Versnellingsbak perikelen
Geplaatst: 03.06.2014 - 22:38
Een hele tijd terug heb ik de schakelbusjes laten vervangen (Ph I, 2000) omdat er wel erg veel speling in de versnellingen zat. Daarna schakelde hij weer wat strakker maar niet super, vooral de 5 was lastig in te leggen.
Vorige maand APK laten doen, en toen kwam men erachter dat de versnellingsbak olie lekte. Dit heb ik zelf kunnen zien, een groot gedeelte van de olie zat aan de onderkant van de auto, naar achter gewaaid tijdens het rijden. Dit is verholpen maar daarna was de 5e versnelling bijna helemaal niet meer te gebruiken (pook blokkeerde bij het proberen te gaan naar 5). Alleen bij hogere snelheiden, zeg maar 90+ ging ie redelijk soepel naar 5. Bij 120 helemaal zonder problemen.
Begin deze week teruggeweest toen bleek dat er iets niet goed was met de onlangs vervangen schakelbusjes. Dit is onder garantie van de eerste reparatie gefixt. Hoera, 5 werkt weer zoals het zou moeten... MAAR... de garage deelde mij mee dat de 2e versnelling problemen heeft. En inderdaad, er is kunst- en vliegwerk nodig om em in z'n 2 te krijgen.
Probleem is dat het volgens de garage niet aan de schakelbusjes of mechanisme ligt, maar in de bak zit. Volgens mij betekent dit slecht nieuws.
Nu hoop ik niet dat straks de 2e versnelling helemaal gaar is, want dan wordt het helemaal een ellende. Dus ik ben bang dat als ik dit opgelost wil hebben, dat de hele versnellingsbak eruit moet en gerepareerd/gereviseerd of vervangen moet worden.
Nu heb ik 2 vragen hierover:
1) Is het te voorspellen of de 2e versnelling er helemaal aan zal gaan? Heeft iemand hier ervaring mee? Ja, de bak heeft weer olie.
2) Kan het gerepareerd worden en wat zijn ongeveer de kosten? Mijn gok is een paar duizend euro, heb t nog niet gevraagd bij de garage.
Gezien de km. stand en leeftijd lijkt het met niet rendabel de reparatie uit te voeren als mijn gok over de kosten enigszins klopt...
Alvast bedankt voor de reacties
Vorige maand APK laten doen, en toen kwam men erachter dat de versnellingsbak olie lekte. Dit heb ik zelf kunnen zien, een groot gedeelte van de olie zat aan de onderkant van de auto, naar achter gewaaid tijdens het rijden. Dit is verholpen maar daarna was de 5e versnelling bijna helemaal niet meer te gebruiken (pook blokkeerde bij het proberen te gaan naar 5). Alleen bij hogere snelheiden, zeg maar 90+ ging ie redelijk soepel naar 5. Bij 120 helemaal zonder problemen.
Begin deze week teruggeweest toen bleek dat er iets niet goed was met de onlangs vervangen schakelbusjes. Dit is onder garantie van de eerste reparatie gefixt. Hoera, 5 werkt weer zoals het zou moeten... MAAR... de garage deelde mij mee dat de 2e versnelling problemen heeft. En inderdaad, er is kunst- en vliegwerk nodig om em in z'n 2 te krijgen.
Probleem is dat het volgens de garage niet aan de schakelbusjes of mechanisme ligt, maar in de bak zit. Volgens mij betekent dit slecht nieuws.
Nu hoop ik niet dat straks de 2e versnelling helemaal gaar is, want dan wordt het helemaal een ellende. Dus ik ben bang dat als ik dit opgelost wil hebben, dat de hele versnellingsbak eruit moet en gerepareerd/gereviseerd of vervangen moet worden.
Nu heb ik 2 vragen hierover:
1) Is het te voorspellen of de 2e versnelling er helemaal aan zal gaan? Heeft iemand hier ervaring mee? Ja, de bak heeft weer olie.
2) Kan het gerepareerd worden en wat zijn ongeveer de kosten? Mijn gok is een paar duizend euro, heb t nog niet gevraagd bij de garage.
Gezien de km. stand en leeftijd lijkt het met niet rendabel de reparatie uit te voeren als mijn gok over de kosten enigszins klopt...
Alvast bedankt voor de reacties
