Pagina 1 van 1

Temperatuurmeter

Geplaatst: 26.06.2006 - 22:09
door joachim
Hey hallo, ff voorstellen: Ik ben Joop,34 jaartjes jong en sinds 3 maanden
in het bezit van een 440 2.0 Glt bj 1994.
Mijn vraag is als volgt,
De wijzer van mijn temperatuurmeter komt niet meer uit de hoek.
Ik heb de (let op, leuk woord voor scrabble) koelvloeistoftemperatuurmeter al vervangen en ook de thermostaat.
Ik heb gisteren een kapotte radiateur gehad en hij werd behoorlijk heet, mede doordat de thermoschakelaar stuk was.
Uit veiligheidsoverwegingen wil ik toch graag mijn temperatuurmeter aan de praat krijgen zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden.
Zelf denk ik een draadbreuk maar ik weet niet waar die draad eindigd.
Kan iemand van jullie me daarmee helpen?????
En waar zit mijn lambdasonde?? :D
Groetjes
Joop

Geplaatst: 27.06.2006 - 00:08
door roever
Werkt je benzinemeter wel naar behoren? Deze zitten namelijk samen op een printje. Als die wel werkt zal het niet aan het printje liggen, maar kan het nog aan de meter liggen of idd een kabelbreuk.

Wellicht is het de moeite om de klokkenunit een keer uit het dasboard te halen en te kijken of alle aansluitingen achter op de klok nog goed zijn?

Je Lambda sonde zit trouwens op de bovenkant van de uitlaat, op het eerste rechte stuk nadat het spruitstuk van de motor komt, net voor de dikkere platte bak (de kat.)... Is makkelijk te vinden als je onder de auto staat / ligt, is een omhoogstekende stekker op je uitlaat.

Geplaatst: 27.06.2006 - 01:44
door marten77
Heb je al naar je (motorblok)temperatuur-sensor gekeken ?
Zit als het goed is aan de rechterkant (bestuurderskant) van de motor.
Je kunt ook even nakijken of je een melding krijgt, van een fout-code.

Marten77

Geplaatst: 27.06.2006 - 07:36
door wpee
Zit de kabel naar de sensor uberhaupt wel vast?
Wim

Geplaatst: 27.06.2006 - 17:52
door joachim
wpee schreef:Zit de kabel naar de sensor uberhaupt wel vast?
Wim
Ja de kabel zit vast en er is gisteren een nieuwe sensor in gezet.
Als ik weet waar het andere uiteinde van de kabel naar toe gaat,
kan ik hem doormeten.
Ik heb al gekeken naar evt. foutmeldingen maar de enige melding die ik krijg is 2-3-2 wat betekent dat de brandstofmengsel te rijk of te arm is.
Niets te maken dus met de koelvloeistoftemperatuursensor!
In mijn eerste post gaf ik al aan dat ie wel eens uit de hoek dus er is wel eens een verbinding.
Nog steeds is mijn allereerste gedachte een kabelbreuk maar ik wil wel graag weten wát en wáár ik moet meten.

Geplaatst: 27.06.2006 - 22:39
door wpee
Nou dat weet ik niet,
Als de sensor te koud voelt... dan wordt door de injectie het mengsel iets rijker gezet. Als de motor dat toch warm is loopt hij veel te rijk....
TsjaK.

Loop het toch maar even na.
Sensor draad gaat naar achterzijde van je klokken, dus deze moet je wel verwijderen. Bij mijn volvo (440 gl carb 1989) wordt het wijzertje "aangedreven" door een plaatje met bimetaalwerking.

Wim

Geplaatst: 28.06.2006 - 17:38
door joachim
Oké dank je wel wpee, ik ga het eens uitzoeken.
Ik wist namelijk niet de draad rechtstreeks naar de meter gaat.
Zou ook zo kunnen zijn (net als bij een hyundai scoupe) eerst naar een unit
gaat de de waarde van de sensor vertaald en dan naar de meter stuurd.
Nu weet ik tenminste waar ik kan gaan zoeken.