik technisch niet helemaal kan volgen dat de koppelkromme afneemt als de toeren te hoog komen. :?

Maar duidelijk is dat je de D5 wurgt met 2000t zoals je schrijft.
Ik doe met de automaat terugschakelen als ik omhoog moet met caravan.
Ga ik met 100km-2200toeren( D) nr 2500toeren(4) en dat voelt beter.

gr bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een diesel is natuurlijk wel ontworpen om bij een laag toerental een enorm koppel te kunnen leveren. Echt wurgen doe je hem niet bij 2000 toeren, en stuk zal hij er niet van gaan, maar zeker is dat de motor bij een hoger toerental minder zwaar wordt belast.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Da's nog niet zo zeker...
Je verhaal klinkt plausibel, maar is het helaas niet helemaal.
Een motor wordt bij een hoog toerental toch wél zwaar belast, maar dan op een andere manier dan waar je aan denkt.
Bij een hoog toerental ontstaat namelijk veel meer hitte in de lagerschalen en andere wrijvingspunten dan bij lagere toerentallen. Door die hitte en het hoge aantal omwentelingen ontstaat net zo goed slijtage.
Als je weliswaar met een laag toerental veel kracht vraagt, zal er ook veel druk op de lagers komen maar dit levert uiteindelijk een vergelijkbare situatie op als met te hoge toerentallen veel kracht vragen.

Té is dus niet goed: te hoge en te lage toerentallen: niet goed voor de motor en de bak.

En: de koppelkromme loopt immers na een bepaald toerental terug. Da's niet voor niks.
Als je een automaat hebt, schakelt ie altijd op het ideale moment. Een fervente handschakelaar kan het best dezelfde schakelmomenten aanhouden als een automaat, want het is een bekend feit dat automaten minder slijten dan handbakken. Dat is dus een klein stukje nadat de koppelkromme naar beneden gaat.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Helemaal mee eens dat te hoge toerentallen ook niet goed zijn, al zal dat bij een diesel geen grote rol spelen (immers max 4500 toeren).
Wat zeker een rol speelt bij de belasting van het drijfwerk is dat de gasdruk bij hogere toerentallen de opwaartse kracht van de zuiger opvangt. Bij hele lage toerentallen is er immers alleen een hoge kracht omlaag (de verbrandingsdruk), maar weinig opwaartse kracht van de zuiger die aan de drihfstang trekt. Je zult zien dat bij hoge belastingen en hoge toerentallen de verhouding gewoon het beste is, en de belasting op het drijfwerk het laagst. Ik praat dan niet over deellast, maar vollast natuurlijk. Dat het drijfwerk bij een hoog toerental zeer hoog is zonder belasting blijkt wel uit het feit dat veel (race) motoren sneuvelen bij terugschakelen en afremmen op de motor. Dat gaat ook weer minder op voor diesels omdat de toerentallen gewoon veel lager zijn, en dus de zuigerdruk een veel grotere rol speelt met die enorme koppels.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat van die racemotoren is toch omdat ze te hoge terentallen maken? Bij terugschakelen gaat het toerental plotseling gigantisch omhoog.
In werkelijkheid zijn het de lastwisselingen die de boosdoeners zijn + de hoge toeentallen. Door terug- of opschakelen, te vaak plotseling gas los e.d., dáár slijt het spul van. Kijk maar naar die jongens met die brommertjes die constant aan hun gashendel draaien omdat dat toer staat in hun onderwereld. Even later moeten ze weer wat (laten) repareren.
Vooral bij lichtere motoren zijn de hoge toerentallen en de lastwisselingen funest.
grotere motoren kunnen meer hebben en slijten minder snel en kunnen dus heel goed veel kr8 leveren met wat lagere toerentallen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik zou ook in de bergen in 4 of soms wel in 3 gaan rijden, dit i.v.m. de thermische en mechanische belasting van de draaiende delen.
Bij 100 kmh (een comfortabele snelheid met caravan) in vier draait de motor net boven de 2000 rpm, dit is een perfect toerental voor een D5 met een kar d'r achter.
Lawaai maakt het nauwelijks meer, en vergeet niet dat er 1000+ kg achter hangt met de nodige luchtweerstand. Vergeet niet om je oliepeil na een paar duizend km te controleren !!! Met een hut erachter en in de bergen zal de motor wel iets olie verbruiken, i.g. meer dan normaal.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Jaja, maar dat spreekt voor zich: dat is bij hoge belasting, dus terugschakelen (en minder hard rijden, dus ook minder toeren).

het ging mij om de normale manier van rijden: dan is het beter hogere toerentallen te vermijden door gewoon tijdig op te schakelen. Motor kan het aan (behalve bij stijle hellingen) en brandstofverbruik is beter...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
mevo
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 15.10.2005 - 23:43
Locatie: Limburg-Belgie

Wij ook net terug van vakantie met onze S60 D5 aut.+ caravan van ruim 1500kg.
De D5 trekt er geweldig aan vooral berg op,op linker baan voorbij vrachtwagens en langzame caravan trekkers een genot.
Ongeveer 2000km gereden door Frankrijk en met 100 tot 110 km/uur loopt hij het mooiste,op de cruice control loopt hij dan in 5 de versnelling.
Berg op duurt het langer voor hij terug schakeld dan wanneer hij niet op de cruise control staat.Berg op leek het mij beter dat hij wat meer toeren maakte,dus dan even van de cruise control af.
Het verbruik is wel heftig,ik denk 600km op een tank,normaal 1:15 a 1:16
2x340-2x480-850-S80-S60 toch een beetje freak dus.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

De slijtage bij veel toeren is toch juist hoger:? Hoe meer toeren hoe meer slijtage in ieder geval voor de zuigerveren/zuiger/cilinder. De belasting voor de versnellingsbak en koppeling is bij veel toeren wel lager volgens mij.

Je hoeft hem met een automaat niet snel terug te zetten in zijn 4 alleen als de automaat continu uitzichzelf blijft switchen tussen 4 en 5 is het wel een oplossing. De automaat zal vanzelf een kickdown maken als die merkt dat de auto moeite heeft om bv een berg op te klimmen. Als het goed is zou de automaat het ideale schakelmoment moeten bepalen als het ding zijn werk goed doet :D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

mmmm, dat idiale schakelmoment is volgens mij afgesteld op gebruik zonder zware aanhanger.

In theori zou het wel moeten. Maar als je Luik omhoog gaat in zijn D op 1750 toeren......
en gewicht 3300kg :shock:
gevoel zegt dan ff schakelen met de automaat.
'2200toeren en 90 km omhoog is ook mooi..toch :D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De automaat gebruikt in de bergen zelfs zijn lock-up om af en toe even wat tussengas te produceren om de toeren goed te houden. Af en toe gooit ie de lock-up los om even iets meer toeren te maken als dat beter voor de motor is. Als de hellingen wat stijler worden, gooit ie pas een lagere versnelling erin.
Dat kun je met een handschakelbak nooit simuleren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Wil je zeggen dat je gewoon in de "D" moet blijven rijden?
Berg op ook als je rond de 1800 t trekt? :o

Eh die lock-up, zou je dat kunnen uitleggen. ( functie-werking ) :roll:

bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik rij in de bergen met een volbeladen auto met een aanhanger van zo'n 600kg erachter. Met een loeizware caravan kan het wel eens anders zijn.

De lock-up wordt normaal bij ongeveer 70-80km ingeschakeld (op vlak terrein). Dan is er een vaste verbinding tussen de beide wervelkamers van de automaat en loopt ie dus een stuk zuiniger. Ook is er dan aan beide zijden (inlaatzijde van de automaat en uitgaande kant) een gelijk toerental.

In de bergen kan de automaat bij een hoge belasting 2 dingen doen: terugschakelen of eventjes de lock-up eraf.
Terugschakelen is een flinke stap terug en erg veel toeren erbij.
De lock-up even eraf betekent een procent of 10-15 meer toeren bij een gelijke snelheid. Dit duurt altijd kort: de automaat gebruikt het als een soort tussengas.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

O ja, bergopwaarts kun je best in de D blijven rijden, de automaat doet de rest.
Bergafwaarts is dat minder verstandig: dan zijn de 3-2-L vaste versnellingen altijd te prefereren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lock-up werkt in de 4 hoogste versnellingen hoor, dus ook in 2-4!

En nog even terugkijkend op de opmerking dat een auto bij hoge toeren altijd meer slijtage heeft dan bij lagere: lees mijn verhaaltje dan eens een paar posti8ngs terug. Als je bij die hogere versnelling veel meer koppel er tegenaan moet gooien wordt de motor weldegelijk veel zwaarder belast, en is het beter om terug te schakelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Maar dat is een uitzondering op het gewone rijden.
Je stelde aanvankelijk dat het in normale omstandigheden beter was om met wat meer toeren dan in een hogere versnelling te rijden. En juist dat levert integendeel meer wrijving en slijtage op.
En daarom hebben ze een automaat (een didactische vergelijking) dus niet zo afgesteld.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Heb (net als vorig jaar) een flink deel van mijn vakantie met mn 2.5D in zijn 5 gereden met een snelheid van +/- 100km/uur bij 1900 t/min, bij een bergje op wel even een tandje terug maar vrijwel nergens boven de 3500 t/min uitgeweest.
(Heb ooit een D5 gehad die min of meer dezelfde cijfers had)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het klopt uit mijn praktijk dat de "D" gewoon blijft gaan berg op
en vanzelf terug schakelt als nodig is.

Maar inderdaad voelt het wel eens niet goed als je een stevige helling doet in de D en 1800 toeren.

We gaan het weer mee maken in Noorwegen.
Hellinkje af regel ik altijd handmatig om zoveel mogelijk op de motor af te remmen.

Nog ff en dan weg......vakantie :D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Battlecruiser S80 schreef:Maar dat is een uitzondering op het gewone rijden.
Je stelde aanvankelijk dat het in normale omstandigheden beter was om met wat meer toeren dan in een hogere versnelling te rijden. En juist dat levert integendeel meer wrijving en slijtage op.
En daarom hebben ze een automaat (een didactische vergelijking) dus niet zo afgesteld.
Spraakverwarring :wink:
Het topic ging over rijden met een caravan in de bergen, en daar heb ik mijn stukje over gemaakt. Een (zeer) zware beasting voor de motor dus. In dat geval zeg ik dat je beter terug kunt schakelen en de motor wat meer toeren laten maken, dan wurgen in de hoogste versnelling. Bij een vlakke weg is dat natuurlijk onzin en heb je volkomen gelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Aha, komen we elkaar toch weer tegemoet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”