Pagina 1 van 2

245 GLT uit 1983

Geplaatst: 23.05.2014 - 14:20
door sander69
Gisteren een 245 GLT uit 1983 opgehaald in de kleur zilver metalic. ( ik zal eens kijken hoe ik hier een foto kan plaatsen )

de overdrive moest ik met mn pink induwen/aantikken ( kinderen vorige eigenaar hadden het knopje eraf gesloopt )

toen ik naar huis reed deed de overdrive het nog perfect; gisteravond ging echter alleen het lampje branden van de overdrive, maar verder niks meer...

weet iemand wat dit kan zijn?

edit: even gezocht hier en al iets gevonden... ^_^

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 23.05.2014 - 19:57
door lint
Controleren van de bedrading van de bediening van de overdrive en een nieuw knopje plaatsen.

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 23.05.2014 - 21:10
door mga1600
Geweldig.....een overdrive!
Vroeger heb ik veel met overdrives gereden op andere merken uit de 60-er jaren zoals MG, Jaguar en Austin-Healey. Het is een geweldig principe maar was in die auto's vaak slecht uitgevoerd en had veel liefdevolle aandacht nodig. Ik kan alleen uit mijn ervaring met die auto's reageren, heb nooit een Volvo-overdrive mogen ervaren, maar aangezien de overdrive zelf hetzelfde is (Laycock) zal mijn veelvuldig gepruts van vroeger hier ook wel ongeveer kloppen.....


In de eerste plaats: weet je zeker dat de versnellingsbak in de juiste versnelling stond en er aan de andere logische voorwaarden voldaan was toen de overdrive weigerde? Hij werkt namelijk alleen als de omstandigheden kloppen!

Een haperende overdrive (wat frequent het geval was) had op die Engelse auto's meestal iets simpel elektrisch als achterliggende oorzaak. Ofwel het had te maken met een kapotte of zwakke magneetspoel (solanoid) in de overdrive zelf (soms) ofwel met een probleem in de externe bedrading (meestal). In die auto's zat vaak een ingewikkeld soort logica ingebouwd die betrekking had de stand van het gaspedaal, de gekozen versnelling (werkte alleen op de 3e en 4e, of alleen op de 4e versnelling) en de aan/uit schakelaar. Bij een type Jaguar zat er ook nog een schakelaar tussen die op de temperatuur van het koelwater werkte. Meestal viel de overdrive af als de koppeling of rem aangeraakt werd. Dat alles werd met veel draden en schakelaars gerealiseerd en daarbij met een aantal externe relais. Bij Engelse auto's was al die elektrische "troep" van het verschrikkelijke fabrikaat Lucas (dat in liefhebbers kringen ironisch beter bekend staat als "The King of Darkness") en daar was eigenlijk altijd wel wat van stuk. De overdrive zelf was daarentegen eigenlijk onverwoestbaar en is bij die auto's altijd van het fabrikaat Laycock, volgens mij is dat hetzelfde als Volvo gebruikte. Ik ken het schema niet wat Volvo gebruikte niet om de Overdrive aan te sturen, weet ook niet wat voor componenten er werden toegepast maar ik zou aan de hand van zo'n schema de boel eerst eens systematisch doormeten. Relais, kabels, kabelverbindingen, schakelaars etc. Vergeet niet de situatie goed na te bootsen, dus versnelling in de juiste stand etc. Als dat alles in orde is en de solanoid (magneetspoel) onder de juiste condities toch niet reageert is vervanging daarvan waarschijnlijk nodig.

Succes en plezier

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 26.05.2014 - 15:27
door sander69
een kennis van me heeft het e.e.a. nagekeken, het lampje springt alleen aan in zn 4; hij hoort de relais tikken, dus dat is goed.... zou nog kunnen dat er te weinig olie in de versnellingsbak zit?

hij gaat binnenkort op de brug om dit na te kijken...

waar zit het reservoir voor de versnellingsbak; kan onder de motorkap niks vinden iig..

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 26.05.2014 - 17:46
door lint
De versnellingsbak heeft geen los reservoir, de olie zit in de bak zelf met een niveau en aftapplug. Misschien is het wel zo verstandig om een werkplaatshandboek te kopen, daar staan dit soort zaken allemaal in.

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 07.06.2014 - 15:20
door sander69
opgelost!

er zat idd een stekkertje los onder de auto.. stekker goed aangedrukt, testen, opgelost.... later weer opnieuw starten, weer niks.....:(

bleek het andere stekkertje afgebroken te zijn...maar even een nieuw stekkertje aangezet en alles doet het weer perfect!!

edit: ben op zoek naar het knopje wat op de versnellingspook zit van de overdrive; heeft iemand dit nog ergens liggen of anders de hele knop?

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 07.06.2014 - 16:06
door sander69
Afbeelding

Na een half uur zwoegen is het eindelijk gelukt om een foto van mijn 245 GLT te plaatsen...:)

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 07.06.2014 - 16:11
door Stinky
Mooi!

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 07.06.2014 - 17:12
door lint
Dat is inderdaad een hele fraaie 245.

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 07.06.2014 - 18:52
door sander69
dank je!

ben er dan ook erg blij mee.... gisteravond een hondenrek opgehaald; had er 1 gehaald, maar die bleek van type na '88 te zijn... dus gisteren even naar Barendrecht om een goede te halen voor type '83.

de 2 rechterdeuren hebben last van de bekende roestplekken onderin; vorige week 3 deuren gehaald ( 1 reserve ); echter in de kleur mintgroen..... vriend van me heeft een schade herstel bedrijf, waar de deuren binnenkort in de juiste kleur gespoten worden.

volgende week andere schokdempers achter eronder, aangezien hij een beetje doorveert....

langzaam maar zeker knappen we deze op tot een perfect exemplaar....:)

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 07.06.2014 - 19:33
door BlackcurrantV70
Toch een klasse auto he, zo een 240, geniet ervan en met respect behandelen !

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 14.06.2014 - 23:01
door sander69
ik heb een nieuw 3e remlicht besteld, maar volgens mij mis ik iets..

weet iemand of je nog iets anders nodig hebt, bv een steun om hem in te hangen ofzo?
het lijkt erop dat je hem ergens op moet schuiven; dit zat echter niet bij het remlicht.....

het zou fijn zijn als iemand een foto heeft van het bevestigingsmateriaal....

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 14.06.2014 - 23:59
door Stinky

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 15.06.2014 - 12:08
door sander69
top, dank je wel!

heeft iemand weleens een nieuw ( origineel volvo ) 3e remlicht besteld?

zat er toen ook bevestigings materiaal bij; bij mij dus niet?

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 21.06.2014 - 17:14
door A_A
Fraaie auto!
Veel plezier er mee !

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 21.06.2014 - 22:44
door sander69
Dank je wel!

ik ga maandag 4 deuren halen in dezelfde kleur.....
weer een item van mijn to do lijst af.

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 03.07.2014 - 20:12
door sander69
lint schreef: De versnellingsbak heeft geen los reservoir, de olie zit in de bak zelf met een niveau en aftapplug. Misschien is het wel zo verstandig om een werkplaatshandboek te kopen, daar staan dit soort zaken allemaal in.
ben op zoek naar een haynes manual in het Nederlands, maar is niet te vinden. Mocht iemand dit nog hebben liggen en hem kwijt willen, dan hoor ik het graag.

heb ondertussen ook een 244 gl uit 84 aangeschaft, dus lijkt me idd wel handig om zo'n boek te hebben...

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 03.07.2014 - 20:59
door lint
Haynes boeken zijn altijd in het Engels.

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 04.07.2014 - 22:23
door sander69
lint schreef: Haynes boeken zijn altijd in het Engels.
voel me nu net zo'n dombo..... :'(

er zijn toch ook van die boeken in het Nederlands. ik heb dat een tijd geleden eens gezien dacht ik

Re: 245 GLT uit 1983

Geplaatst: 04.07.2014 - 22:54
door lint
Bedoel je de beroemde vraagbaken van vroeger, die zijn in het Nederlands maar veel minder uitgebreid dan de Haynes boeken.