Pagina 1 van 1
verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 23.06.2014 - 21:58
door prodigy
Mijn V50 1.6d van 2007 heeft het op een zuipen gezet. Meer dan een jaar heb ik heel constant 850km op een tank gereden.
Sinds een tijdje kom ik niet meer verder dan 725km. Op de boordcomputer is het verbruik van een stabiele 5.4 naar 6.3 gestegen.
In mijn rijgedrag is niets veranderd en ik rij ook onveranderd 125 snelwegkilometers per dag.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Van 1:14 en een beetje wordt ik niet blij. Normaal kom ik in de zomer zelfs iets verder dan gemiddeld op een volle tank.
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 23.06.2014 - 22:05
door lint
Lijkt mij inderdaad niet zoals het hoort. Wat is de km stand en is de auto al eens uitgelezen op storingen bij de dealer.
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 23.06.2014 - 22:36
door Jobbe_be
Ik heb ooit eenzelfde probleem ervaren met mijn V50. Eerst steeg het verbruik opmerkelijk, later daalde ook het vermogen. De oorzaak was toen het roetfilter.
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 23.06.2014 - 22:36
door prodigy
160.000km. Laatste keer uitgelezen ca 3 maanden terug toen het brandstoffilter (brandstofdruk) zorgde voor een noodloop programma. Heb al zitten denken of het nieuwe filter iets met verbruik te maken kan hebben, maar of dat uberhaupt kan weet ik echt niet.
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 23.06.2014 - 22:38
door prodigy
roetfilter is 20.000 km geleden vervangen
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 23.06.2014 - 22:38
door evert65
laat dat roetfilter maar lekker er tussenuit halen dat scheelt in je verbruik
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 24.06.2014 - 00:02
door Obbetuning
Een hoger verbruik komt vaak door het regeneratie proces, in het regeneratie proces gaat de auto bij elke uitgaande slag diesel inspuiten om deze in de uitlaat te laten verbranden om zo de roetfilter schoon te branden.
Men merkt dan aan het verbruik dat dit omhoog gaat en dat de motor minder soepel loopt.
Zit de auto (het motor management) in een "loop" dan blijft de auto denken dat hij moet regenereren, en blijft bij de uitgaande slag diesel inspuiten met alle gevolgen van dien .
mvgr Obbe
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 30.06.2014 - 12:27
door prodigy
Na een anti-skid service melding (die ook weer weg ging) en sinds gisteren een controlelampje voor het uitlaatsysteem, met bijhorende noodloopprogramma, vanmiddag maar weer eens aan de diagnose...
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 30.06.2014 - 18:20
door prodigy
ECM 2A30 Deeltjesscheider geblokkeerd (storingscode actief)
ECM 1507 Turbo druk regeling; te lage druk (storing niet gevonden)
ECM 2A40 deeltjesscheider signaal te hoog (storing niet gevonden)
Lijkt wat ver van oorspronkelijke topic titel af te komen; maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één met het ander te maken heeft...
Helaas was door een stroring (in veghel?) men niet in staat handmatig te regenereren.
Filter is 30.000 oud tenzij me destijds een kunstje is geflikt, maar daar gaan we maar niet van uit.
to be continued

Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 30.06.2014 - 21:00
door wim de jong
Is met het filter ook de regeneratie vloestof vernieuwd ? Normaal om de 60.000 km.
En ook moet dan de service-teller gereset worden in het regelmoduul , kan alleen met VIDA.
(NB: niet te verwarren met de service melding op de BC, die kan je als gebruiker wel zelf resetten)
Re: verbruik 1.6d; 125km per tank weg
Geplaatst: 30.06.2014 - 21:32
door Obbetuning
prodigy schreef:
ECM 2A30 Deeltjesscheider geblokkeerd (storingscode actief)
ECM 1507 Turbo druk regeling; te lage druk (storing niet gevonden)
ECM 2A40 deeltjesscheider signaal te hoog (storing niet gevonden)
to be continued
Het roetfilter geeft dus de problemen, vandaar ook het hoger verbruik.
mvgr Obbe