Pagina 1 van 1
Banden omleggen, aan te bevelen?
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:31
door josas
Mijn voorbanden hebben een profieldiepte van ong. 2.6 mm.
De achterbanden ong. 4.2 mm.
De banden voor en achter zijn enigzins gecupt.
Nu wil ik ze omleggen, van voor naar achter, ivm aankoop andere auto binnen half jaar.( Ga dus geen geld uitgeven aan nieuwe)
Zal ik het qua rij/stuur gedrag goed merken? Of is er nagenoeg geen verschil....
Wordt de auto een dweil op de weg, cq is het veilig genoeg?
(bv. waar kom ik het eerst mee in de slip; slechte voor-of achterbanden?)
jos
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:33
door NOS
je hebt nog profiel op je banden dus grip heb je nog wel eventjes. Met 2.6 mm wordt het wel krap bij de apk
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:38
door josas
Hij's net voor een jaar gekeurd, dus da's okee.
Jij zegt, niet nodig, omleggen? Met de herfst en winter voor de deur?
Het verschil in profieldiepte tussen vorig jaar en nu, is ong. 1,5 mm...voor dan, he.
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:42
door menjo
2,6 mm zou ik vervangen (met de herfst en winter voor de deur). Helemaal als ze ook nog gecupt zijn.
EDIT: Hmm niet het hele bericht gelezen

Over waar de beste banden moeten verschilt iedereen van mening. Ik denk dat je het het beste kunt laten zoals het nu is, dan hou je gewoon het weggedrag waarmee je bekend bent.
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:47
door 480S60
Beste Josas,
In jouw geval zou ik de banden zeker niet omleggen. Met het weer zoals we dat vandaag hebben is de kans op aquaplaning groot. In de situatie die je nu hebt kunnen je achterwielen het beste het water afvoeren en je voorwielen het minst goed. Dit moet je zo laten omdat je veel meer communicatie met je voorwielen (stuur en aandrijving) hebt dan met je achterwielen.
Als je ze omwisselt en je voelt daarna aquaplaning op je voorwielen reken dan maar dat je achterwielen al veel langer aan het aquaplanen waren. Dat heb je dan gewoonweg niet door. Mocht je dan een stuurbeweging moeten maken met aquaplaning op he achterwielen heb je een gokkans van 50% op de kant waarlangs je achterkant voorbij gaat komen. Want voorbij komen doet hij dan zeker.
Dus lekker laten zo die bandjes. Of desnoods, koop voor weinig nieuwe banden zet die achter en zet je huidige achterbanden weer voor. Je moet je beste banden in ieder geval achter hebben voor je eigen veiligheid.
Een tweede voorbeeldje hiervan is als je wielen blokkeren. Dat kan je thuis proberen met een speelgoedautootje op een zelf gemaakt hellinkje. Als je voorwielen blokkeren blijft de auto rechtdoor glijden. Als je achterwielen blokkeren gaat je achterkant of links of rechts voorbij komen.
CONCLUSIE: ZET ALTIJD JE BESTE BANDEN ACHTER!!
(ookal beweert de dealer en de bandenboer anders. Van de slipinstructeur heb ik dit overtuigend bewezen geleerd.)
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:49
door NOS
Duidelijk dus. lekker zo laten die banden.
een half jaar kan dat nog best
Geplaatst: 26.06.2006 - 10:50
door menjo
480S60 schreef:
CONCLUSIE: ZET ALTIJD JE BESTE BANDEN ACHTER!!
(ookal beweert de dealer en de bandenboer anders. Van de slipinstructeur heb ik dit overtuigend bewezen geleerd.)
Precies, dit is ook mijn mening. Mijn bandenboer zei overigens hetzelfde (Euromaster).
Geplaatst: 26.06.2006 - 11:04
door josas
Dank voor deze uitleg, Arjen en anderen!
Da's ook wat ik enigzins vrees wanneer ik de huidige banden omleg; het veranderende rijgedrag.
Ik hou het in de gaten; mocht ik binnen een half jaar geen andere auto 'gevonden' hebben, dan komen er 2 nieuwe.
(Banden van achter naar voor en de nieuwe naar achteren!)
jos
Geplaatst: 26.06.2006 - 11:06
door NOS
probleem opgelost!
Geplaatst: 26.06.2006 - 17:52
door BlackWolf
Om te bevestigen; Ik heb ook ooit (ong. 12 jaar geleden) in Assen een slip cursus gehad en daar werd het ook gezegd dat de auto eigenlijk door de achterwielen aangestuurd wordt in de bocht en zoals gezegd beste banden dienen achter gemonteerd worden.
Geplaatst: 26.06.2006 - 17:54
door ps-amazon
klopt helemaal, als er verschil is, de beste banden altijd achter
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:14
door Remon
Als je banden voor en achter gecupt zijn, veranderd er toch niets als je ze omlegt? Ik zou persoonlijk de banden die je voor op zet even uit laten balanceren en dan gewoon doorrijden. Scheelt weer enkele € die je voor een ander uitgeeft.
Geplaatst: 26.06.2006 - 20:55
door marissen
klopt helemaal, als er verschil is, de beste banden altijd achter
Zo zie je maar.... nooit te oud om te leren!! Thanks!!