Aankoop advies XC 70 diesel automaat 2008 of jonger

KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

Na ruim 8 jaar genoten te hebben van mijn Saab 93 (LPG) 2002 en bijna 4 ton op de teller wordt het tijd voor een mooie nieuwe bolide. En ik heb mijn oog laten vallen op een XC 70. Altijd al een hele mooie auto gevonden. Tijdens mijn Saab tijd regelmatig geholpen door het Saab forum en daarom ook meteen lid geworden van het Volvo forum.

Graag ontvang ik advies waar ik bij de aanschaf van een XC 70 2008 of jonger, diesel en automaat op moet letten. Ik hoop voor €20K een mooi auto te vinden waar ik weer met veel plezier vele jaren ik kan rijden.

Goede dealers? Kopen en importeren vanuit Duitsland? Welke opties zijn een must? Motor?

Ik sta open voor elk soort advies.

Alvast dank voor de moeite.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

welkom, maarrre heb je zelf al wat op het oog?
of mogen wij van het frum jou wagen uitkiezen?
keep calm!, your randomizer is running
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

IK sta open voor elke suggestie :-)

Deze zag ik op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m808584941

En deze leek me ook wel mooi: http://verkerkvolvo.nl/volvo/xc70/d5--a ... /overzicht
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Die bij Verkerk is aanmerkelijk couranter door de 17" en RTI. Wellicht kan je in Duitsland proberen eentje te vinden met de in 2009 leverbaar geworden twinturbo D5 (205pk)? Die heeft meer reserves, schakelt beter (minder hoogtoerig bij meer gasgeven) en is mede daardoor zuiniger. En een bak meer rijplezier uiteraard..!
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

Thom dank voor je info. Ik ga op zoek en proef rijden in een 205 PK model. Was die ook in Nederland verkrijgbaar?
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ja natuurlijk, in '09 hebben verschillende Volvo modellen die herziene D5 onder de kap gekregen ter vervanging van de -tamelijk aanwezige- D5 185pk
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De herziene D5 motor met 205 pk is echt veel beter dan de oude versie, zeker in combinatie met de geartronic versnellingsbak is het heel fijn rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

Gezien de reactie ga ik maar eens op zoek naar een 2009 met 205 PK.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Houd met een dergelijke auto wel rekening met hoge vaste lasten.
Mijn D5 awd GT lust best wel een slok diesel.(1/10km)
Ook mrb en verzekering zijn een ander kopje thee dan wat je gewend bent bij de Saab.
Maar als je het allemaal voorzien hebt dan zou ik er lekker voor gaan.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

@Diesel01 Daar heb ik al rekening mee gehouden. Is economisch natuurlijk niet de verstandigste keuze. Maar ik rij voor mijn plezier en wil me daarbij zo prettig mogelijk voelen in een leuke auto met karakter. Ben ook van plan deze weer een flink aantal jaren te rijden en zo iets uit te sparen.
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

Klopt het dat bij gelijk rijgedrag de 205PK een zuinigere motor is? En op het forum zie ik ook veel eco tuning? Is dat aan te raden?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

diesel01 schreef: Houd met een dergelijke auto wel rekening met hoge vaste lasten.
Mijn D5 awd GT lust best wel een slok diesel.(1/10km)
Ook mrb en verzekering zijn een ander kopje thee dan wat je gewend bent bij de Saab.
Maar als je het allemaal voorzien hebt dan zou ik er lekker voor gaan.
Diesel01, een Xc70 is wel ietsje zuiniger dan een XC60.

Ik heb eerst een XC60 gehad met de twinturbo diesel en nu de XC70 en het scheelt toch ongeveer 0,5L/100km.
Waarschijnlijk wegens het lagere koerswerk van de XC70.

Mijn autos hadden de "Belgische" variant van de 205PK D5, namelijk de D3 AWD die in NL niet ingevoerd wordt.
In Belgie is deze D3 AWD geknepen tot 163pk voor fiscale voordelen, tot pakweg 2500-3000rpm is de prestatie gelijk, daarboven gaat de D5 door naar 205pk en houdt de D3 AWD het voor bekeken.

Ik deel de mening van de anderen hier, in combinatie met de 6 traps geartronic een zalige, pittige, en heerlijk comfortabele auto.

Vanaf MY12 zit er het nieuwe Sensus systeem in, dit is toch een hele stap vooruit ivm de oude RTI.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

BlackcurrantV70 Dank voor de info. Een MY11 zit er helaas niet in. Vind de navigatie niet zo belangrijk. Rijcomfort is voor mij key. Maar ik ben bang dat voor mijn budget het lastig wordt een 2009 met 205PK te vinden.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

KP1970 schreef: BlackcurrantV70 Dank voor de info. Een MY11 zit er helaas niet in. Vind de navigatie niet zo belangrijk. Rijcomfort is voor mij key. Maar ik ben bang dat voor mijn budget het lastig wordt een 2009 met 205PK te vinden.
Ik heb in de XC60 de oude 185pk die ik naar 205pk heb laten zetten middels Polestar.
Ik heb tijdenlang 9.2/100km gehaald op de BC maar na de laatste keer Sauerland, waarbij ik even tot de begrenzer ben gegaan krijg ik hem niet onder de 9.8 gemiddeld.
Nieuwe olie dat over 2 weken staat gepland zal ook wel weer verschil gaan maken.
Door de Polestarupgrade is het blok rustiger gaan lopen en is hij over de hele linie bij vol gas explosief te noemen.
Het verbruik is met een 0.5/100km gedaald, gebruik je het vermogen dan kan het net zo makkelijk met een paar liter stijgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Wat dacht je van deze? Iets boven budget, maar met ruim minder kilometers en een mooie Ocean Race uitvoering!

D5 Ocean Race
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
KP1970
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.06.2014 - 08:35

@Summum zeker mooie auto maar ik ga me toch focussen op een D5 met 205 PK.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Bij Bouwsema in Farmsum staat een fraaie '08 Summum D5 (ok, de 185pk) met mooie opties: 18", schuifdak, security + mobility line, dakspoiler + een haak (die je wel even moet poetsen zo te zien :D). Tevens de Estate Line met de geweldige niveauregeling en een parkeercamera
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Geen xenon, mi toch een pre op een dergelijke auto..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

In Belgie een D5 205pk van 2009 bij officiele Volvo dealer voor 22.750 euro, wel een handbak :-(

http://selekt.volvocars.be/nl-BE/selekt ... Type=Volvo
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”