Pagina 1 van 2

onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 29.06.2014 - 22:09
door La Bruja
Hallo mede-liefhebbers,

Een vraag die al vaak gesteld is: moet ik origineel Volvo-onderdelen kopen of aftermarket delen en dan welk merk? Ik heb hier ook menig topic over gelezen en ook vanuit mijn achtergrond als mechanisch constructeur is bekend dat Volvo vele delen bij diverse fabrikanten betrekt: de OEM-leveranciers. Echter ik heb bij de topics nog nooit een foto hiervan ter "overtuiging" gezien, welke OEM-leveranciers dat nu echt zijn. Onlangs heb ik nieuwe delen onder m'n V70 uit 1999 gezet en me verdiept in goede kwaliteit onderdelen en van de volgende leveranciers onderstaande aangeschaft. Allen gerenommeerde merken van uitstekende kwaliteit. Van de oude Volvo-onderdelen die ik eraf heb gehaald, heb ik nu eens gekeken of ik kon ontdekken welke OEM-merken op mijn Volvo zaten. Hieronder het overzicht en foto's.

-draagarmen: gekocht (120,- incl. BTW) Lemfoerder. Origineel Volvo gemonteerd (160,- excl. BTW): Lemfoerder. Herkenbaar aan het beeldmerk van Lemfoerder op de rubberbussen en stalen afdekkap van de fuseekogel: driehoek met de uil erin.

-stuurstangen (buitenzijde): gekocht (30,- incl.) Lemfoerder. Origineel Volvo gemonteerd (40,- excl.): Lemfoerder. Herkenbaar aan het beeldmerk van Lemfoerder op de rubberbalg en stalen afdekkap van de kogel: driehoek met de uil erin. Gietdeel met de letter LH en RH ook exact hetzelfde.

-spoorstangen (binnenzijde): gekocht (40,- incl.) Lemfoerder. Origineel gemonteerd Volvo (70,- excl.): SMI.

-remslangen: gekocht Ate (13,- incl.) : Origineel gemonteerd Volvo (35,- excl.): waarschijnlijk Ate (remklauwen zijn in ieder geval Ate)

-wiellagers voor en achter: gekocht SKF (105,- incl.). Origineel Volvo gemonteerd: achterzijde SKF (165,- excl.) (ingegraveerd op buitenzijde flens), voorzijde: FAG (op kunststof lagerafdichting.)

-lambda-sonde voor katalysator: gekocht Denso DOX-1409 (160,- incl.), origineel gemonteerd Volvo (250,- excl.): Denso. (ik heb een motor met Denso injectie).

-koplampen: Hella (150,- p/stk zonder motor). Origineel gemonteerd Volvo (230,- excl.): Hella (Hella-logo op het glas).

-gasveren achterklep: origineel Volvo gemonteerd: Stabilus type 2364KC (Stabilus-merknaam en type op de bedrukking onder Volvo-logo), (60,- inclusief). Stabilus geeft aan op site als vervangend type 3958IA (Lift-o-mat)-> ook gekocht, 26,- incl. Perfect uitwisselbaar door exact dezelfde lengte, veren hebben einddemping. Klep gaat perfect met mooie snelheid open, je kan hem na het eerste stuk gewoon loslaten want ruim voor het einde wordt de beweging netjes gedempt.(zaag een stevige lat op 130 cm voor tussen slotvanger en slot, klep mag je iets onder spanning naar boven drukken, bij montage kan het zijn dat je met de lat de klep nog 1-2 mm lichtjes omhoog moet drukken om de kogelkop van de gasveer mooi op de kogel van de klep te krijgen en daarna kun je die gewoon met de hand over de kogel drukken.)

12-9-2015:
Kachelradiateur (je verwarming): Origineel Volvo gemonteerd: Behr. Gekocht: Hella/Behr 56,-. Deze wordt geleverd zonder O-ringen. Deze bij de dealer halen voor 2.50 p/stk.

Thermostaat: Origineel Volvo gemonteerd: Wahler. Prijs 20,- ex. Te koop bij div. websites: prijs 15,- incl.


Hiermee wil ik laten zien dat Volvo daadwerkelijk van deze fabrikanten de onderdelen monteert en aangeven dat je deze merken dus gerust kan monteren zonder bedenkingen te hebben over de kwaliteit ervan. Dit scheelt dus vele euro's met Volvo-onderdelen bij de dealer voor exact dezelfde onderdelen, maar dan zonder Volvo-logo erop.
Bijgevoegd foto's met de kenmerken van de diverse fabrikanten op de gedemonteerde Volvo-delen.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 29.06.2014 - 22:25
door Oceanracer
Het is inderdaad een kwestie van uit zien te vinden waar Volvo haar onderdelen betrekt. Dat is je in elk geval goed gelukt!

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 29.06.2014 - 22:30
door MU
mooi gedaan :)

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 30.06.2014 - 06:52
door strui901
Mooi gedaan, scheelt veel...

Bewijs heb ik niet, maar de remmerij schijnt van ATE te komen. OEM leverancier bij Volvo met een ander doosje er omheen....

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 30.06.2014 - 17:56
door La Bruja
Het remsyteem komt van Ate (voor dit type wagen, van andere weet ik het niet), het logo is in het remzadel meegegoten. Op onderdelensite www.havam.nl kun je het ook zien in het menu remmen hydrauliek: "systeem Ate".

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 30.06.2014 - 18:46
door cees klumper
For what it's worth: de discussie over OEM / hetzelfde onderdeel in een ander doosje voor veel minder geld wordt ook elders besproken en er zijn mensen (uit de auto industrie) die dan vertellen dat er toch kwailitietsverschillen zijn. Dus dat Bosch toch een beter product levert aan bijv Mercedes dan als je hetzelfde onderdeel 'generiek' in een Bosch doosje koopt. Ik weet niet of dat waar is.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 30.06.2014 - 18:57
door evert65
cees klumper schreef: Dus dat Bosch toch een beter product levert aan bijv Mercedes dan als je hetzelfde onderdeel 'generiek' in een Bosch doosje koopt. Ik weet niet of dat waar is.

man, dat geloof je toch zelf niet!, ze zouden zichzelf in de voet schieten als ze dat deden, want er zijn massa universeel garages en automaterialen zaken die gewoon bosch bestellen ipv mercedes

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 30.06.2014 - 20:28
door La Bruja
Dus dat Bosch toch een beter product levert aan bijv Mercedes dan als je hetzelfde onderdeel 'generiek' in een Bosch doosje koopt. Ik weet niet of dat waar is.


Nou, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan zou het dus gaan om gebruik van andere materialen en materiaalbehandelingen (denk aan harden, slijpen etc.) voor onderdelen, want qua dimensies moeten ze gelijk zijn anders past het niet.

1. Denk maar eens aan wat dat voor consequenties voor de productie dat zou hebben: omstellen van zeer grote productielijnen, productieprocessen en assemblagelijnen, grondstoffen van A-kwaliteit en B-kwaliteit op voorraad houden. Tevens de gehele productontwikkeling en logistiek (verschillende stuklijsten, onderdelentekeningen).
2. Risico tijdens productieprocessen van vermengen van B-kwaliteit in A-kwaliteit product/verpakking. 1 foutje en je kan hele partijen terughalen bij de autofabrikanten die dan ook hun productie kunnen stilleggen. Dan kan je meteen inpakken... :-|
3. Stel dat de OEM-fabrikant dat zou doen en dan om risico's van punt 2 te vermijden: 2 fysiek gescheiden lijnen dus 2 locaties ->dubbele kosten?
4. Om dan de prijzen voor het eigen label concurrerend te moeten houden, moet het merendeel van extra kosten op de delen die aan de autofabrikanten geleverd verhaald worden en dus heel veel duurder zijn. Dat is ook zo, je betaald gruwelijk veel meer bij de dealer, echter dan is de marge voor de dealers ook veel minder. Ook de autofabrikanten zelf zouden van deze marge profiteren dus als deze laag is vanwege de hogere prijs dan lijkt me dat niet interessant voor de autofabrikanten.
5. Ik vermoed dat de aftermarkt-marge veel groter is dan de OEM-marge. Slechtere kwaliteit zou de eigen positie schaden. De marges op eigen label producten zijn denk ik veel hoger en gaan direct in eigen portemonnee van de OEM-er. De autofabrikanten onderhandelen alle marges tot minimale uit.
6. OEM-ers moeten voldoen aan de minimale kwaliteitseisen die de autofabrikant stelt. Anders mogen deze delen niet gemonteerd worden. Als onder het eigen label lagere kwaliteit geproduceerd wordt, dan zou dat zou afbreuk doen aan de goede naam van de OEM-leverancier zelf. Meer dan de minimale kwaliteit gaat de OEM-er echt niet maken voor de autofabrikant want dan kost dat product nog meer voor de autofabrikant en het is niet logisch.
7. Als dit zo was, zou dit dan niet allang bekend zijn, zeker vandaag de dag, met internet.

Dat dit tussen de verschillende merken zo is, dat is duidelijk, maar binnen 1 merk dat OEM levert aan autofabrikanten lijkt me dus een zeer lastig verhaal.

Maar goed, ik werk niet bij een automotive OEM-er. Wellicht is dit voor sommige delen wel het geval. Ik ben benieuwd om welke delen dit dan gaat. Interessant om te weten dan, bijvoorkeur met een voorbeeld wat er dan precies van lagere kwaliteit in wordt gestopt. Dan weet ik namelijk ook waar ik tussen moet kiezen :-)


Ad. 1-7-2014: Schoot me net wel hetvolgende binnen: de enige delen waarbij ik dit wel verwacht zijn delen van het uitlaatsysteem. Plaatdikte, anti-corrosiebehandeling evt. en vulling. Hier heb je maar een paar variabelen. Mijn ervaring (bij 3 auto's midden- en achterdempers) met aftermarket uitlaten is dat deze aanmerkelijk sneller doorroesten dan origineel gemonteerd. Bijv. onlangs na 22 jaar bij onze Mitsubishi Colt de originele achterdemper (echt waar) laten vervangen. Deze nieuwe is nu al aan het roesten. Bij een andere auto was de aftermarket-demper na 3 jaar alweer door.
Ik zal binnenkort voor m'n V70 waarschijnlijk ook een demper moeten gaan vervangen, dan zal ik er eens induiken.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 30.06.2014 - 20:57
door Johan s60
Nou, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan zou het dus gaan om gebruik van andere materialen en materiaalbehandelingen (denk aan harden, slijpen etc.) voor onderdelen, want qua dimensies moeten ze gelijk zijn anders past het niet.

1. Denk maar eens aan wat dat voor consequenties voor de productie dat zou hebben: omstellen van zeer grote productielijnen, productieprocessen en assemblagelijnen, grondstoffen van A-kwaliteit en B-kwaliteit op voorraad houden. Tevens de gehele productontwikkeling en logistiek (verschillende stuklijsten, onderdelentekeningen).
2. Risico tijdens productieprocessen van vermengen van B-kwaliteit in A-kwaliteit product/verpakking. 1 foutje en je kan hele partijen terughalen bij de autofabrikanten die dan ook hun productie kunnen stilleggen. Dan kan je meteen inpakken... :-|
3. Stel dat de OEM-fabrikant dat zou doen en dan om risico's van punt 2 te vermijden: 2 fysiek gescheiden lijnen dus 2 locaties ->dubbele kosten?
4. Om dan de prijzen voor het eigen label concurrerend te moeten houden, moet het merendeel van extra kosten op de delen die aan de autofabrikanten geleverd verhaald worden en dus heel veel duurder zijn. Dat is ook zo, je betaald gruwelijk veel meer bij de dealer, echter dan is de marge voor de dealers ook veel minder. Ook de autofabrikanten zelf zouden van deze marge profiteren dus als deze laag is vanwege de hogere prijs dan lijkt me dat niet interessant voor de autofabrikanten.
5. Ik vermoed dat de aftermarkt-marge veel groter is dan de OEM-marge. Slechtere kwaliteit zou de eigen positie schaden. De marges op eigen label producten zijn denk ik veel hoger en gaan direct in eigen portemonnee van de OEM-er. De autofabrikanten onderhandelen alle marges tot minimale uit.
6. OEM-ers moeten voldoen aan de minimale kwaliteitseisen die de autofabrikant stelt. Anders mogen deze delen niet gemonteerd worden. Als onder het eigen label lagere kwaliteit geproduceerd wordt, dan zou dat zou afbreuk doen aan de goede naam van de OEM-leverancier zelf. Meer dan de minimale kwaliteit gaat de OEM-er echt niet maken voor de autofabrikant want dan kost dat product nog meer voor de autofabrikant en het is niet logisch.
7. Als dit zo was, zou dit dan niet allang bekend zijn, zeker vandaag de dag, met internet.

Dat dit tussen de verschillende merken zo is, dat is duidelijk, maar binnen 1 merk dat OEM levert aan autofabrikanten lijkt me dus een zeer lastig verhaal.

Maar goed, ik werk niet bij een automotive OEM-er. Wellicht is dit voor sommige delen wel het geval. Ik ben benieuwd om welke delen dit dan gaat. Interessant om te weten dan, bijvoorkeur met een voorbeeld wat er dan precies van lagere kwaliteit in wordt gestopt. Dan weet ik namelijk ook waar ik tussen moet kiezen :-)
+100

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 01.07.2014 - 12:48
door La Bruja
Zoals boven nog toegevoegd: ik vermoed dat dit wel het geval kan zijn bij uitlaten. Mijn ervaring is dat de originele lang meegaan en de aftermarket vaak veel sneller doorroesten: (Colt 1992: na 22 jaar, ex-V40 1997 nog niet vervangen, huidige V70 1999: originele nog). Nieuwe Bosal-demper Colt reeds na paar maanden flink aan het roesten.

Ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen. (gewicht vergeleken ofzo).

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 01.07.2014 - 19:11
door cees klumper
Iets anders dat me opviel is dat er voor nieuwe remschijven en -blokken veel verschillende opties zijn, ook van de OEM fabrikant, die allemaal passen maar wel in prijs verschillen tussen de zeg €50 en €200 per remschijf bijv. Dan weet ik dus niet welke van deze verschillende kwaliteitsniveau's origineel door Volvo wordt toegepast. Maar dit lijkt de uitzondering op de regel dat er voor ieder onderdeel maar 1 optie is. En misschien uitlaten, veren, schokbrekers, accu's en koelslangen, waar ook vaak verschillende kwaliteitsniveau's te krijgen zijn voor hetzelfde type auto.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 01.07.2014 - 21:10
door La Bruja
Zojuist met mijn Volvo-specialist (8 jaar monteur bij Volvo geweest) over uitlaten gehad. In de regel zijn OEM-uitlaten van zwaardere kwaliteit, letterlijk. Buitenzijde dempers met meer lagen materiaal, binnenwerk ook met meer dempingsmateriaal. Aan het gewicht kan je het dus merken. Een advies van hem: informeer bij vervanging van de uitlaat toch ook bij een dealer of specialist voor een originele uitlaat -> vooral sets (bv. vanaf de kat) blijken verrassend genoeg gelijk in prijs of zelfs nog goedkoper dan losse aftermarket delen. Bij deze.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 02.07.2014 - 12:27
door V480-S60
La Bruja schreef: vooral sets (bv. vanaf de kat) blijken verrassend genoeg gelijk in prijs of zelfs nog goedkoper dan losse aftermarket delen.
Dat is al jaren mijn ervaring. Ik ga voor een uitlaat nooit (meer) naar de fastfitter. Die zijn met mindere kwaliteit inderdaad zelfs duurder dan de dealer. (Ervaring met 440 en 480.) Maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik al jaren niet meer voor een uitlaat bij een bedrijf ben geweest.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 11.10.2014 - 12:31
door mightyspawn
Toen Volvo eenmaal QH rotzooi ging leveren als OE toen was het gedaan bij mij met origineel.

Gewoon Lemfoerder of Meyle eronder en je zit altijd gebakken.

Heb heel de voorophanging van mijn 740 gedaan met lemfoerder. Was 59 euro kwijt voor 8 rubbers, 4 per kant. Bij de dealer was 1 rubber al 36 euro haha.

Extremer voorbeeld. Onze V70II moest een nieuwe lambdasonde hebben. 0,9 Co ipv 03~0,5. Moest een Denso DOX-1419 in. Bij de dealer 320 euro ex btw. Bij automaterialen zaak 180 ex btw. In Duitsland 115 euro incl btw. Uiteindelijk in Nederland gekocht bij een webshop voor 95 euro. En dan maken ze er nog winst op, want ze gaven me 50 euro korting nadat ik ze weees op het feit dat die in Duitsland maar 115 euro is.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 11.10.2014 - 13:08
door Ramon&Ramon
Orginele onderdelen bestaan niet, het is allemaal toelevering van verschillende fabrikanten die aan bijna alle auto fabrieken leveren..
Lemforder is van de duitse ZF fabrikant die oa automaat bakken maken.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 12.10.2014 - 13:12
door elianmars
mightyspawn schreef: Toen Volvo eenmaal QH rotzooi ging leveren als OE toen was het gedaan bij mij met origineel.

Gewoon Lemfoerder of Meyle eronder en je zit altijd gebakken.



Ga daar niet altijd vanuit. Ik ken voorbeelden van 850-rijders, die na 20.000 km hun Meyle HD draagarmen opnieuw moesten vervangen. Compleet gaar.

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 12.10.2014 - 13:16
door Johan s60
Heb het ook niet zo op Meyle, ik heb hier draagarm-bussen van gehad, ik vond ze veel te slap, en gingen idd niet zo lang mee

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 18.10.2014 - 20:43
door StefanCJ
Ik heb onder een S70 2.5T twee draagarmen van Meyle gehad. De ene was na 14dkm compleet gaar en de ander na 40dkm. Geen succes dus.
PNP switch van de automaat vervangen voor een imitatie, was na 14 maanden ook 'op'. Voor mij gewoon weer origineel Volvo (of SKF, Contitech etc).

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 26.02.2015 - 18:38
door 626Ronin
La Bruja schreef: Hallo mede-liefhebbers,

Een vraag die al vaak gesteld is: moet ik origineel Volvo-onderdelen kopen of aftermarket delen en dan welk merk? Ik heb hier ook menig topic over gelezen en ook vanuit mijn achtergrond als mechanisch constructeur is bekend dat Volvo vele delen bij diverse fabrikanten betrekt: de OEM-leveranciers. Echter ik heb bij de topics nog nooit een foto hiervan ter "overtuiging" gezien, welke OEM-leveranciers dat nu echt zijn. Onlangs heb ik nieuwe delen onder m'n V70 uit 1999 gezet en me verdiept in goede kwaliteit onderdelen en van de volgende leveranciers onderstaande aangeschaft. Allen gerenommeerde merken van uitstekende kwaliteit. Van de oude Volvo-onderdelen die ik eraf heb gehaald, heb ik nu eens gekeken of ik kon ontdekken welke OEM-merken op mijn Volvo zaten. Hieronder het overzicht en foto's.
sorry, maar is de auto vanaf nieuw bij jou geweest? ik kan deze lemfoerder merkjes niet herkennen op de draagarmen die ik (van mijn Classic van 2000) heb gedemonteerd, alleen in het gietdeel levensgroot VOLVO.. zou er tussentijds niet al eens Lemfoerder gemonteerd zijn, bedoel ik te vragen..

Re: onderdelen: origineel Volvo of aftermarket, welk merk?

Geplaatst: 26.02.2015 - 20:52
door Maurits@Parts4Swedes
Niets is wat het lijkt! ATE levert remblokken en dergelijke aan Volvo, maar niet alleen ATE. Volvo haalt haar onderdelen overal vandaan! Wanneer je denkt dat de FAG wiellagers gelijk zijn aan de originele, dan vraag ik me af waarop deze aanname is gebaseerd. Bijvoorbeeld: Volvo betrekt lambda's van Bosch, maar als je een Bosch lambda gebruikt, gaat het binnen de kortste keren weer mis.
Het probleem is dat er geen vergelijkende warenonderzoeken bestaan die auto-onderdelen testen. Misschien zijn die Arashi remschijven van € 12,50 zelfs beter dan het origineel? Het enige dat je zeker weet is dat je Volvo aan de veiligheidseisen van de RDW, EU, etc voldeed toen hij voorzien was van de originele onderdelen.
Dat neemt niet weg dat de genoemde OEM-fabrikanten meestal goed spul leveren. Maar of het gelijk is aan het origineel? Wie het weet mag het zeggen.