Pagina 1 van 2

Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 13:35
door Pim
Het verbaast mij een beetje dat hierover nog geen topic is geopend, dus dan doe ik het maar :-)
Of beter :-(

Vanaf vandaag, 1 juni 2014, zijn de tarieven voor laden namelijk behoorlijk verhoogd.
Zie ook het bericht van New Motion: http://www.thenewmotion.com/laden/vanaf ... ew-motion/

Ze noemen het "transparant", "variabel" en "duidelijk" maar eigenlijk is het een ordinaire prijsverhoging.
Niet alleen de tarieven worden verhoogd, maar ook de structuur.

Voorbeeld.
De laadpaal die bij mijn huis in de buurt staat, kostte mij 0,28 Euro per kwh.
Uitgaande van een "volle tank" van 11 kwh is dit dus 3,08 Euro.

Nu betaal je een starttarief van 0,61 Euro en daarna 0,35 Euro per kwh.
Een tankbeurt kost dan dus 4,46 Euro! Een verhoging van 45%.

Let op: deze verhoging geldt alleen in de meest ideale situatie (helemaal leeg naar helemaal vol).
In de praktijk laad ik ook vaak 1 of 1,5 uur. Ben ik bijvoorbeeld bij een klant op bezoek, hang ik de auto even aan het infuus.
Of je gaat even winkelen en parkeert 2 uurtjes waar een mooie laadvoorziening is.
Voorheen kreeg ik er ongeveer 3 kwh in, dat is dan 0,84 Euro.
Nu is dat dus 3*0,35 + 0,61 = 1,66 Euro. Een verhoging van 98%!

Met de verhoging van 0,28 naar 0,35 heb ik op zich niet zoveel problemen.
Alles wordt duurder en er zijn nog valide argumenten voor te bedenken ook.
Alleen het starttarief maakt mij best wel boos. Het gaat mij niet om de 61 eurocent, die kan ik best wel missen, maar dit gaat om misschien wel 200 keer 61 eurocent op jaarbasis. En dan is het jammer.
Een benzinestation rekent toch ook geen starttarief voor gebruik van de infrastructuur??


Dus: !!!!!!!!!!!!!!!



PS: iemand die reageert met "je hebt al zoveel fiscale voordelen gehad, wees niet zo gierig" kan zich onthouden van commentaar.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 13:44
door V70/2.4D/2003
Wat je beschrijft is feitelijk de economische truc. Je begint met iets aan te bieden, liefst om niet maar soms ook tegen een geringe vergoeding. Zodra de meute die er gebruik van gaat maken zich aan het gebodene heeft verbonden c.q. er in meer of mindere mate van afhankelijk is, gooi je de prijzen omhoog.

Maar neem van mij aan, al kost de diesel 3 euro, een liter benzine 5 euro en een Kwh een euro, tanken en opladen blijven we toch wel doen. Berust in uw lot, mijn waarde. We zijn tenslotte allemaal verneukt.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 13:58
door Magliaveli
Alleen wordt zo het rijden op diesel weer goedkoper, kijk maar eens hoe lang dat dat gaat duren voor er niemand meer aan de stroom hangt. Schiet een beetje zijn doel voorbij zo (het algehele doel van beter voor milieu, niet het doel van geld verdienen)

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 14:06
door Paul
Ik heb hier geen bericht gehad van de Nuon. Starttarief vind ik ook echt heel vervelend als dit inderdaad zo is.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 14:41
door lint
Het is weer de beroemde ouderwetse truc, eerst mensen lekker maken en dan de prijs verhogen. Hier is de extra truc dat niet alleen de stroomafname duurder wordt maar de grootste prijsverhoging komt door het starttarief.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 15:17
door RichieB
@Pim: ik heb hier niet helemaal niets over gehoord van Nuon. Je kan natuurlijk altijd overstappen.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 15:30
door lint
Heeft overstappen wel zin, als een aanbieder de prijzen hoger maakt volgen de anderen vaak snel.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 15:37
door RichieB
Hier staat een beperkt overzicht van een aantal nieuwe prijzen.

In de algemene voorwaarden van Nuon staat niets over prijzen of prijsverhogingen. De algemene voorwaarden horen bij een contract. Dat heb ik niet, wel een E-mail "Bevestiging van uw abonnement" met daarin: "1 x Nuon Basis Oplaadabonnement €0,28 per kWh" en "Kosten op basis van verbruik (kWh)". Dus totdat ze me vertellen dat dit abonnement is veranderd zit ik goed. Dit abonnement kan je op dit moment ook nog afsluiten op de website van Nuon.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 15:44
door friend
Aangezien andere aanbieders nog niets van zich hebben laten horen denk ik niet dat de basistarieven per 1-1-2014 gewijzigd zijn, maar dat The New Motion heeft gedacht dat ze dit voor hun huidige klanten er doorheen kunnen drukken.
Mijn advies is toch naar een ander uit te kijken. Zelf ben ik zeer tevreden met TravelCard alles in één: laden, brandstof (ook buitenland), autowassen, P+R/OV, ....

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 17:03
door Pim
Magliaveli schreef: Alleen wordt zo het rijden op diesel weer goedkoper, kijk maar eens hoe lang dat dat gaat duren voor er niemand meer aan de stroom hangt. Schiet een beetje zijn doel voorbij zo (het algehele doel van beter voor milieu, niet het doel van geld verdienen)
Ja, dit denk ik dus ook.
Als uitgaat van het meest positieve scenario (helemaal volladen als de accu helemaal leeg is, bereik 45 kilometer).
Dan zit je dus op zo'n 0,10 Euro per kilometer aan stroom.
Diesel zit rond 1,45 Euro per liter. In het meest ongunstige geval rij ik 6,0l/100km (in de praktijk +/- 5,8l/100).
Dat is omgerekend ongeveer 0,087 Euro per kilometer.

Voor nu heb ik maar een pas aangevraagd van Nuon :-)

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 17:25
door Paul
Heel goed!

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 01.06.2014 - 22:38
door jrkalf
Kijk, er heeft er zich al een rekenmeester over opgewonden en het uitgerekend. Laat ik nu zeker nog rond de 1,40 tanken.
Die rekensom is verdraaid snel gemaakt. Zo loont de SAVE knop zometeen ook weer. Ondanks wat alle milieufreaks er van zeggen.


Voor nu: WEG bij the new Motion, snel naar Nuon en als die wat aan de prijzen doen zoeken naar een volgende.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 02.06.2014 - 08:32
door Marc Apeldoorn
Ach, lekker belangrijk die electriciteits prijzen. Blijven laag, alleen wat dubbeltjes opstart tarief. Zolang de overheid electriciteit als melkkoe niet heeft ontdekt is er niets aan de hand. Accijnsverhogingen van fossiele brandstoffen hakken er veel meer in

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 02.06.2014 - 12:16
door IkeV70
Mail van Nuon:

Nuon voert per 1 juli 2014 prijswijzigingen door voor de Nuon oplaadabonnementen.

Prijswijziging oplaadabonnementen
Per 1 juni 2014 rekent aanbieder Stichting E-laad/EVnetNL hogere prijzen door aan Nuon. De kosten voor het laden met het Nuon Basis en Business Oplaadabonnement bij een oplaadpunt van aanbieder Stichting E-laad/EVnetNL worden daardoor hoger: €0,61 starttarief per laadsessie en €0,35 per kWh. Voor het opladen bij oplaadpunten van alle andere aanbieders blijven de tarieven ongewijzigd. Hieronder vallen de aanbieders Nuon, Essent, EV-Box, ANWB, The New Motion, Ballast Nedam en Eneco.

Overzicht nieuwe prijzen
Om u een volledig beeld te geven van de geldende tarieven per 1 juli 2014 treft u hieronder het complete overzicht van de prijzen.

Nuon Basis Oplaadabonnement:
- Bij Stichting E-laad/EVnetNL: €0,61 starttarief en vervolgens €0,35 per kWh
- Bij alle andere aanbieders: €0,28 per kWh

Nuon Business Oplaadabonnement:
- Bij Stichting E-laad/EVnetNL: €0,61 starttarief en €0,35 per kWh
- Bij de overige aanbieders gelden de tarieven conform de Fair Use Policy: tot 500 kWh €89,95 per maand en boven de 500 kWh €0,34 per kWh

Bovengenoemde prijzen zijn inclusief BTW.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 02.06.2014 - 13:07
door RichieB
Ik heb de mail van Nuon ook gehad, en die is een stuk duidelijk dan die van The New Motion. Het is dus zaak om laadpalen van E-laad/EVnetNL te mijden. Ik vermoed echter dat dit de meeste publieke palen zijn.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 02.06.2014 - 13:36
door Marelli
Ik wilde net een laadkabel gaan aanschaffen, maar nu laat ik dat maar even. Met deze tarieven kan dat nooit uit.
Thuis laden blijft het goedkoopst (€0.21) tenminste totdat er één of andere heffing (accijns) gaat komen....

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 03.06.2014 - 08:37
door knakworst
Hier een wellicht nog betere indicatie:

http://www.movenience.nl/pdf/laadpuntex ... _laden.pdf

Over deze prijsverhogingen lijkt niet echt nagedacht. Het is wel moeilijk te verteren dat je voor thuis via de goedkoopste aanbieder 0,20 euro per kwh betaalt (6 cent stroomkosten, rest is BTW en energiebelasting, transportkosten zijn nihil vanwege belastingteruggave), terwijl voor het opladen van de auto gemiddeld 0,30 euro betaald moet worden. 50% opslag voor de infrastructuur... Bij brandstoffen zijn dat een enkele centen per liter. Dat verschil is mij gevoelsmatig te groot.

Dit zal er toe leiden dat mensen die de relatief goedkopere plugins gaan nemen (denk aan de aankomende GTE's etc. (die wonen vast bovengemiddeld vaak in appartementen) straks veel meer geneigd zijn op benzine te rijden. Enige escape is dat de werkgever blijft pushen omdat het veelal leasebakken zijn.

Ook het starttarief is onbegrijpelijk. Even kort bijladen wordt zo gestraft. Ze zouden lange laadbeurten moeten straffen, bijvoorbeeld dat als je > 6 uur staat, je 0,50 euro per uur betaalt. (en dan bijvoorbeeld de tijd van 0:00 tot 7:00 uur 's ochtends niet meerekenen ofzo, voor de mensen die 's avonds laat inpluggen. Dat lijkt mij veel logischer dan een starttarief.

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 03.06.2014 - 09:50
door IkeV70
knakworst schreef: Ook het starttarief is onbegrijpelijk. Even kort bijladen wordt zo gestraft. Ze zouden lange laadbeurten moeten straffen, bijvoorbeeld dat als je > 6 uur staat, je 0,50 euro per uur betaalt. (en dan bijvoorbeeld de tijd van 0:00 tot 7:00 uur 's ochtends niet meerekenen ofzo, voor de mensen die 's avonds laat inpluggen. Dat lijkt mij veel logischer dan een starttarief.
De prijsaanpassing is vermoedelijk niet bedoeld om beter laadgedrag te motiveren...

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 03.06.2014 - 12:34
door rsnhakan
Met de nieuwste update is die €0,61 starttarief verdwenen. Prijs per kwh is €0,29 geworden.

Edit: blijkbaar is de starttarief wel aanwezig bij sommige laadpalen. Ook de prijzen per kwh zijn anders. Vreemd?

Re: Substantiële prijsverhogingen publiek laden

Geplaatst: 04.06.2014 - 09:05
door knakworst