CEM probleem Achterwisser defect
Geplaatst: 16.06.2014 - 21:54
Mijn eerste post en tevens gelijk met een probleem,
Ik heb sinds kort een V40 gekocht uit 1999/2000 en ineens houd de ruitenwisser achter er mee op. dus ik denk ach laat ik even meten en jawel hij geeft op de stekker in de achterklep bij de motor wel 12V puls en 12V continue, mijn conclusie de motor defect. Ik ga op zoek naar een 2de handsje en vind op MP een mooie voor maar 4 tientjes en denk joh probleem opgelost. Euhhhh niet dus, nog steeds doet ie het niet, ik ga verder zoeken en denk bij mezelf nou dan moet het de schakelaar zijn en ga op zoek naar een nieuwe schakelaar handel, jep via de onderdelenlijn een goeie gebruikte voor 25 euro, die geplaatst en wat denk je...probleem niet opgelost. ruitenwisser doet het nog steeds niet.
Na dit probleem mondeling in persoon te hebben toegelicht bij de Volvo dealer in Harderwijk ( Broekhuis ) vertelde de werkplaats chef mij dat hij dit nog nooit had mee gemaakt en dat hij niet weet waar het aan kan liggen. Het was een al wat oudere man tegen de 60 aan en vertrouwde op zijn ervaring.
Eigenwijs als ik ben ben ik toch verder gaan zoeken omdat ik wel bij het omzetten van de schakelaar een klik hoorde na 5 a 15 seconden onder het stuur. Ik zie daar 2 relais en die zijn allebei hetzelfde dus haal er 1 uit schakelaartje om en nog die tik dus haal de andere er uit en schakelaar om en nog die tik. Omdat ze allebei hetzelfde zijn even omgeruild met elkaar en ruitenwisser achter doet het nog niet. dus niet 1 van die 2 relais defect.Ik ben half op mijn ruig met mijn hoofd onder het dashboard gekropen en die schakelaar aan en uit gaan zetten ik ontdekte dat er boven het zekeringenkastje ook nog meer relais zijn maar daar kwam dat tikje niet vandaan totdat ik doorhad dat het tikje uit de CEM kwam(Centrale Elektronica Module) toen ben ik verder gaan kijken op internet en kwam tegen dat dat ding 450 euro kost, nu heb ik gelezen dat je die relais van de achterwisser kan los solderen en er een nieuwe op kan plaatsen en zo de werking van de achterwisser weer kan herstellen. Goed wat mij verbaast is dat die werkplaats chef dit niet wist en dit probleem niet kende, ik begrijp ook online dat het ook softwarematig ingelezen moet gaan worden na het herstellen van die relais. wat is waar? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een 2dehands CEM kopen en die aan de stekkers pluggen en doet alles het dan zonder problemen ( tenzij de gekochte CEM ook defect is natuurlijk ) of moet hij ook geprogrammeerd worden?
inmiddels ben ik al wat eurojes verder en zoek dus een goede oplossing. Weet iemand hoe ik dit het beste aanpak? voordat de vraag komt ik heb alle zekeringen door gemeten en er is er geen 1 stuk. Het Module nummer is 30859699
Thanks alvast Evert
Ik heb sinds kort een V40 gekocht uit 1999/2000 en ineens houd de ruitenwisser achter er mee op. dus ik denk ach laat ik even meten en jawel hij geeft op de stekker in de achterklep bij de motor wel 12V puls en 12V continue, mijn conclusie de motor defect. Ik ga op zoek naar een 2de handsje en vind op MP een mooie voor maar 4 tientjes en denk joh probleem opgelost. Euhhhh niet dus, nog steeds doet ie het niet, ik ga verder zoeken en denk bij mezelf nou dan moet het de schakelaar zijn en ga op zoek naar een nieuwe schakelaar handel, jep via de onderdelenlijn een goeie gebruikte voor 25 euro, die geplaatst en wat denk je...probleem niet opgelost. ruitenwisser doet het nog steeds niet.
Na dit probleem mondeling in persoon te hebben toegelicht bij de Volvo dealer in Harderwijk ( Broekhuis ) vertelde de werkplaats chef mij dat hij dit nog nooit had mee gemaakt en dat hij niet weet waar het aan kan liggen. Het was een al wat oudere man tegen de 60 aan en vertrouwde op zijn ervaring.
Eigenwijs als ik ben ben ik toch verder gaan zoeken omdat ik wel bij het omzetten van de schakelaar een klik hoorde na 5 a 15 seconden onder het stuur. Ik zie daar 2 relais en die zijn allebei hetzelfde dus haal er 1 uit schakelaartje om en nog die tik dus haal de andere er uit en schakelaar om en nog die tik. Omdat ze allebei hetzelfde zijn even omgeruild met elkaar en ruitenwisser achter doet het nog niet. dus niet 1 van die 2 relais defect.Ik ben half op mijn ruig met mijn hoofd onder het dashboard gekropen en die schakelaar aan en uit gaan zetten ik ontdekte dat er boven het zekeringenkastje ook nog meer relais zijn maar daar kwam dat tikje niet vandaan totdat ik doorhad dat het tikje uit de CEM kwam(Centrale Elektronica Module) toen ben ik verder gaan kijken op internet en kwam tegen dat dat ding 450 euro kost, nu heb ik gelezen dat je die relais van de achterwisser kan los solderen en er een nieuwe op kan plaatsen en zo de werking van de achterwisser weer kan herstellen. Goed wat mij verbaast is dat die werkplaats chef dit niet wist en dit probleem niet kende, ik begrijp ook online dat het ook softwarematig ingelezen moet gaan worden na het herstellen van die relais. wat is waar? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een 2dehands CEM kopen en die aan de stekkers pluggen en doet alles het dan zonder problemen ( tenzij de gekochte CEM ook defect is natuurlijk ) of moet hij ook geprogrammeerd worden?
inmiddels ben ik al wat eurojes verder en zoek dus een goede oplossing. Weet iemand hoe ik dit het beste aanpak? voordat de vraag komt ik heb alle zekeringen door gemeten en er is er geen 1 stuk. Het Module nummer is 30859699
Thanks alvast Evert