Pagina 1 van 1
440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 22.06.2014 - 22:22
door Tramp
Dag mensen,
Ik ben van de week met mijn oude trouwe 440 uit 1995 (een phase 2 dus) naar de autokeuring geweest. Hij is afgekeurd voor roest aan het subframe. Ook moet er een stofhoes vooraan vervangen worden.
De auto heeft 188 000 km, en rijdt verder perfect. De enige andere opmerking op het keuringsformulier is ivm de bekende roest aan de wielkasten achteraan.
Maar het subframe vervangen is dus een hoop werk (in Nederland mag je dat lassen, hier in België alleen volledig vervangen). Mijn vaste garagist wil er geeneens aan beginnen, omdat hij geen idee heeft hoe lang eraan bezig te zijn, wat er kan afbreken, wat er niet meer los kan door ouderdom etc. Hij raadt me aan een andere te kopen.
Aangezien ik pas verhuisd ben, ben ik ook hier in de buurt eens gaan vragen, daar schatte men het op kost qua uren iets van 500 euro, plus ik moet zelf het subframe aanleveren (occasie schat ik dat dat iets van een 100 euro zal zijn).
Maar ik weet niet of het gezien de leeftijd van de wagen nog de kosten loont. En als ik het toch laat doen, en alles duurt véél langer dan verwacht, wordt het wel heel erg kostelijk...
Zijn er hier mensen die hun subframe (laten) vervangen hebben?
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 23.06.2014 - 00:32
door Tramp
Bijkomend: qua eventuele vervanging kijk ik dan vooral richting v40.
Maar raak ik dan mijn 440 nog kwijt in deze staat, en wat kan ik er nog voor vragen?
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 26.06.2014 - 21:55
door Schilder
Hoi,
Ik weet niet in hoeverre staat de subframe of positie verroest is, als dit te lassen is zonder demontage, zou ik (toch) zoiets niet erop maar erin lassen (alsof er niets gebeurd is).
Als de auto is afgekeurd en je wilt een andere, hier in Nederland betaald een sloop/demontagebedrijf tussen de €25-€75,- ongeveer.
Schilder
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 27.06.2014 - 11:25
door MarioC70
Subframe vervangen is anderhalf uur werk,dus zo spannend is het niet...
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 27.06.2014 - 23:42
door Tramp
Lassen mag en kan in Nederland, maar is in België dus verboden. En aangezien ze alleen herkeuren op de afgekeurde punten, en dus dat subframe écht wel goed gaan bekijken, is dat geen optie.
Vervangen anderhalf uur werk? Mijn beide garagisten spraken van een dag werk... Aangezien er zoveel op dat subframe rust wat allemaal los moet, en aangezien alles na 19 jaar aardig vast zal zitten, en je ook het risico loopt bij loswrikken iets anders te beschadigen...
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 28.06.2014 - 09:03
door wpee
lassen heb ik ook gedaan, geen probleem.
Ligt wel aan de plek waar het zit of dit uitvoerbaar is.
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 29.06.2014 - 18:57
door Rsport
Laten lassen, tectiel erover zodat het niet opvalt en dan ergens anders laten keuren?
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 30.06.2014 - 23:05
door Tramp
Rsport schreef:
Laten lassen, tectiel erover zodat het niet opvalt en dan ergens anders laten keuren?
Mag dus niet in België. Ten eerste mag het subframe sowieso niet gelast worden, en ten tweede moet de herkeuring in hetzelfde keuringsstation gebeuren als waar de afkeuring plaatsvond.
Nuja, lassen is denk ik sowieso geen optie, want het gaat eigenlijk om het hele subframe wat in meerdere of mindere mate aangetast is.
Een vervangend subframe is eigenlijk niet zo duur, en voor de rest is mijn auto in prima staat. En ik rijd er héél graag mee. Maar ik vrees toch dat de werkuren wat te zwaar gaan doorwegen in de kosten hier.
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 02.07.2014 - 23:52
door Tramp
Update : ik krijg eigenlijk nogal tegenstrijdige reacties...
Waar ik werk is er ook een garage. Bij navraag daar was de reactie 'oei, subframe. Daar rust zó veel op. Als je dat wil vervangen is dat minstens 1 of 1,5 dag werk...'
Ik heb ook gemaild naar een officiële Volvo garage. Ik liet er niet mijn 'gewoon' onderhoud doen (wegens makkelijker vlakbij in een alle-merken garage), maar kwam er wel eens indien het iets Volvo-specifieks betrof, en was er steeds tevreden van.
Aangezien ik denk dat een Volvo-garage waarschijnlijk meer ervaring heeft met dit specifieke model, en het voor een alle-merken garagist wat meer zoeken is.
Bij Volvo gaven ze me een richtprijs van 300 euro voor vervangen, indien ik zelf het vervangende subframe zou aanleveren.
Vind de inschatting qua benodigde werkuren dus nogal verschillen...
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 03.07.2014 - 17:24
door MarioC70
Tramp schreef:
Lassen mag en kan in Nederland, maar is in België dus verboden. En aangezien ze alleen herkeuren op de afgekeurde punten, en dus dat subframe écht wel goed gaan bekijken, is dat geen optie.
Vervangen anderhalf uur werk? Mijn beide garagisten spraken van een dag werk... Aangezien er zoveel op dat subframe rust wat allemaal los moet, en aangezien alles na 19 jaar aardig vast zal zitten, en je ook het risico loopt bij loswrikken iets anders te beschadigen...
Jou garage is niet helemaal lekker ,het is max 2 uur werk het subframe vervangen,zou een andere garage zoeken als ik jou was..
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 04.07.2014 - 00:44
door Schilder
MarioC70 schreef:
Tramp schreef:
Lassen mag en kan in Nederland, maar is in België dus verboden. En aangezien ze alleen herkeuren op de afgekeurde punten, en dus dat subframe écht wel goed gaan bekijken, is dat geen optie.
Jou garage is niet helemaal lekker ,het is max 2 uur werk het subframe vervangen,zou een andere garage zoeken als ik jou was..
Onzin,
Zij gaan echt niet met een vergrootglas kijken of het subframe ingelast is, als het goed ingelast en afgewerkt is zie je daar niets van, ook in België verdoen ze geen overbodige tijd met keuren.
Schilder
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 15.07.2014 - 00:20
door Tramp
Maar ik heb het subframe gezien op de brug, en het is dus niet 1 plek die verroest is, maar echt het hele subframe. Wel vreemd, omdat verder aan de onderkant er nergens in die mate roest te bespeuren valt. Maar een stuk inlassen is dus écht geen optie.
Qua vervanging heeft de officiële Volvo garage de mening ook bijgesteld, en aangegeven dat het best wel duurder kan uitvallen indien alles vast zit qua ouderdom.
Ik geloof best dat het vervangen op zich, als je de auto kent, maar een paar uur kost. Maar dat is dan in het ideale scenario als alles vlotjes los gaat. Maar als alles vast zit door ouderdom, men eventueel nog iets anders stuk maakt door te gaan wringen...
Trouwe 440 staat hier nog op de oprit. Als het kon hield ik hem (19 jaar! Had 'm graag 20 zien worden...). Maar ik vrees intussen dat de meest realistische optie toch een andere kopen zal zijn...
Spijtig dat de mindere carrosserie het dus haalt op de goede motor.
Re: 440 afgekeurd voor roest subframe
Geplaatst: 13.08.2014 - 02:10
door sleutelaar
Bijzonder, ik heb twee 4 series rond rijden (300k en 250k) en de subframes zijn nog ok. Ik heb wel sinds ik ze heb voor elke apk bitac her en der zitten spuiten.
Voor het reparatie bedrag heb je een andere 4 serie voor de deur staan.