Pagina 1 van 3
Volvo rijden is duur?
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:19
door Barracuda_82
In oktober 2005 heb ik een S40 bi-fuel uit 2001 aangeschaft. Dure aanschaf, maar ik dacht dat ik met zo'n nieuwe auto nog wel effe vooruit kon zonder kosten. Valt een beetje tegen dus. Net telefoontje gehad van de garage dat de kosten van mijn grote beurt ongeveer rond de 750 euro uit zullen komen. Gecombineerd met de kapotte remmen van vorige week (375 euro) kom ik over de 1000 euro uit aan onderhoudskosten!
En wat is wordt er dan allemaal wel niet gedaan voor al dat geld?
- Pollenfilter schoon gemaakt
- Luchtfilter vervangen
- Oliefilter vervangen
- Aircovloeistof opnieuw vullen (155 euro!)
- Nieuwe remschijven voor
- Nieuwe remblokjes voor
update:
- Distributieriem vervangen (eigenlijk voor 90k km ipv de 120 waar ik nu op zit)
En misschien moeten de kleppen nog gesteld worden omdat de auto stationair niet lekker loopt :?
Volvo for life......
Re: Volvo rijden is duur?
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:23
door menjo
Barracuda_82 schreef:
En wat is er dan allemaal wel niet gedaan voor al dat geld?
- Pollenfilter schoon gemaakt
- Luchtfilter vervangen
- Oliefilter vervangen
Zit dat niet bij de prijs van de beurt in?
Re: Volvo rijden is duur?
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:29
door Barracuda_82
menjo schreef:Zit dat niet bij de prijs van de beurt in?
Geen idee. Ik weet alleen dat die airco vullen 155 euro kost. Ik heb net gevraagd wat de totale kosten zullen zijn en die waren rond de 750 euro. Ik ben benieuwd wat er straks allemaal op de factuur zal staan, want ik vind het wel een belachelijk hoog bedrag.
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:31
door emielkosse
Bij welke dealer ben je in onderhoud dan? Er zit nl veel verschil in tussen officieel volvo garage en volvo-specialist, de laatste is vaak heel erg duur
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:37
door Barracuda_82
Ik heb de auto in onderhoud bij garagebedrijf Van Bunningen uit Horssen. Zij zijn ex-volvo dealer en tegenwoordig dealen ze alleen nog Honda's.
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:37
door zwolly
beurt ong 300 euro
aircovullen 155 euro
remschijven en blokken ong 300 euro
lijkt me toch normaal bij de dealer, der zijn wel duurdere dealers. en hier op het forum is er vast wel iemand die heel goed in kleppen stellen is enzo
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:38
door MathijsT4
Volvo-specialist is goedkoper dan officiƫle dealer.
Maar ik vind het ook een heel hoog bedrag!
Als er nou nieuwe banden bij zaten oke...
Laat maar eens weten wat er straks op de factuur staat ja.
EDIT: remmen had ik gemakshalve overheen gelezen. Dus ik sluit me bij zwolly aan... autorijden is gewoon duur. En Volvo zal ook niet bij de goedkoopste merken horen.
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:40
door Barracuda_82
Vorige week toen mijn remmen kapot (lees: verbrand) waren heb ik na de reparatie eens de Volvo dealer in Oss (Vos) opgebeld en gevraagd wat het kost om daar 2 schijven en bijbehorende blokjes te laten vervangen en dat kwam volgens de man aan de telefoon neer op ongeveer 320 euro. Bij mijn garage was dat 375 euro. Bij mijn garage zijn ze natuurlijk ook wat tijd kwijt geweest met de 'diagnose' dus ze veel duurder is die nu ook weer niet.
Ik zit er aan te denken om dadelijk met de uiteindelijke factuur naar de Volvo dealer te gaan en te vragen wat dezelfde 'behandeling' bij hun gekost zou hebben. Of kan ik dat niet maken?
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:42
door menjo
zwolly schreef:beurt ong 300 euro
aircovullen 155 euro
remschijven en blokken ong 300 euro
Als ik het goed begrepen heb staan die schijven en blokken los van de 750 euro?
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:43
door Barracuda_82
menjo schreef:zwolly schreef:beurt ong 300 euro
aircovullen 155 euro
remschijven en blokken ong 300 euro
Als ik het goed begrepen heb staan die schijven en blokken los van de 750 euro?
Klopt.
Zit er trouwens veel verschil tussen de tarieven van Volvo-dealers onderling? Hebben die geen vaste prijzen afgesproken?
Geplaatst: 26.06.2006 - 15:44
door emielkosse
Waarom niet, dan weet je toch voor de volgende keer waar je aan toe bent. Bovendien kun je de proijzen die normaal voor een beurt gehanteerd worden wel opvragen, die liggen namelijk vast, excl de extra onderdelen enzo.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:01
door Barracuda_82
Trouwens:
Toen ik vanacht de auto bij de garage voor de deur parkeerde had ik de sleutel al door de brievenbus gegooid voordat ik de auto op slot had gedaan (heel stom, maar goed). Maar toen kreeg ik dus de auto niet meer op slot. Ik kon de deuren wel allemaal een voor een op slot doen en dichtgooien, maar de kofferbak kreeg ik niet dicht zonder afstandsbediening. Als ik op de automatische deurvergrendeling drukte ging ie na een seconde meteen weer open.
Is er een trucje om de auto gewoon centraal te vergrendelen zonder de afstandsbediening of sleutel?
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:12
door 480S60
Volgens mij moet je dan binnen op de achterbank gaan zitten en dan reiken naar het knopje in de deur om de deuren centraal te vergendelen. Daarna stap je gewoon uit via een achterdeur. Deze kan je altijd los dicht doen en dan ben je klaar.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:30
door Barracuda_82
480S60 schreef:Volgens mij moet je dan binnen op de achterbank gaan zitten en dan reiken naar het knopje in de deur om de deuren centraal te vergendelen. Daarna stap je gewoon uit via een achterdeur. Deze kan je altijd los dicht doen en dan ben je klaar.
Dat had ik al geprobeerd, maar helaas werkt dat dus niet.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:31
door menjo
Eenmaal op slot kun je van binnen niet meer naar buiten. ADAC kerel vertelde mij dat ze veel problemen hadden met Volvos die op een of andere manier op slot waren gegaan (automatisch na x minuten niet starten?) met de sleutels in de auto.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:34
door 480S60
Bij de nieuwste Volvo's moet je dan ff bellen naar Volvo zelf. Met de GSM die in je auto zit kunnen ze dan bij opgave van je persoonlijke wachtwoord via de GSM verbinding de deuren weer openen.
Ook kunnen ze er inbraken mee detecteren en dan gaan ze bellen naar je auto om uit te vinden of de rechtmatige eigenaar wel toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de auto op dat moment.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:43
door Barracuda_82
menjo schreef:Eenmaal op slot kun je van binnen niet meer naar buiten. ADAC kerel vertelde mij dat ze veel problemen hadden met Volvos die op een of andere manier op slot waren gegaan (automatisch na x minuten niet starten?) met de sleutels in de auto.
Als ik de deuren niet open nadat ik hem van het slot heb gehaald gaat ie na een tijdje automatisch op slot, maar als je de deur eenmaal open hebt gehad moet je hem echt met de sleutel weer dicht doen.
Wat ik net trouwens bedacht: misschien had ik het palletje van het slot in de kofferklep met de hand om kunnen zetten en hem dan in het slot kunnen gooien. Misschien werkt dat wel.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:46
door menjo
Barracuda_82 schreef:menjo schreef:Eenmaal op slot kun je van binnen niet meer naar buiten. ADAC kerel vertelde mij dat ze veel problemen hadden met Volvos die op een of andere manier op slot waren gegaan (automatisch na x minuten niet starten?) met de sleutels in de auto.
Als ik de deuren niet open nadat ik hem van het slot heb gehaald gaat ie na een tijdje automatisch op slot, maar als je de deur eenmaal open hebt gehad moet je hem echt met de sleutel weer dicht doen.
Ah ja dat is waar ook. Maar dat in combinatie met de zeer slechte corrosiebestendigheid van de deur schakelaars zouden wel eens kunnen zorgen dat je je eigen sleutels opsluit

Geplaatst: 26.06.2006 - 17:07
door Barracuda_82
Net weer een telefoontje gehad van de garage...
Nadat ze de distributieriemkap open gemaakt hadden bleek dat er al scheurtjes in de riem zaten. Nadat de monteur in de boeken had gekeken bleek dat de riem bij mijn model (bi-fuel) al op 90.000 vervangen had moeten worden. Daar zit ik nu al bijna 30.000 kilometer overheen.
Dus komt er nog een dag werk bij voor het stellen van de kleppen (als dat nodig blijkt te zijn, moet nog gemeten worden) en voor het vervangen van de riem.
Geplaatst: 26.06.2006 - 17:26
door menjo
Distributieriem vervangen gewoon na 160000km hoor, net als de andere benzinemotoren, behalve de GDI. Het kan best zijn dat er scheurtjes in zitten, maar als die monteur dat kan zien dan kan jij het ook, dus vragen of hij het je eerst laat zien.